ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2017, 20:34
مسوول ایران در سیا کیست؟

مقاله نیویورک تایمز به قلم متیو روزنبرگ و آدام گولدمن
منبع: کانال امیرعلی ابوالفتح

مایکل دی اندریا زمانی که افسر سیا بود و عملیات جستجو برای اسامه بن لادن و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را نظارت می‌کرد، لقب شاهزاده تاریکی یا آیت‌الله مایک را به او دادند. اکنون او شغل جدیدی دارد. او اکنون مسئول بخش عملیات سیا درباره ایران است. طبق گفته مقامات کنونی و سابق اطلاعاتی، انتخاب او برای این سمت اولین و مهمترین نشانه‌ای است حاکی از آن که دولت ترامپ در حال اتخاذ رویکردی سخت علیه ایران است.

ایران یکی از سخت‌ترین اهداف سیا بوده است. دسترسی این سازمان به ایران بسیار محدود است چون سفارت آمریکا در ایران دائر نیست که بتواند پوشش دیپلماتیکی فراهم کند و سرویس‌های اطلاعاتی ایران حدود چهار دهه است تلاش می‌کنند تا با عملیات جاسوسی و مخفیانه آمریکا مقابله کنند.

چالش اجرا کردن مواضع رئیس ‌جمهوری ترامپ به دی‌آندریا رسیده؛ کسی که سیگاری است و به اسلام گرویده است و شهرت زیادی دارد.

شاید هیچ کس از مقامات سیا بیشتر از او مسئول تضعیف القاعده نیست. سیا از اظهارنظر درباره نقش دی آندریا خودداری و تاکید کرد که درباره هویت یا کار مقامات این سازمان صحبتی نمی‌کند. آن مقامات هم فقط با این شرط که اسم آنها ذکر نشود، حرفهایی زده‌اند چون دی آندریا مانند بسیاری از مقامات این سازمان هنوز علنی نشده است.

ترامپ ایران را اولین کشور حامی تروریست می‌داند و وعده داده که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی را اصلاح یا برهم بزند. رئیس جمهوری تهدیدش را عملی نکرده و دولت او پیروی ایران از توافق هسته‌ای را هم تایید کرده است. اما او به روش‌های دیگر در قبال ایران موضع تند و سخت گیرانه‌ای اتخاذ کرده است.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا توافق هسته‌ای را یک شکست توصیف کرد، ترامپ افراد جنگ‌طلب را برای مهار ایران و تلاش برای تغییر رژیم در شورای امنیت ملی آمریکا منصوب کرد. ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی، در سالهای اولیه جنگ عراق از فرماندهان پیاده نظام بود. او بر این باور است که عوامل ایران که به شورشیان در عراق کمک می‌کنند مسئول مرگ سربازان آمریکایی بودند.

درک هاروی، مدیر ارشد بخش خاورمیانه در این شورا در مورد ایران یک جنگ‌طلب است. به گفته چند تن از مقامات دفاعی و اطلاعاتی عذرا کوهن، مدیر ارشد بخش اطلاعاتی این شورا که رابط اصلی میان کاخ سفید و آژانس‌های اطلاعاتی است به دیگر مقامات دولت گفته است می‌خواهد از جاسوسان آمریکایی برای براندازی رژیم ایران کمک بگیرد. پمپئو هم یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای ایران در کنگره است. او گفته است ایرانیان در فریب کاری حرفه ای اند. مدیر سیا در دی‌آندریا یک خصلت پرکاری علیه ایران یافته است.

دی‌آندریا در شمال ویرجینیا و در خانواده‌ای که برای دو نسل با سیا ارتباطاتی داشتند، بزرگ شد. او با همسرش که مسلمان است در ماموریتی خارجی ملاقات کرد و برای ازدواج با او، به اسلام گروید البته اینطور نیست که او به طور خاص، قوانین و آداب اسلامی را دنبال کند. رابرت ایتینگر وکیل سابق سیا در پاسخ به این سوال که آیا انتصاب دی آندریا نشانه‌ای حاکی از آن است که سازمان سیا قصد دارد موضع خصمانه‌تری در قبال ایران بگیرد گفت: فکر نمی‌کنم غیر از این باشد. دیدگاه شخصی دی آندریا درباره ایران مشخص نیست. وظیفه او سیاستگذاری نیست بلکه اجرای آن است.

گفته می‌شود که دی‌آندریا در سال‌های پس از حملات ۱۱ سپتامبر، شدیدا در برنامه بازداشت و بازجویی از مظنونان تروریستی فعال بوده؛ برنامه‌ای که به شکنجه تعداد زیادی از زندانیان منجر شد و در گزارش سال دو هزار و چهارده سنا محکوم شد. وی در سال ۲۰۰۶ مسئول مرکز مقابله با تروریسم شد و ۹ سال مسئول بازداشت و شکار ستیزه‌جویان در سراسر جهان بود. ماموران تحت نظر او نقشی محوری در کشته شدن عماد مغنیه فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان داشتند. سیا در همکاری با اسرائیلی‌ها، از یک خودروی بمبگذاری شده برای کشتن مغنیه در دمشق استفاده کرد. دی‌آندریا در تشدید حملات هواپیماهای بدون سرنشین در داخل خاک پاکستان هم نقش محوری داشت. در دولت باراک اوباما حملات پهپادی به بخش مهمی از اقدامات آمریکا تبدیل شد.

سازمان سیا برنامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین خود را به یمن هم گسترش داد. در ژانویه ۲۰۱۵ حمله هواپیماهای بدون سرنشین به مقر القاعده در پاکستان منجر به کشته شدن دو گروگان غربی شد. چند ماه بعد از آن دی آندریا مسئولیت جدیدی بر عهده گرفت که بررسی کارآمدی و تاثیر برنامه‌های اقدامات مخفیانه بود.

مقامات سابق سیا می‌گویند شغل جدید دی آندریا برای نظارت و بررسی عملیات مربوط به ایران بیشتر مطابق با مهارت‌های اوست.