ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 01.08.2017, 13:27
نامه اعتراضی فعالان عرصه موسیقی به وزیر ارشاد

دویچه وله: در ایران صدها نفر از هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی در نامه‌ای به وزیر ارشاد به موج برهم زدن کنسرت‌ها در هفته‌های اخیر اعتراض کردند. آنها خواستار جبران ضرر و زیان‌های ناشی از لغو کنسرت‌ها شده‌اند.

نزدیک ۵۰۰ نفر از فعالان عرصه موسیقی در ایران روز دوشنبه (۹ مرداد/ ۳۱ ژوئیه) در نامه‌ای سرگشاده به وزیر “فرهنگ و ارشاد اسلامی” خواستار برخورد با عوامل لغو کنسرت‌های قانونی و معرفی این افراد به‌عنوان عاملان اخلال در قانون و نظم عمومی شدند.

در نامه هنرمندان و فعالان عرصه موسیقی به وزیر ارشاد آمده است: «چندی‌ است که متاسفانه شاهدیم، به عناوین مختلف و از سوی برخی دستگاه‌ها و حتی افرادی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، فشار‌ها بر گرده موسیقی، البته با اهداف سیاسی همچون افزایش فشار بر بدنه دولت فزونی گرفته و این امر منتج به بروز خساراتی در ابعاد مادی و معنوی برای اهالی موسیقی و برخی مردم و علاقه‌مندان هنر موسیقی شده است.»

به اعتقاد نویسندگان این نامه، جلوگیری از برگزاری برنامه‌های موسیقی دارای مجوز، مصداق بارز قانون‌شکنی و اخلال در نظم امور است و بدیهی‌ است که با اخلالگران و شکنندگان نظم، در هر منصب و کسوت، باید برخورد قانونی صورت گیرد.

فعالان عرصه موسیقی در پایان نامه خود پیشنهادی برای جبران ضررهای مادی حاصل از لغوهای پی در پی ارائه داده‌اند: «اندیشیدن تمهیداتی همچون ایجاد صندوق خسارت هنرمندان با هدف جبران بخشی از ضرر و زیان مادی حاصله نیز از دیگر خواسته‌های اهالی موسیقی ا‌ست؛ باشد که از این طریق بتوان حداقل‌های امنیت شغلی اهالی این هنر شریف را تأمین نمود.»

این نامه را افرادی چون حمید متبسم، وحید تاج، بهزاد عبدی، سیامک جهانگیری، نگار خارکن، احسان ذبیحی‌فر، مجتبی عسگری، حسین علیشاپور، محمد موسوی، آرش محافظ و فرید الهامی امضا کرده‌اند.

گردهمایی اعتراضی در خانه‌ موسیقی

پس از انتشار نامه سرگشاده موزیسین‌ها به وزیر ارشاد، «خانه موسیقی» در وبسایت خود اعلام کرد که در اعتراض به لغو پیاپی کنسرت‌ها یک گردهمایی اعتراضی با حضور هنرمندان و فعالان موسیقی در محل «خانه موسیقی» برگزار می‌شود.

این گردهمایی روز چهارشنبه (۱۱ مرداد) از ساعت ۱۶ در ساختمان شماره ۱ خانه موسیقی برگزار می‌شود.

در هفته‌های اخیر شماری از کنسرت‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده و مجوزدار هنرمندان ایرانی لغو شده‌اند. آخرین مورد آن لغو کنسرت شهرام و حافظ ناظری در قوچان بود. دادستانی قوچان این کنسرت را بدون هیچ تمهیدی لغو کرد و بسیاری از کسانی که بلیت شرکت در کنسرت ناظری‌ها را خریداری کرده بودند با در بسته سالن مواجه شدند.

علاوه بر کنسرت ناظری‌ها در قوچان، کنسرت‌های حامد همایون در یزد، فریدون آسرایی در کرج، شهاب صادقی در تربت‌حیدریه و کیهان کلهر در نیشابور نیز در هفته‌های اخیر لغو شده‌اند.