ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 03.06.2017, 12:34
جنبش آینده پاک از  شهرها و ایالت‌ها آغاز خواهد شد

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد ‘آرنولد شوایتزینگر’ بازیگر سرشناس آمریکایی و از فعالان محیط زیست در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس، خطاب به وی گفت: یک فرد نمی‌تواند پیشرفت ما را نابود کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سی ان ان افزود: آرنولد شوایتزینگر در انتقاد از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق پاریس گفت که جنبش مردمی متعهد به ‘آینده پاک’ علیه واشنگتن به پا خواهد خواست.

این شبکه خبری ادامه داد: «شوایتزینگر با استفاده از حق خود در نقش فیلم ترمیناتور خطاب به ترامپ گفت یک فرد نمی‌تواند پیشرفت ما را نابود کند، یک فرد قادر نیست تحول انرژی پاک را متوقف کند، یک فرد نمی‌تواند زمان را به گذشته بازگردد؛ تنها من قادر به انجام آن هستم.»

بنا بر این گزارش، فرماندار سابق کالیفرنیا بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ میلادی در انتقاد از تصمیم ترامپ به مخاطبان خود گفت که در این زمینه نباید کارها را به واشنگتن واگذار کرد.

آرنولد شوایتزینگر گفت: مانند تمام جنبش‌های بزرگ در تاریخ بشری، آینده پاک با حرکت مردمی از جامعه، شهرها و ایالت‌های ما آغاز خواهد شد، ما نمی‌توانیم رهبری این امر را به واشنگتن واگذار کنیم، لازم است خود این کار را انجام دهیم.

وی دراین پیام ویدئویی افزود: هر ساله ۲۰۰ هزار نفر در آمریکا از آلودگی هوا می‌میرند و نیمی از رودخانه‌ها و نهرها نیز برای سلامتی انسانها آلوده هستند. نمی‌توان تنها نشست و کاری انجام نداد درحالیکه مردم بیمار شده و می‌میرند و ما می‌دانیم که راه دیگری (برای مقابله با آلودگی) وجود دارد.

سی ان ان گزارش داد: ترامپ پس ازاعلام تصمیم خود مبنی بر خروج از توافق آب و هوایی پاریس با انتقادهای چشمگیر جهانی مواجه شد.

جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا درانتقاد از تصمیم رئیس جمهوری کشورش در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: ‘دنیا به رئیس جمهوری ایالات متحده که آشکارا نمی‌داند درباره تغییر آب وهوا چه می‌گوید، می‌گرید و می‌خندد.’

شارل میشل نخست وزیر بلژیک در حساب شخصی توییتر خود در واکنش به این اقدام جنجال برانگیز رئیس جمهوری آمریکا نوشت: من این اقدام وحشیانه علیه توافق پاریس را محکوم می‌کنم.

ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز که پیشتر نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از توافق پاریس هشدار داده بود درانتقاد از اقدام رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته (جمعه) در توییت خود نوشت: برغم تلاش‌هایمان در نشست گروه ۷، عمیقا از تصمیم آمریکا نا امید شدیم، برخلاف آنچه ما برای آن ایستاده ایم و آنچه جهان انتظار آن را داشت.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا با صدوری بیانیه‌ای نسبت به این تصمیم ابراز ناامیدی کرد و گفت: ما از این که دولت فدرال ایالات متحده تصمیم به خروج از توافق پاریس گرفت عمیقا ناامید شدیم.

هیلاری کلینتون نامزد شکست خورده انتخابات ۲۰۱۶ امریکا نیز تصمیم دونالد ترامپ را یک اشتباه تاریخی خواند.

باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا نیز در واکنش به این اقدام دونالد ترامپ در بیانیه‌ای درخصوص خروج آمریکا از توافق پاریس گفت: ایالات متحده باید پیشگام این توافق باشد، اما اگر دولت ترامپ آینده را پس بزند، ایالت‌ها، شهرها و بنگاههای ما این راه را ادامه خواهند داد.

توافق پاریس ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۵ در چارچوب کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد با هدف جلوگیری از افزایش دمای زمین بیش از ۲ درجه سانتیگراد در قرن جاری و تلاش برای محدودیت افزایش دما به زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن آن، تهیه و تدوین شد که ۱۹۵ کشور جهان آن را امضا کردند.

ترامپ بامداد روز جمعه با این توجیه که عضویت در توافق آب و هوایی به ضرر اقتصاد کشورش خواهد بود و قادر به دستیابی به اهداف این توافق نیز نخواهد بود، خروج آمریکا را از این توافق پاریس اعلام کرد و گفت: از همین امروز کشورش اجرای مفاد این توافق را متوقف خواهد کرد.