ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.05.2017, 9:05
حسن روحانی نزدیک به ۲۴ میلیون رای آورد

حسن روحانی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را انتخاب بین دو مسیر تعامل و آرامش یا تنش با جهان توصیف کرده بود. حدود ۵۷ درصد از رأی دهندگان با رأی دادن به او مسیر پرهیز از تنش را انتخاب کردند.

وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی، بعد از ظهر شنبه، ۳۰ اردیبهشت در جمع خبرنگاران حضور یافت تا نتیجه نهایی انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را به طور رسمی اعلام کند.

او شمار کل آرای ریخته شده به صندوق‌ها در سراسر کشور را اندکی بیش از ۴۱ میلیون و ۲۲۰ هزار رأی اعلام کرد. به این ترتیب میزان مشارکت در انتخابات به حدود ۷۳ درصد می‌رسد.

بر اساس نتایج اعلام شده، حسن روحانی با کسب اندکی بیش از ۵۷ درصد آرا پیروز این دوره از رقابت‌های انتخاباتی بر سر مسند ریاست جمهوری شد.

ابراهیم رئیسی، رقیب اصلی روحانی در این رقابت‌ها نزدیک به ۸ میلیون رأی کمتر به دست آورد و در مجموع ۳۸ و نیم درصد آرای رأی دهندگان را از آن خود کرد.

شکست آشکار رئیسی در حالی رخ داد که رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و نهادهای پرقدرت تحت نظرش، از جمله سپاه پاسداران، قوه قضائیه، صدا و سیما و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به طور تلویحی و آشکار از او حمایت می‌کردند.

نه به تنش‌آفرینی

حسن روحانی، به ویژه در سخنرانی‌های انتخاباتی یک هفته‌ گذشته در شهرهای مختلف، بارها از این دخالت‌ها و سوءاستفاده از امکانات نهادهایی عمومی برای پشتیبانی از رئیسی انتقاد کرده بود.

روحانی چند روز پیش، انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را سرنوشت‌ساز خوانده و گفته بود: «ملت ما در ٢٩ اردیبهشت اعلام می‌کنند که آیا به سال ٩٢ بر می‌گردیم یا به سوی ١٤٠٠ می‌رویم. ملت ما اعلام می‌کند که آیا مسیر آرامش را انتخاب می‌کند و یا تنش را.»

اغلب رسانه‌های بین‌المللی نتیجه‌ انتخابات ۲۹ اردیبهشت را همان‌گونه تفسیر کرده‌اند که رئیس دولت یازدهم به آن اشاره کرده است.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در ایران آشکار کرد که روحانی می‌تواند مسیر اصلاحات مورد نظر خود را برای گشودن دروازه‌های کشور به روی جامعه بین‌المللی ادامه دهد.

یکی از ویژگی‌های دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشارکت نسبتا بالای دارندگان حق رآی و دو قطبی شدن آن میان کاندیدای اصلاح‌طلبان و نیروی‌های معتدل، در برابر جبهه مشترکی از طیف‌های مختلف راست‌گرایان موسوم به اصولگرا است.

ویژگی مهم‌تر این است که حسن روحانی در این رقابت‌ها بیش از ۲۳ میلیون و ۵۴۹ هزار رأی به دست آورد که نزدیک به ۵ میلیون رأی و حدود شش درصد بیشتر از انتخابات سال ۹۲ است.

روحانی که چهار سال پیش با کسب اندکی کمتر از ۵۱ درصد آرا به ریاست دولت یازدهم رسید، هفته گذشته در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود تاکید کرده بود که تحقق برخی از وعده‌هایش با این میزان رأی کار ساده‌ای نیست.

چهار سال آینده مشخص خواهد کرد که روحانی با افزایش پشتیبانی مردمی تا چه حد قادر خواهد بود وعده‌های محقق نشده‌ خود در انتخابات سال ۹۲ را، از جمله درباره آزادی‌های سیاسی و حقوق شهروندی عملی کند.

مشارکت بالا به رغم سرخوردگی‌ها

امید نوری‌پور، سیاستمدار ایرانی‌تبار حزب سبزهای آلمان، انتخاب مجدد حسن روحانی را پیامی برای ادامه‌ سیاست گفت‌وگو و تعامل بین‌المللی ارزیابی کرده و می‌گوید رأی دهندگان “به رغم سرخوردگی از انتخابات گذشته” بار دیگر شهامت به خرج داده و امیدواری نشان دادند و اکنون بر عهده روحانی است که اصلاحات سیاسی در داخل کشور را به پیش برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیروزی روحانی خیال فعالان اقتصادی آلمان را نیز تا حدودی آسوده کرد و امید به گسترش روابط تجاری دو کشور را افزایش داد.

دیتر کمپف، رئیس اتحادیه صنایع آلمان، نتیجه انتخابات ایران را تائید آشکار جهت‌گیری گشایش سیاسی و اقتصادی ارزیابی کرده و می‌افزاید، این نتیجه می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و تقویت اقتصاد این کشور منجر شود.

فولکر تری‌یر، رئیس تجارت خارجی اتاق صنایع و بازرگانی آلمان به تازگی با اشاره به نگرانی‌های فعالان اقتصادی این کشور درباره نتیجه انتخابات ۲۹ شهریور گفته بود، ایران از قابلیت رشد اقتصادی خوبی برخوردار است و اگر ضمانتی وجود داشته باشد که بتوان این ظرفیت را در کوتاه و میان مدت افزایش داد، ادامه ریاست جمهوری حسن روحانی است.