ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 01.06.2017, 7:11
برای رفع محدودیت‌های غیرقانونی اقدام جدی كنید

اعتماد: «زنگ مطالبه‌گری» با نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد. پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری ایران و پس از آنكه همگان بر وفای رییس دولت دوازدهم بر عهدی كه با مردم بست تاكید كردند، این‌بار این تاكیدات شكل رسمی‌تری به خود می‌گیرد.

جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار جدیت بیشتر او در حمایت از حقوق شهروندی و استیفای حقوق ملت مقرر در فصل سوم قانون اساسی از جمله رفع محدودیت‌ها شدند. فصلی كه در ٢٤ اصل به اساسی‌ترین حقوق بشر پرداخته و در آن به مواردی همچون حقوق‌ مساوی مردم ایران از هر قوم و قبیله، تساوی زن و مرد در برابر قانون، تضمین حقوق زن در تمام جهات با رعایت موازین اسلام، مصونیت از تعرض حیثیت و جان و مال و...، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی بیان نشریات و مطبوعات، ممنوعیت تجسس، آزادی احزاب و جمعیت‌ها...، آزادی تشكیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، ایجاد شرایط كار مساوی، حق برخورداری از تامین اجتماعی، فراهم‌سازی آموزش و پرورش رایگان، اصل برائت، ممنوعیت شكنجه، حق انتخاب وكیل، ممنوعیت هتك حرمت و حیثیت و... اشاره كرده است، از سوی نمایندگان ملت مورد تاكید قرار می‌گیرد تا حسن روحانی در دور دوم كشورداری خود آنها را مدنظر قرار دهد.

در ابتدای نامه جمعی از نمایندگان مجلس به رییس‌جمهوری منتخب به مشاركت حداكثری ملت ایران اشاره شده و آمده است: «حضور شكوهمند ملت در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری تجلی حق حاكمیت ملی در نظام جمهوری اسلامی ایران و نشانگر ثبات، آرامش، نشاط و پویایی و همبستگی مردم ایران تحت زعامت رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است. در این انتخابات اكثریت مردم ایران بار دیگر رویكرد خردگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدال را ازمیان رویكردهای رقیب برگزیدند و با اعتماد به برنامه‌ها، شعارها و وعده‌های انتخاباتی جنابعالی، برای یك دوره دیگر سكان امور اجرایی كشور را به شما سپردند.»

نمایندگان ملت در ادامه این نامه به مسوولیت روحانی در اجرای قانون اساسی اشاره و عنوان كرده‌اند: «جنابعالی به عنوان عالی‌ترین مقام رسمی كشور پس از مقام رهبری عهده‌دار ریاست قوه مجریه و شورای عالی امنیت ملی و مسوول اجرای قانون اساسی هستید؛ بر این اساس و با اتكا به پشتوانه قریب ۲۴ میلیون رای مردم ایران انتظار می‌رود در پیگیری مطالبات رای‌دهندگان از جمله تداوم ثبات و افزایش رشد اقتصادی، رونق تولید و اشتغال، تعامل سازنده با دنیا، شفافیت و مقابله با فساد سازمان یافته و حمایت از حقوق شهروندی و استیفای حقوق ملت مقرر در فصل سوم قانون اساسی از جمله رفع محدودیت‌های غیرقانونی جدیت و اهتمام بیشتری مصروف دارید».

نمایندگان مردم در پایان این نامه اظهار كرده‌اند: «ما به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آمادگی كامل خود را برای همكاری و تعامل با دولت دوازدهم در جهت تحقق اهداف فوق اعلام می‌داریم و توفیق روزافزون حضرتعالی را از درگاه خداوند متعال خواستاریم».