ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.06.2017, 6:58
تیراندازی در مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی

* افراد مسلح حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح امروز در حالی که تیراندازی می‌کردند، به زور وارد مجلس شدند.

* این افراد مسلح که به گفته یکی از نمایندگان ۴ نفر بودند با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت مجلس به تیراندازی خود ادامه دادند.

* حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در تشریح عملیاتی تروریستی امروز گفت: «عوامل تروریستی چهار نفر بودند که با حمله به گیت اول هر دو نیروی حفاظت را مورد اصابت گلوله قرار می‌دهند و با از کار انداختن آنها وارد ساختمان مجلس می‌شوند و به تیراندازی ادامه می‌دهند.» او افزود: تا آنجایی که من اطلاع دارم یک نفر از تروریست‌ها زنده دستگیر شده است.

* معاون امنیتی وزارت کشور: ترورییست‌ها با لباس زنانه وارد مجلس شدند.

* سرپرست اورژانس ایران اعلام کرد که در حملات امروز تهران ۱۲ نفر جان باخته‌اند.

* روزنامه ایران: هر چهار تروریست مهاجم به ساختمان مجلس توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

* خبرگزاری تسنیم: عملیات تروریستی در مجلس با کشته شدن هر ۴ تروریست پایان یافت.

* جمیله کدیور در توییتر نوشت: داعش ویدیویی را از داخل پارلمان ایران منتشر کرده. حمله‌کنندگان به زبان عربی صحبت می‌کنند.

* هفته نامه «تایم» در توییتر خود خبر پذیرش مسئولیت حملات تهران از سوی داعش را منتشر کرد.

* فردریک پلایتگن، خبرنگار مشهور سی ان ان با حضور در برنامه ویژه و زنده این شبکه در لندن گفت که انجام چنین حمله ای در تهران به شدت عجیب است.  پلایتگن که خودش بارها به ایران سفر کرده، در ادامه گفت: ساختمان مجلس ایران به شدت فضایی امنیتی دارد و مراجعین چند بار بازرسی می‌شوند.

* آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا به حملات تروریستی امروز تهران با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود واکنش نشان داد و نوشت: من با رئیس مجلس و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم.

* سابرینا بللوسی، مشاور مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی واکنش فدریکا موگرینی به حملات تروریستی در مجلس ایران و مرقد آیت الله خمینی در تهران را از حساب توییتری خود منتشر کرد و از قول او نوشت: «امروز بار دیگر روزی بسیار غم‌انگیز است. اخبار مربوط به این حملات را از نزدیک دنبال می‌کنیم. من امروز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تماس خواهم بود.»

* وزارت امور خارجه ترکیه طی پیامی ضمن ابراز تأسف نسبت به حملات تروریستی صبح امروز در مجلس شورای اسلامی ایران و آرامگاه آیت الله خمینی که منجربه جان باختن و زخمی شدن شماری از شهروندان ایرانی شده است، این حملات را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: جان باختن تعدادی از شهروندان ایران را به بستگان آنها، مردم و دولت این کشور تسلیت عرض می‌کنیم. این حمله شنیع را محکوم، برای قربانیان از خدواند طلب آمرزش، و برای مجروحین آرزوی سلامتی می‌کنیم.

* گروه تروریستی داعش با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک منتسب به این گروه، مسئولیت حملات تروریستی در ساختمان مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی در تهران را برعهده گرفت. در پیام گروه داعش آمده است: «حمله به مجلس و آرامگاه خمینی در تهران توسط جنگجویان دولت اسلامی صورت گرفته است.»

اطلاعیه وزارت کشور درباره وقایع تروریستی روز چهارشنبه تهران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه به این شرح است.

در پی بروز ۲ واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می رسد؛

۱- دو  تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

۲- تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.

۳- تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی‌های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می رسند.

۴- در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد ۱۲ نفر از هموطنان شهید و ۴۲ نفر نیز مجروح می‌شوند.

۵- هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف  خواهد رسید.

۶ - به منظور بررسی ابعاد دقیق ۲ واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود.

۷) - به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه ها با اتخاذ رویکرد مسؤولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.


تصویری از یکی از تروریست‌ها که از پنجره‌های ساختمان مجلس در حال نگاه کردن به بیرون است؛ تروریست‌ها در حال تیراندازی به بیرون مجلس هستند.


تروریست‌ها با پوشش زنانه وارد مجلس شدند
حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران در برنامه‌ای که از شبکه خبر پخش شد درباره حمله تروریستی امروز در تهران گفت: هم اکنون جلسه شورای تامین استان تهران برگزار شده و همچنان ادامه دارد و جلسه شورای امنیت کشور نیز تا ساعاتی دیگر برگزار و تمام ابعاد قضیه مورد بررسی قرار می گیرد.

ذوالفقاری درباره حادثه مجلس نیز توضیح داد: این افراد با لباس و پوشش زنانه از مسیر تردد ارباب و رجوع که عمدتا با نمایندگان مجلس و دفاتر آن ها کار دارند، وارد می‌شوند و از همان ورودی با نیروهای محافظ مجلس مواجه می شوند و اقدام به تیراندازی می کنند. اولین کار آن ها مورد هدف قرار دادن فرد مستقر در آنجا بود و سپس با رعب و وحشت وارد محوطه می‌شوند.

وی در مورد حملاتی که صبح امروز در مقبره آیت الله خمینی رخ داد گفت: حدود ساعت ۱۰:۱۵ صبح امروز بود که اتفاق اولیه در حرم مطهر امام راحل رخ داد، دو نفر قصد ورود به حرم داشتند که نیروها متوجه شدند و در همان محوطه قبل از ورود به حرم مطهر یکی از آن ها خودش را منفجر کرد و منجر به شهادت یک نفر و مجروح شدن دو نفر دیگر شد. نفر دوم نیز با درگیری که با نیروهای امنیتی داشت به هلاکت رسید و در حال حاضر جنازه دو نفر در اختیار نیروها قرار دارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران ادامه داد: در همان لحظه اول، نیروهای سپاه پاسداران که مسئولیت امنیت مجلس را به عهده داشتند، وارد عمل شدند و منطقه اصلی مجلس (صحن مجلس) و تمام کمیسیون ها را مورد کنترل قرار دادند، این گروهک‌ها که وارد محوطه شده بودند ناچارا در مسیری که فقط دفاتر نمایندگان مجلس است، قرار گرفتند و در آنجا افرادی را مورد هدف قرار دادند.

اورژانس کشور، اسامی ۳۳ مصدوم این دو حادثه را به این شرح اعلام کرد:

۱- هادی نوری ۳۸ طرفه
۲ - اعظم موسی خانی ۵۳ طرفه
۳ - روح الله شجاع خلیق ۳۶ طرفه
۴ - عبدالسلیم قازلی ۳۵ طرفه
۵ - جلال عینی ۳۳ طرفه
۶ - مریم رضاخانلو ۲۶ طرفه
۷ -حسین خدایی راد ۳۵ طرفه
۸ - علی جاویدیان ۵۱ طرفه
۹ - صحبت آزادی ۳۴ طرفه
۱۰ - مجهول الهویه ۵۰ امام حسین
۱۱ - فرهاد ملکی ۴۰ امام حسین
۱۲ - سید عبداله میرحسینی ۵۲ امام حسین
۱۳ - عباس نظریان ۵۷ امام حسین
۱۴ - مرتضی فلاحتی ۵۷ امام حسین
۱۵ - مریم شهریاری ۲۶ سینا
۱۶ - صابر رئیسی ۲۳ سینا
۱۷ - طهمورث سمیعی ۳۷ سینا
۱۸ - تنها شهریاری ۶۰ سینا
۱۹ - جعفر چوپان ۴۰ سینا
۲۰ - ابراهیم وثوق ۳۱ سینا
۲۱ - مرضیه افرازه ۲۷ سینا
۲۲ - ارسلان غلامی ۲۷ سینا
۲۳- هادی اسکندرلو ۳۵ سینا
۲۴- مهدی اطهری پور ۳۳ سینا
۲۵- ابراهیم خلف کش ۴۵ سینا
۲۶ - مهدی یوسفی ۳۶ سینا
۲۷- علی همتی (فوت) ۵۰ سینا
۲۸- هانیه اکبریان (فوت) ۳۷ معیری
۲۹ - محمد بحشایی ۳۷ هفتم تیر
۳۰ - سعید زیرکی(میرکی) ۴۲ هفتم تیر
۳۱- مهدی قدرتی ۴۶ هفتم تیر
۳۲ - حسین جعفر عراقی ۵۱ هفتم تیر
۳۳ - یوسف زارعی ۳۲ ضیائیان