ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 27.05.2017, 9:16
«گامی بلند به سوی دموکراسی»

پیام تبریک دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، به دکتر حسن روحانی و منتخبین شوراها

بسمه تعالی
گامی بلند به سوی دموکراسی
هموطنان عزیز

شما ملت آگاه و فرهنگ‌مدار ایران، در دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، به آزادی، دموکراسی، همکاری و خردورزی جمعی رأی دادید، سرنوشتی نو را رقم زدید، راه حل‌های تدریجی، ضد خشونت و بلندمدت اصلاحات را به جای عوامفریبی، سیاست‌ورزی آمرانه و بازگشت به گذشته برگزیدید و راهبرد براندازی و مشی ضداصلاحی را بی‌اعتبار و فرایند گذار به سوی دموکراسی را هموار کردید.

نهضت آزادی ایران لازم می‌داند که ضمن تقدیر رشد، هوشمندی، بالندگی و احساس مشترک وطن دوستی ایرانیان در داخل و خارج کشور، این پیروزی حماسه گونه را به ملت ایران تبریک گفته، همگان را به تداوم این راه دعوت کند.

پیام روشن انتخابات اخیر این بود که «راهکار پاسخگویی به نیازهای مردم التزام به قانون، احترام به رأی و حاکمیت ملت و تأمین آزادی‌های اساسی و حقوق شهروندی است، نه راهکارهای اقتدارگرایانه، واپس‌گرایانه و صدقه مدارانه». از این رو، باورداریم که تحقق اهداف انتخابات و تثبیت حرکت بر مدار دمکراسی پایدار همچنان منوط به تداوم حضور و مشارکت مردم از طریق فعال‌سازی جامعه مدنی و رفع فضای امنیتی حاکم بر رسانه‌های جمعی، احزاب و سندیکاها خواهد بود. توسعه سیاسی نه تنها پیش‌نیازی بی‌بدیل در راستای دستیابی به وعده‌های انتخاباتی رییس جمهور منتخب، به ویژه در باره رفع مشکلات معیشتی مردم، محسوب می‌شود که بر هم‌افزایی اراده ملی و مدیریت پیامدها و بحران‌های احتمالی آینده نیز اثرگذار است.

امید و انتظار می رود که دولت دوازدهم، با تکیه بر حمایت سازمان یافته و قانونمند شما شهروندان عزیز، رفع محدودیت ها و فشارهای جاری امنیتی بر نهادهای مدنی، تضمین فعالیت آزاد رسانه ها و احزاب، بر اساس اصل ۲۶ قانون اساسی، و نیز تقویت و بازسازی هیات وزیران، بسترهای لازم برای  تحقق برنامه ها و پاسخگویی به مطالبات بر حق مردم را فراهم کند.

در اینجا، ضمن ابراز خرسندی و تقدیر از حضور سازمان یافته محافظه کاران در این انتخابات و پذیرش رقابت عادلانه در چارچوب قانون، خیرخواهانه به آنان توصیه می‌کنیم که ضمن ارزیابی مواضع و عملکردشان در چهار دهه گذشته و اصلاح و به روزرسانی مواضع، برای سازماندهی و تقویت همکاری جمعی در چارچوب نهادهای مدنی و احزاب سیاسی با دولت منتخب در راستای خدمت به مردم و منافع ملی همکاری کنند و زمینه تعامل سازنده میان جریان‌های اصیل سیاسی جامعه را، که پیش نیاز شکل‌گیری جامعه مردمسالار و توسعه پایدار است، فراهم سازند.

در پایان، به رییس جمهور منتخب، جناب آقای دکتر حسن روحانی، به منتخبان شوراهای شهر و روستا تبریک می‌گوییم و باور داریم که، در پرتو رشد آگاهی و همکاری جمعی، حاکمیت قانون و مردم‌سالاری در مسیری بازگشت‌ناپذیر در جامعه ما قرار گرفته است.

دکتر ابراهیم یزدی
دبیر کل نهضت آزادی ایران
۶ خرداد ۱۳۹۶