ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.05.2017, 5:00
پدیده رای‌سفید در اصفهان

اعتماد / ناهید مولوی

حاشیه‌های انتخاباتی اصفهان تمامی ندارد و از سال ۹۴ به بعد این شهر در خبرهای انتخاباتی همواره خبرساز بوده است. ماجرا از هفت اسفند ۹۴ آغاز شد. مینو خالقی كه در لیست اصلاح‌طلبان بود، توانست به عنوان منتخب سوم مردم این شهر به بهارستان راه پیدا كند اما در نخستین روزهای سال ۹۵ بود كه شورای نگهبان اعلام كرد مینو خالقی را رد صلاحیت كرده است. این نخستین‌بار بود كه یك منتخب پس از كسب رای مردم و اتمام انتخابات رد صلاحیت می‌شد. اعتراض‌ها راه به جایی نبرد و در نهایت تكلیف كرسی منتخب سوم مردم اصفهان به انتخابات میان دوره‌ای واگذار شد.

شگفتی دیگر اما مربوط به افرادی بود كه برای انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان ثبت نام كردند. حمید رسایی كه پیش از آن در انتخابات هفت اسفند از تهران نام‌نویسی كرده و رد صلاحیت شده بود خود را به اصفهان رساند و ثبت نام كرد و این‌بار تایید صلاحیت شد و در مقابل نامزدهای اصلاح‌طلبی كه در هفتم اسفند تایید صلاحیت شده بودند و در لیست امید این شهر هم حضور داشتند و موفق به كسب آرا نشده بودند این‌بار توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند.

حمید رسایی به نفع حسن كامران كنار رفت تا در شرایط نبود رقیب اصلاح‌طلب او راحت‌تر به بهارستان راه پیدا كند. در این میان اصلاح‌طلبان مانده بودند با انتخاباتی كه هیچ نامزدی ندارد كه خبر رسید اصلاح‌طلبان از سید مجید موسویان حمایت كرده‌اند. اما از گوشه و كنار خبر می‌رسید كه بسیاری از اصلاح‌طلبان اصفهان و حامیان‌شان نظر مثبتی روی موسویان ندارند و او را از مدیران دولت احمدی‌نژاد می‌دانستند.

در چنین شرایطی انتخابات میان دوره‌ای در ۲۹ اردیبهشت ماه در اصفهان برگزار شد و حسن كامران با كسب ۲۴۳ هزار ۸۸۹ رای برنده انتخابات اعلام شد و پس از آن موسویان با كسب ۲۳۳ هزار رای در جایگاه دوم ایستاد و به بهارستان راه پیدا نكرد. اما میزان آرای باطله در اصفهان خبر ساز شد. از آنجایی كه در انتخابات شورای شهر لیست اصلاح‌طلبان تمام كرسی‌های اصفهان را از آن خود كرد این شایبه را به وجود آورد كه چگونه حسن كامران پیروز این میدان بوده است.

«اعتماد» این موضوع را از مسوولان در اصفهان پیگیری كرد و یك منبع آگاه در فرمانداری اصفهان گفت: میزان آرای باطله در انتخابات میان دوره‌ای اصفهان زیاد بود. او تایید كرد میزان آرای باطله حدود ۱۷۷ هزار رای بوده است اما توضیحات دیگری در این زمینه ارایه كرد.

این منبع آگاه در فرمانداری به «اعتماد» گفت: ما در انتخابات میان دوره‌ای اصفهان با پدیده‌ای به نام رای سفید مواجه شدیم. او ادامه داد: بخش زیادی از آرای باطله برای انتخابات میان دوره‌ای رای سفید بود. از او در مورد علت این موضوع پرسیدم و او گفت: دلیل این موضوع مشخص است. در این انتخابات حضور حامیان اصلاح‌طلبان زیاد بود. قاعدتا انتخاب آنها حسن كامران نبود و از سوی دیگر مجید موسویان را هم كه از مدیران دوره احمدی‌نژاد بود را نمی‌توانستند به عنوان اصلاح‌طلب قبول كنند و به همین دلیل بخش زیادی از مردم حامی اصلاح‌طلبان رای سفید داده‌اند.

او همچنین در پایان تاكید كرد: آقای موسویان خودشان هم با فرماندار دیدار كردند و هم با هیات اجرایی و هیات نظارت در انتخابات و پس از مطلع شدن از میزان آرای سفید متقاعد شدند كه تخلف گسترده یا تقلبی در انتخابات صورت نگرفته و ایشان رای نیاورده است.