ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.05.2017, 21:04
پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها

شهروند|  شمارش آرای انتخابات شوراهای شهر و روستا نشان می‌دهد که شورای پنجم درشهرهای اصفهان، سمنان و قزوین، کرمان و اردبیل با پیشتازی لیست امید در دست اصلاح‌طلبان است. البته هنوز شمارش آرا درتهران تمام نشده است اما نتایج اولیه شمارش ازحدود دو‌هزار صندوق تا لحظه تنظیم گزارش از وضعیت مشابه اصلاح‌طلبان تهران درشورای پنجم درپایتخت خبر می‌دهد. براساس گزارش‌ها، محسن ‌هاشمی، مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی ازجمله افراد شاخصی‌اند که جزو ٢٥نفره اول لیست پنجمین دوره شورای شهر بیشترین رأی را دارند.

بعد از نهایی‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نوبت به صندوق‌های شوراهای شهر و روستا رسید، اگرچه حالا ٩٠‌درصد نتایج قطعی شمارش آرا درشوراهای شهر و روستا مشخص شده، اما هنوز ترکیب شورا در تهران و برخی کلانشهرها به‌طور رسمی اعلام نشده است. روز جمعه سه‌میلیون و ۲۷۸‌هزار تهرانی همزمان با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آرای خود برای انتخابات شورای تهران را هم به صندوق انداخته‌اند. حالا اخبار غیررسمی از وضعیت مثبت اصلاح‌طلبان شورا تا لحظه تنظیم گزارش حکایت دارد. گفته می‌شود ٢١نفر اول فهرست شورای شهر تهران از لیست «امید» رأی آورده‌اند.

با وجود این، «فرهاد تجری» یکی از اعضای هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا درگفت‌وگو با «شهروند» از احتمال تغییر آرای شورای شهر تهران خبر داد: «از زمان آغاز شمارش صندوق‌ها تاکنون آرای ٥٠نفر از لیست‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صدر قرار دارد و جا‌به‌جا می‌شود اما چون هنوز شمارش صندوق‌ها درنواحی مختلف تهران به پایان نرسیده است، احتمالا نتایج هم تغییر خواهد کرد.»

او این را هم گفت که حدود‌ هزارو٦٠٠ صندوق تا ظهر دیروز شمارش شده است: «هنوز جمع‌بندی نهایی مشخص نیست اما از آنجایی که کار شمارش آرای ریاست‌جمهوری ظهر دیروز به پایان رسیده، بهتر است از شتابزدگی پرهیز کنیم تا دقت فدای سرعت نشود.» علیرضا رحیمی، رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران هم البته گفته که نتایج قطعی روز دوشنبه اعلام خواهد شد: «درشهرستان تهران بیش از سه‌میلیون‌ونیم تعرفه رأی مصرف شده و تعداد کاندیداها نیز بیش از ۲‌هزارو۷۰۰ نفر است، طبیعتا این حجم بالای استقبال مردم درکنار تعداد زیاد کاندیداها شمارش آرا را زمانبر خواهد کرد، پیش‌بینی می‌شود نتایج نهایی تا روز دوشنبه به اطلاع مردم برسد.»

البته بادامچی، نماینده مردم تهران درمجلس دهم هم دیروز گفت که شمارش  آرای انتخابات شورا تا روز یکشنبه به پایان می‌رسد.

حالا اگرچه تا ساعت تنظیم خبر نتیجه شمارش آرا به صورت رسمی اعلام نشده اما ظاهرا لیست «امید» که مورد حمایت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود، بیشترین استقبال را درمیان تهرانی‌ها داشته است و از اصولگرایان هم افرادی چون چمران، علیرضا دبیر، پرویز سروری یا حبیب کاشانی هم نامشان درمیان ٢٥نفر اول جا‌به‌جا می‌شود.

طبق گزارش‌های رسیده محسن ‌هاشمی، مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی، بهاره آروین، محمدجواد حق‌شناس، شهربانو امانی، ابراهیم امینی، حسن خلیل‌آبادی، محمد سالاری، افشین حبیب‌زاده، آرش حسینی میلانی، زهرا صدراعظم‌ نوری، سیدحسن رسولی، ناهید خداکرمی، علی اعطا، مجید فراهانی، محمود میرلوحی، زهرا ن‍ژادبهرام، الهام فخاری، بشیر نظری، مجید علیخانی، مهدی چمران، علیرضا دبیر، مرتضی طلایی و حبیب کاشانی تا لحظه تنظیم گزارش به ترتیب جزو ٢٥نفر اول لیست شورای شهر تهران قرار دارند. مهدی چمران که تا همین حالا ١١‌سال ریاست شورای شهر تهران را برعهده داشت، در لیست ٢٥نفره پنجمین دوره شورای شهر تهران در رتبه ٢٢ همراه با علیرضا دبیر درمیان اعضای علی‌البدل است.

براساس گزارش‌های کمیته روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ستاد اصلاح‌طلبان تهران از ٤١٠٠ صندوق رأی درتهران، ری و شمیرانات تا عصر روز شنبه آرای ١٨٠٠ صندوق شمارش‌شده به شرح زیر است؛ محسن هاشمی‌رفسنجانی با بیش از ٧٨٠هزار آرای سر لیست اصلاح‌طلبان بیشترین رأی را کسب کرده و نفر بیست‌ویکم محمد علیخانی با آرای بیش از ٤٤٠‌هزار رأی است. مهدی چمران هم با اختلاف بیش از ٢٠٠‌هزار رأی نسبت به نفر بیست‌ویکم به‌عنوان نفر بیست‌ودوم قرار گرفته است. برخی از شنیده‌ها هم حاکی از این است که افرادی چون یاشار سلطانی و محمدعلی زم از خارج لیست هم آرای خوبی نسبت به دیگر اصلاح‌طلبان دارند.

زن اصلاح‌طلب، نفر اول شورای شهر اردبیل
خبرها از اردبیل، کرمان، اصفهان، سمنان و قزوین هم حکایت از پیشی‌گرفتن اصلاح‌طلبان دارد. حالا چهارنفر از اعضای لیست امید وارد شورای شهر اردبیل شده‌اند. براساس آرای شمارش‌شده در اردبیل به ترتیب زهرا قدیمی، علیرضا غریبی، علیرضا پوستی، حبیب‌الله فتحی شیخ احمد، یعقوب ‌هاشمی، یعقوب عزیززاده، یونس رونقی، جواد انصاری، رحیم آقازاده، حسین افسانه، اسفندیار هوشیار به‌عنوان اعضای اصلی و رویا کنعانی، ابراهیم عبدی، بهمن آذروش و ابراهیم صفری به‌عنوان اعضای علی‌البدل حایز بیشترین آرا شده‌اند. سه‌نفر اول انتخابات اردبیل از لیست اصلاح‌طلبان هستند و درمجموع چهارنفر از فهرست به‌عنوان اعضای اصلی و سه‌نفر بعدی به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شده‌اند.

شورای شهر کرمان شورای بعدی است که در دوره پنجم در دست اصلاح‌طلبان است، اگرچه دوره چهارم اکثریت اصولگرایان را داشت. حسین چناریان، علی بهرامی(لیست امید)، زهرا ایرانمنش(لیست امید)، محمد فرشاد(لیست امید)، رامین ارجمند کرمانی (لیست امید)، محمدجواد کامیاب(لیست امید)، سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی(لیست امید)، منصور ایرانمنش، علی خدادادی (لیست امید)، علی‌اکبر مشرفی، ماه‌بانو معصوم‌زاده به ترتیب ترکیب شورای آینده کرمان را تشکیل می‌دهد.

در اصفهان هم پس از شمارش نیمی از صندوق‌ها تمامی ۱۳نفر لیست امید بیشترین رأی را آورده‌اند و پس از آنها هم مقتدایی و حاج رسولی‌ها از لیست «نجبا» و «خدمت» رأی خوبی آورده‌اند. براساس گزارش ایلنا، خبرهای اولیه از نتایج انتخابات شورای شهر سمنان نشان می‌دهد که چهارنفر از هفت عضو منتخب شورای شهر، در فهرست امید قرار دارند، درحالی که پیش از این شورای شهر سمنان دراختیار اصولگرایان بوده است: «براساس این گزارش، سیدمسعود سیادتی با کسب ۱۷‌هزار رأی، مجید نظری ۱۲‌هزار و ۲۷۶ رأی، مهدی خراسانیان ۱۱‌هزارو۸۰۴ رأی، محمد همتی ۱۱‌هزارو۵۲۰ رأی، عباس آلبویه و عباس طالب بیدختی به ترتیب با کسب ۱۰‌هزارو۱۰ و ۹۲۳۹ رأی، محمد زحمتکش ۸۴۸۵ رأی به‌عنوان اعضای جدید شورای شهر سمنان انتخاب شده‌اند. درمیان این افراد، سیدمسعود سیادتی، محمد همتی، عباس آلبویه و محمد زحمتکش درفهرست معرفی‌شده ازطرف اصلاح‌طلبان قرار داشتند.»

همچنین براساس نتایج اولیه انتخابات در قزوین هم اصلاح‌طلبان برنده انتخابات شورای شهر دراین شهر شده‌اند. برخی گزارش‌های تأییدشده ازسوی مقامات قزوین نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان موفق شده‌اند ۶ کرسی از ۹ کرسی شورای این شهر را از آن خود کنند: «داودی، عبدالرزاقی، قوامی، یوسفی، دقیقی و قافله‌باشی از فهرست امید و احد چگینی، محسن حق‌شناس و فصیحی رامندی اعضای شورای شهر قزوین در دوره پنجم هستند.» این لیست البته خالی از فوتبالیست نیست و سعید دقیقی از لیست اصلاح‌طلبان شورای شهر قزوین به شورای پنجم این شهر راه یافته است.

اعلام لیست ٢١ نفره  اصلاح‌طلبان با نام امید درهمان ابتدا اختلافاتی را میان جاماندگان لیست و اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به وجود آورد تا جایی که برخی از آنان با لیست‌های دیگری چون ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان یا امید اصلاحات برای رقابت انتخاباتی رفتند اما درمیانه‌های راه رئیس دولت اصلاحات رأی به تأیید لیست امید داد و روند انصراف به نفع این لیست که از روزهای قبل با کناره‌گیری فاطمه راکعی و مهرعلیزاده شروع شده بود، با انصراف کسانی چون محمد حقانی و غلامرضا انصاری سریع‌تر شد. با این حال، برخی اصلاح‌طلبان چون ترانه یلدا، یاشار سلطانی یا احمد حکیمی‌پور همچنان به فعالیت‌های انتخاباتی خود ادامه دادند.