ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 28.07.2017, 21:46
زندانیان آمریکایی در ایران را آزاد کنید

نمایندگان کنگره آمریکا روز چهارشنبه چهارم مرداد ماه طی صدور قطعنامه‌ای از ایران خواست تا تمام شهروندان و ساکنان دایمی آمریکایی در این کشور را بی قید و شرط آزاد کند. در این قطعنامه که به اتفاق آرا نمایندگان تصویب شده زندانیان آمریکایی به عنوان «گروگان» حکومت ایران ذکر شده‌اند و درخواست شده تا فوری آزاد شوند.

پنج روز پیش از این نیز کاخ سفید طی بیانیه‌ای به دولت هشدار داده بود که زندانیان آمریکایی در این کشور را آزاد کند و گرنه با «عواقب جدی» روبه‌رو خواهد شد. این پیام‌ها هشدار جدی به دولت ایرانی برای آزادی حداقل شش زندانی آمریکایی در ایران است.

خانم نیتا لاوی، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا با انتشار این خبر در سایت خود روز چهارشنبه چهارم مرداد ماه نوشته است: «تصویب این قطعنامه پیامی محکم به دولت ایران است که اقدامات زشت آن برای گرفتن امتیاز از طریق حبس غیر قانونی شهروندان و ساکنان آمریکایی نتیجه نخواهد داد.»

او همچنین گفت: «افراد بی‌گناه بین مرگ و زندگی قرار گرفته‌اند. امیدوارم دولت (ترامپ) به توصیه‌های این قطعنامه عمل کند و برای آزادی سیامک و باقر نمازی و دیگر شهروندان و ساکنان آمریکایی که در ایران حبس شده‌اند قدم مؤثر بردارد. همچنین دولت باید به فشارهای خود بر دولت ایران ادامه دهد تا به قول‌های خود مبنی بر کشف محل رابرت لویسون، که از زمان سفرش به ایران در ۲۰۰۷ ناپدید شده، و بازگشت او به آمریکا عمل کند.»

در قطعنامه ۳۱۷ نمایندگان مجلس آمریکا، اسامی شهروندان و ساکنان دایمی آمریکا که اکنون در بندهای مختلف زندان اوین به سر می‌برند، ذکر شده و آمده است سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری و چهارمین شهروند آمریکایی که هویتش به شکل عمومی علنی نشده است به همراه ساکنان دائمی آمریکا خانم آفرین نیساری و نزار زکا باید از زندان فوری آزاد شوند. در این قطعنامه همچنین اشاره شده که باقر نمازی، ۸۰ ساله و کارمند سابق یونیسف که در وضعیت جسمی بدی در اوین به سر می‌برد.

یکی دیگر از اهداف این قطعنامه ۳۱۷ کنگره، تشویق کردن ترامپ، رییس جمهور امریکا به وارد آوردن فشار به دولت ایران برای آزادی زندانیان و هر شهروند یا ساکن دایمی دیگر امریکا است و همچنین تشویق کردن ترامپ به اینکه اگر ایران اقدامی برای بازگشت رابرت لوینسون انجام نداد او اقدامی برای بازگشتش انجام دهد.

در وب سایت خانم نیتا لاوی آمده است که این نماینده مجلس با بابک نمازی، پسر و برادر باقر و سیامک نمازی روز سه شنبه سوم تیرماه یک روز قبل از صدور قطعنامه ملاقات داشته است. بابک نمازی توضیحاتی در خصوص وضعیت سلامتی برادر و پدرش در کمیته امور خارجه کنگره آمریکا ارائه کرده است.

پیش از این نیز کاخ سفید روز جمعه ۲۱ جولای– ۳۰ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای به دولت ایران هشدار داد تا زندانیان آمریکایی در ایران کشور  را آزاد کند و گرنه با «عواقب جدی» مواجه خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «نزدیک به چهل سال، ایران از بازداشت‌ها و گروگانگیری‌ها به عنوان ابزار سیاست دولتی استفاده کرده است.»

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده بود که دولت منع سفر شهروندان آمریکایی به ایران را به دلیل «ریسک روز افزون دستگیری و اسارت دراز مدت» به اجرا در خواهد آورد.

با این حال چند روز پس از بیانیه‌ای کاخ سفید، صادق املی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران، تقاضای آمریکا را  «بی معنی» خواند و گفت« نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری حق دخالت در این زمینه را ندارند.» رییس قوه قضاییه ایران گفت آنها «از زمان تدوین قانون مدنی، مقوله دوتابعیتی را به رسمیت» نمی‌شناسند. او همچنین مدعی شد که رابرت لوینسون اصلا در ایران نیست و تقاضای آزادی او «نامعقول و غیرمنطقی» خواند و گفت آنها «بارها از طریق مجاری رسمی از جمله وزارت امور خارجه اعلام» کرده اند «که این فرد از ایران خارج شده و هیچ اطلاعی از وضعیت او نزد ایران نیست.»

حتی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه ۲۹ تیرماه در نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی بی اس آمریکا که از احوال باقر نمازی و عدم آزادیش پرسید، منکر حضور او در زندان شد و گفت: «باقر نمازی زندانی نیست اما اجازه خروج از ایران ندارد.» اما یک روز پس از آن بابک نمازی، پسر باقر نمازی اعلام کرد که برخلاف گفته‌های آًقای ظریف، پدر و برادرش در زندان اوین به سر می‌برند و از وضعیت جسمی و روحی مناسبی برخوردار نیستند. همچنین کاخ سفید در واکنش به این گفته محمدجواد ظریف گفت او یا «تلاش می‌کند ما را فریب دهد و یا کاملا از وضعیت زندانیان بی‌خبر است.»

با این حال علاوه بر زندانیان امریکایی، از کشورهای بریتانیا، اتریش و سوئد هم زندانیانی در زندان اوین حضور دارند. نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی، کمال فروغی، شهروند ایرانی– بریتانیایی، کامران قادری، شهروند ایرانی– اتریشی، صابر حسن پور، شهروند ایرانی– هلندی، نزار زکا، شهروند آمریکایی- لبنانی، رویا صابری نوبخت، شهروند ایرانی – بریتانیایی و کارن وفاداری، شهروند ایرانی– آمریکایی. همچنین احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی است که پیش از بازداشت ساکن کشور سوئد بود.