ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.08.2017, 18:11
افزایش فشار افکار عمومی برای رفع حصر

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در میان جمعی از ملاقات‌کنندگانی که با ممانعت ماموران وزارت اطلاعات مستقر در بیمارستان قادر به ملاقات با آقای کروبی نشده‌اند، از فشارهای ماموران امنیتی و تصمیماتی که برای او می‌گیرند گله کرده و گفته است: «من جه کنم با تصمیمات سلیقه‌ای ماموران امنیتی که در کنارمان به سر می‌برند و روز به روز شاهد از دست دادن سلامت آقای کروبی» هستم. او گفته «یک سری سخت‌گیری‌ها بیشتر شده است» با این حال خانم کروبی توضیح بیشتری درباره فشارها و سخت‌گیری‌ها نداده است.

فاطمه کروبی با اشاره دو آنژیوگرافی در طی یک هفته و اندی گفته است با این فشارها نگرانی او برای سلامتی آقای کروبی بیشتر شده است. همسر مهدی کروبی همچنین درباره بلاتکلیف ماندن رفع حصر گفت: «جالب است که قوه قضاییه می‌گوید حصر به دستور شورای عالی امنیت صورت گرفته و آقای رییس جمهور که خودشان عهده دار ریاست شورای عالی امنیت را دارند نیز می گوید: چنین مصوبه‌ای نداریم. پناه بر خدا.»

مهدی کروبی، در تاریخ دوم مرداد در بیمارستان بستری شد اما علیرغم نیاز به مداوای بیشتر با فشار وزارت اطلاعات روز ششم مرداد ماه از بیمارستان مرخص شد اما مجددا همان روز با وخامت حالش دوباره به بیمارستان برگردانده و صبح روز دوشنبه نهم مرداد عمل آنژیوگرافی را انجام داد. آقای کروبی اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رجایی نگهداری می‌شود.

خانواده مهدی کروبی که ناراحت از دخالت‌های ماموران وزارت اطلاعات در انجام امور پزشکی بودند طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «مختل کردن روند درمان و مانع شدن از پیگیری امور درمانی محصورین بخشی از رسالت تعریف شده نماینده وزارت اطلاعات است و شوربختانه دولت و شخص وزیر اطلاعات با وجود هشدارهای دو خانواده تاکنون کوچکترین توجهی به این مهم نکرده‌اند.»

در این بیانیه قید شده بود: «شخص حاکم، رییس جمهور و ویز اطلاعات مسوول مستقیم جان محصورین هستند.»

علاوه بر عدم رفع حصر و دخالت در امور پزشکی، احتمالا یکی از دیگر از فشارهای مورد اشاره خانم کروبی، عدم اجازه ماموران وزارت اطلاعات به مردم برای ملاقات با مهدی کروبی است. در روزهای اول نام بیمارستانی که آقای کروبی در آن بستری شده بود رسانه‌ای نشد اما فعالان مدنی با پیگیری‌های خود مطلع شدند او در بیمارستان رجایی بستری است. اما در طی ده روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی، دانشجویان و مردم به عیادت او در بیمارستان رجایی رفتند اما با ممانعت ماموران وزارت اطلاعات مواجه شده و فقط توانستند فاطمه کروبی را در راهروی بیمارستان ببینند. تاکنون فقط خانواده درجه یک اجازه ملاقات با مهدی کروبی را یافته‌اند.

هم زمان اخبار مبنی بر نامساعد بودن حال میرحسین موسوی هم در حصر خانگی منتشر شد و نگرانی‌ها با توجه به وضعیت جسمی و سن بالای مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد افزایش یافته است.

واکنش شخصیت‌ها و نمایندگان از ادامه رفع حصر

در طی روزهای گذشته بسیاری از شخصیت‌ها و نمایندگان مجلس خواستار رفع حصر شده‌اند و طی نامه‌های از حسن روحانی خواسته‌اند تا به قول و وعده انتخاباتی خود برای رفع حصر عمل کند اما طی این روزها نه حسن روحانی و نه علی خامنه‌ای، رهبر ایران واکنشی نشان نداده‌اند.

حمیدرضا جلالی‌پور، فعال سیاسی روز ۱۳ مرداد ماه در تلگرام خود یادداشتی با عنوان «حصر، روحانی و ما اصلاح‌طلبان» منتشر کرد. او در جایی از این یادداشت نوشته: «این که دولت روحانی بگوید ابزار رفع حصر دست دولت نیست حرف درستی، اما کافی نیست.» و پیشنهاد کرده که دولت مانند برجام، باید وقت و انرژی روی این مساله بگذارد.

او همچنین گفت: «روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ وعده تلاش برای زمینه سازی جهت رفع حصر را داده است و بخشی از آرا او به امید این تلاش به او داده شده است.»

از سوی دیگر جمعی از فعالان سیاسی با انتشار نامه‌ای روز ۱۳ مرداد ماه از حسن روحانی خواستار رفع حصر محصوران شدند. آنها با ذکر اینکه رفع حصر، خواست ملی است، نوشته‌اند: «آقای روحانی باید رفع حصر را به عنوان یک خواست ملی به حساب آورد و برای تحقق آن اقدام کند و اقدامات و موانع موجود را با مردم در میان بگذارد.»

محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس هم روز ۱۲ مرداد ماه به بیمارستان رجایی برای ملاقات با مهدی کروبی رفت اما فقط توانست با همسر او دیدار کند. او در گفتگویی با سایت جماران گفت: «امیدوارم رییس جمهور که رییس شورای عالی امنیت ملی هست در آغاز دولت دوازدهم برای رفع حصر کاری انجام دهد زیرا این عمل می‌تواند باعث تقویت وحدت ملی شود.»

محمد جواد حق شناس، عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران هم به دیدار مهدی کروبی رفته که فقط منتهی به دیدار با فاطمه کروبی و سه دختر میرحسین موسوی که در ان روز آن هم به عیادت رفته بوند، شده است.

آقای حق شناس با انتشار عکسی از این دیدارش در صفحه اینستاگرام خود به رفع حصر در این دوره از ریاست جمهوری حسن روحانی اظهار امیدواری کرده است. او در توضیح این ملاقات نوشته است: «در راهروی منتهی به بخش چند صندلی گذاشته شده است و خانم کروبی میزبان چند خانم موقر و محترم است بنده را به ایشان معرفی می‌کند و پانوران نیز اینگونه معرفی می ‌کند، زهرا و کوکب دختران موسوی و خواهر ایشان و زن داداش منهدس و تنها خواهر کروبی که توانسته چند لحظه‌ای شیخ محصور را ملاقات کند.»

همچنین عبدالرضا هاشم‌زائی، نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اظهار اینکه این روزها همه درباره رفع حصر حرف می‌زنند و حصر سریعا باید پایان یابد، گفته است: «حقوقدان نیستم ولی به سادگی می‌توان به این موضوع پی برد که حصر هم در حقوق بین‌اللمل و هم اسلامی غیرقانونی است.»

هاشم‌زایی با اشاره به اینکه باید حق فرصت حرف زدن به آنها داده شود، گفت: «قرار دادن افراد در حصر برای چندین سال بدون ارتباط با محیط بیرون و نشنیدن صدای آنان توسط مردم عادلانه نیست.» او همچنین گفته «بنا به خواسته خود این افراد یک دادگاه عادل تشکیل شود.»

در هفته اول بستری شدن کروبی در بیمارستان چهار نماینده دیگر مجلس به نام‌های  محمود صادقی، احمد مازنی، محمدرضا تابش، الیاس حضرتی به ملاقات او در بیمارستان رفتند همچنین از فعالان مدنی و سیاسی و دانشجویی که نامشان رسانه‌ای شده، مصطفی تاج‌زاده، فخرالسادات محتشمی پور، بهاره هدایت و امین احمدیان، محمدعلی ابطحی، پروین فهیمی، حجت نظری، عضو شورای شهر و علی شکوری‌راد و دبیر کل حزب اتحاد ملت با دست‌گل‌های به ملاقات با کروبی رفتند که نهایتا دست‌گل‌ها را به نگهبانان بیمارستان سپرده‌اند.