ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.07.2017, 23:32
محمدتقی کروبی: نگران سلامت پدرمان هستیم

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، کاندیدای ریاست جمهوری در سال ۸۸ که از بهمن ماه سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد به کمپین گفت که پدرش صبح روز دوم مرداد ماه به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده  و وضعیت سلامتی‌اش به دلیل افت شدید فشار قلب مناسب نیست و طبق گفته پزشکان باید تحت معاینات بیشتری قرار گیرد تا تشخیص نهایی برای درمان او گرفته شود. تقی کروبی گفت: «امیدواریم که پدر نیاز به عمل جراحی قلب نداشته باشد چون جراحی با توجه به سن بالا و ضعیف شدن جسمش طی شش سال و نیم حصر خانگی برایش سخت خواهد بود.»

به گفته فرزند مهدی کروبی او از روز گذشته تاکنون تحت تدابیر امنیتی در بیمارستان بستری است و فقط همسر و فرزندانشان اجازه ملاقات با او را داشته‌اند: «مادرم و فرزندانش در بیمارستان همراه او هستند اما به اعضای دیگر فامیل و دوستان اجازه ملاقات داده نشده است.»

فرزند مهدی کروبی در پاسخ به اینکه آیا صحبتی درباره رفع حصر او با توجه به بیماری و گذشت شش سال و نیم از حصر شده است به کمپین گفت: «خانواده آقای کروبی بنا به درخواست خود ایشان هیچگونه تعامل، رایزنی و گفتگو با هیچ شخصی در ارتباط با رفع حصر نداشته و نخواهد داشت چون ایشان چنین اجازه‌ای را به ما ندادند و نخواستند که ما اقدامی بکنیم. اما حصر یک امر غیرقانونی است که مقامات مرتکب طبق قوانین ایران مرتکب این جرم شدند.»

محمد تقی کروبی ادامه داد: «رفع حصر به عنوان یک ضرورت و بازگشت به وضعیت قانونی لازم است اما اگر مقامات اصرار به آن دارند باید پیشنهاد پدرم که تشکیل یک دادگاه صالح است عملی شود. ایشان به همراه آقای میرحسین موسوی و همسر محترمشان خانم رهنورد شش سال و نیم است که در وضعیت حصر و بلاتکلیفی به سر می‌برند. یعنی آنها در حصر هستند و مجازات بر آنها اعمال می شود در حالی که قانون درباره آنها اعمال نشده است. می‌دانیم که طبق قانون اساسی حکم به مجازات فقط از طریق دادگاه صالح معنی پیدا می‌کند اما آنها بدون دادگاه در حال مجازات شدن هستند. حکومت باید به این رفتار غیرقانونی خود پایین دهد و یا محاکمه علنی و شفافی را برگزار کند. هر آنچه هم نتیجه چنین دادگاهی باشد پدرم گفته است که با جان و دل پذیرا خواهد بود.»

فرزند مهدی کروبی همچنین با اشاره به وعده‌های عملی نشده‌ای انتخابات ریاست جمهوری گفت علیرغم آنکه حسن روحانی در اکثر سخنرانی‌های پیش از انتخاباتش از رفع حصر صحبت کرده بود اما هنوز کاری در مورد پدرش، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد انجام نداده است.

محمد تقی کروبی به کمپین گفت: «مطالبه رفع حصر یک مطالبه ملی بود و یکی از موضوعات اصلی کمپین انتخاباتی حسن روحانی هم بود. آقای روحانی هر کجا که ظاهر می‌شد درباره رفع حصر، آزادی‌های دیگر زندانی‌های سیاسی و اجرای آزادی‌های سیاسی و مدنی صحبت می‌کرد و در واقع اینها بخش مهمی از مطالبات مردم در این دوره از انتخابات بود. پر واضح است که کسی که با رای مردم انتخاب می‌شود نسبت به رسیدگی مطالبات مردم وظیفه دارد.»

از سوی دیگر علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی که پیش از این بارها خواستار پایان دادن به حصر شده است در تاریخ سوم مرداد ماه و یک روز پس از بستری شدن آقای کروبی در توییترش نوشت که بیماری او باید فرصتی برای اتمام حصر «غم‌انگیز»ش باشد. او در این توییت نوشته است: «عارضه قلبی جناب آقای کروبی و انتقال ایشان به بیمارستان فرصت خوبی است که با تدبیر به داستان غم‌انگیز حصر خانگی وی خاتمه داده شود.»

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بعد از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز آن سال، با اعتراض‌های گسترده مردمی که معتقد به تقلب در شمارش آرا بودند، همراهی کردند. اعتراض‌های مردمی پس از گذشت ماه‌ها همچنان ادامه داشت و حدود یک سال‎و‎نیم بعد و در بهمن سال ۱۳۸۹ با فراخوان دوباره رهبران جنبش سبز، راهپیمایی جدیدی در تهران برگزار شد که در نهایت به حبس خانگی مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی و میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد انجامید. فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی پس از مدتی آزاد شد، اما زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی همچنان در حصر ماند. حبس خانگی رهبران معترضان در ایران، بدون محاکمه و بدون طی مراحل قانونی انجام شد و تا کنون ادامه دارد. آنان نه در دادگاهی حاضر شدند و نه فرصت دفاع از خود یافتند.

خواسته آیت‌الله خامنه‌ای و نزدیکان  او آن بود که این افراد عذرخواهی کنند، و حتی رهبر جمهوری اسلامی این موضوع را در یکی از سخنرانی‌های خود آشکارا اعلام کرد. با اینهمه رهبران جنبش سبز حاضر به عذرخواهی نشدند.

پیش از این فاطمه کروبی، همسر مهدی کروی در نامه‌­ای که روز چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ در سایت کلمه منتشر شد، خطاب به محمود علوی، وزیر اطلاعات نوشته بود: «نیروهای امنیتی آن وزارت­خانه برخلاف واژه «حصر» هنوز هم درون منزل مسکونی‌مان حضور دارند و بدیهی­‌ترین امور جای منزل نیز در ید اختیار آنان است.»

خانم کروبی توضیح بیشتری درباره دخالت ماموران وزارت اطلاعات نداده، فقط با اشاره به اینکه «شرح آن مثتوی هفتاد من می­‌طلبد.. بگذریم» درباره اصلی‌ترین نگرانی این روزهایش نوشته که آنها در مواقع اضطراری حتی اجازه تماس با اورژانس تهران را ندارند: «یکی از مهم­ترین دغدغه­ های خانواده از بدو حصر تاکنون امکان تماس و دسترسی به اوژانس تهران در مواقع اضطراری بوده است. متاسفانه این ابتدایی‌ترین حق فردی تاکنون به ماموران حاضر در منزل ابلاغ نشده است.»

حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۲ وعده رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز ایران را که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار دارند، داد و در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت: «به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند.» او در مبارزات انتخاباتی سال ۹۶ مجددا قول‌هایش را برای رفع حصر تکرار کرد.