ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.05.2017, 19:29
ملت سخن گفت، اینک نوبت زمامداران است!

حزب دمکراتیک مردم ایران پیروزی بزرگ مردم ایران را در انتخابات سرنوشت‌ساز روز ۲۹ اردیبهشت ماه در انتخاب رئيس جمهور روحانی تبریک می‌گوید. ما رفتار همه نیروهای سیاسی داخل و خارج از کشور و مردم اگاه ایران را که هم‌سو با یکدیگر، لحظه تاریخی را بدرستی تشخیص دادند؛ و با بلوغ سیاسی هدفمند خطر چیرگی نیروهای راست افراطی و پوپولیسم را دفع کردند، به دیده تحسین می‌نگریم.

ما بر این باوریم که با این پیروزی درخشان، جامعه ایران یک گام بزرگ بسوی مدنیت بیشتر، تعامل ژرف تر با جامعه جهانی و تغییر آرایش قوای سیاسی کشور بسود تحقق برجام در داخل و خارج، به پیش نهاد. نتایج این انتخابات و نیز پیروزی قاطع و یکپارچه اصلاح طلبان در انتخابات شوراها، از جمله در مشهد در مقابله با رئيسی و در تهران در مصاف با قالیباف، سزاواری همگانی ایرانیان را در پی‌ریزی ایران دمکراتیک و نهادينه شدن فرهنگ اصلاح طلبی در فضای عمومی کشور یکبار دیگر به روشنی به اثبات رساند.

شگفتی این دوره از انتخابات در پيروزی يک رییس جمهور مستقر برای بار دوم با افزایش آرا و نیز رشد مشارکت عمومی رای دهندگان است. زیرا در سیاست همه کشورها معمولا چنین حادثه ای با ریزش آرا حاصل می‌شود. این شگفتی به دلیل شکل گیری اتتلاف گسترده همه نیروهای سیاسی داخل و خارج از کشور و ذهنیت رشد یافته همه شهر نشینان و روستاییان، علیه راست افراطی و تکیه بیش از پیش و شفاف حسن روحانی بر خواستهای اساسی مردم و بویژه تاکید وی بر «ایران» و «آزادی» و نمادهای اصلاح طلبی کشور خلق شد.

حزب دمکراتیک مردم ایران بنا به بینش و رویکرد اصلاح طلبانۀ تغییروتحول خواه خویش، وباورمند به مشی سياسی مسالمت آميز و به تغيير و تحول آرام وتدریجی؛ بر این توهم نیست که با پیروزی سنگین حسن روحانی بر رقیب، یک تحول معجزه آسا در کشور رخ خواهد نمود. اما این پیروزی که چهره آن در همه شهرها و روستاهای کشور خیره کننده و با چند برابر بودن وزن آن در شهرهای بزرگ بویژه در پایتخت کشور بسی پرجلوه‌تر بود، اهمیت معنا داری در بازخوانی ذهنیت دمکراتیک و مدنیت شهروندان و مطالبات آنها دارد. با این پیروزی راه تدریجی ایران در تعامل با جهان، رعایت قواعد مبارزه دمکراتیک درحیات سیاسی کشور در سمت گشایش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مسیر بازگشت ناپذیری هموار شده است. از این نظر پیروزی روحانی در انتخابات روز ۲۹ اردیبهشت ماه بی تردید نقطه عطف مهمی در تثبیت راه مسالمت آمیز در پیمودن مسیر ایران در راستای هرچه فزاینده تر جمهوریت در کشور، برقراری آزادی، رفاه نسبی و جهان مدرن خواهد بود.

این واقعیت که علیرغم فقر و بیکاری گسترده در کشور، اکثریت قاطع شهروندان به شعارهای پوپولیستی و رفاهی و معیشتی ابراهیم رئيسی نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه حتی در مناطق بسیار محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان «نه» گفتند، نشانه خودآگاهی و هوشمندی ملتی است که راه خود در دستیابی به دمکراسی از راههای مسالمت آمیر و اصلاح طلبانه را به گونه بازگشت ناپذیری انتخاب کرده است. انتخابات نشان داد که آغوش ملت ایران برای رئيس جمهوری که حرف دل آنها را بزند، باز است. اما از سوی دیگر رییس جمهور هرگز نباید در پیگیری خواستهایی که «قول سربسته» تحقق آنها را به ملت داده است، پیوند خود با ملت و گفتگو با آنها و اتکا عملی به مردم را در چالش با نهاد های انتصابی ولایت فقیه دست کم گیرد.

در این تردیدی نیست که کارشکنی  نهادهای انتصابی زیر سلطه ولی فقیه، کار روحانی را همچنان سخت خواهند کرد. ولی حمایتی که بخش‌های بزرگتری از مردم با رای خود از او کردند می‌تواند در ۴ سال آینده قدرت مانور روحانی را بطور محسوسی افزایش دهد. در اینراه آقای روحانی می‌تواند و باید به ظرفیت های بزرگی که در زنان، اقلیتهای قومی و دینی، زحمتکشان و نیز روشنفکران و دگراندیشان ایران در راه گشایش فضای فرهنگی و سیاسی و احترام به حقوق بشر وجود دارد، تکیه کند.

رای آگاهانه ملت ایران به روحانی و مجازات عادلانه و سزاوار نیروهای راست افراطی نشان داد که مردم ایران از تندروان مذهبی خسته شده‌اند. مردم در جستجوی آرامش، قانونمند کردن روابط اقتصادی و حیات سیاسی کشور و تعامل در سیاست داخلی و خارجی کشورند.

ما امیدواریم که رئيس جمهور منتخب ملت، که از پشتيبانی قاطبۀ شهروندان برخورداراست؛ بتواند گام‌های عملی وکارسازی در راستای تثبيت فضای عمومی، نوسازی رابطه ميان دولت و ملت از طريق تشکيل يک کابينه تازه و مورد اعتماد ملی و تحقق اندیشه «ايران برای ايرانيان» و انجام اصلاحات در قوه قضائيه و دیگر نهادهای انتصابی بردارد.

ما در راستای وعده روحانی درباره حضور مردم و ادامه گفتگو با ملت، پیشنهاد می‌کنیم که رئيس جمهور بطور مشخص گزارش ماهانه فعالیت‌ها و اولویت‌ها و موانع کار خود را از طریق رسانه های عمومی و یا گفتگوی مستقیم با روزنامه نگاران، بطور منظم و سیتماتیک به اطلاع افکار عمومی برساند.

حزب دموكراتيك مردم ايران
يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶