ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 15.05.2017, 8:46
کناره‌گیری‌ها به نفع لیست واحد در شورای شهر تهران

سیّدمحمّدخاتمی با صدور پیامی، ضمن ابراز نگرانی از تشتت آراء به هنگام انتخاب، از اصلاح طلبان خواست در سراسر کشور و بخصوص تهران با رأی به دکتر حسن روحانی و فهرست «امید» شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حضور پیروزمندانه خود را در انتخابات تَکرار کنند.

متن کامل این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
هموطنان عزیزم

اجرائی شدن اصل «شوراها» در قانون اساسی از افتخارات دولت اصلاحات است. ضمن تأکید بر لزوم شرکت فراگیر در انتخابات شوراها چند نکته را بیان می‌کنم.

۱.  در فرآیند گزینش نامزدها برای شورا، بیش از هفتصد نفر انسان شایسته اصلاح‌طلب در تهران و هزاران نفر در شهرستانها داوطلب بودند و بیش از این تعداد، کسانی بودند که به صحنه نیامدند. این سرمایه بزرگ اصلاحات و ملت است که باید قدر آن را دانست.

۲.  شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که خود به شیوه‌ای مردم‌سالارانه تشکیل شده است، تلاش کرد با روش مردم‌سالارانه و دموکراتیک، افراد متخصص را برای فهرست مورد نظر خود در تهران و بسیاری از شهرستانها، با ضوابط و معیارهای سنجیده و نه تحت تأثیر امر و نهی و توصیه فرد یا گروه گزینش کند. اگر کاستی و مشکلی هم در عمل باشد (که همیشه در کارهای انسانی هست) باید آن نقص و احیاناً اشتباه، با تجربه و تدبیر حل شود، نه اینکه اصل کار زیر سؤال برود.

۳.  فراوانند زنان و مردان و شخصیت‌های شایسته و فعالان مدنی، بخصوص جوانان عزیز که شایستگی عضویت در شورای شهر را داشتند، ولی از میان انبوه نیروهای شایسته در تهران بیست و یک نفر، و کمتر از آن در شهرها و روستاها می‌توانند به عضویت شورا درآیند؛ لذا قرار نگرفتن در فهرست نشانه عدم شایستگی افراد نیست.

۴.  آنچه باید از آن ترسید و به شدت از آن پرهیز کرد، تشتّت آراء به هنگام انتخاب است که اگر خدای ناخواسته پیش آید، همه از آن زیان خواهند دید.

بنابراین ضمن احترام به کسانی که در فهرست نهایی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار نگرفته و به هر دلیل بیرون از لیست شورا قرار دارند، برای جلوگیری از شکستن آراء باید یک لیست را انتخاب کرد.

انتظار دارم که همه عزیزان در سراسر کشور، بخصوص در تهران، همراه با رأی به جناب آقای دکتر روحانی، به فهرست «امید» شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان رأی بدهند.

سیّدمحمّد خاتمی
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

***

اعلام فهرست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر پنجم در تهران موجب برخی از انتقادات در میان گروهی از فعالان سیاسی شد. تا جایی که به انتشار دو لیست انتخاباتی منجر شد. با این‌حال ده‌ها نفر از داوطلبانی که از اردوی اصلاح‌طلبان برای شورای تهران ثبت‌نام کرده بودند در حمایت از لیست واحد استعفا داده‌اند.

اعلام فهرست اصلاح‌طلبان برای شورای شهر پنجم در تهران موجب برخی از انتقادات در میان گروهی از فعالان سیاسی شد. جنس این نقدها هم تقریبا مشخص بود؛ انتقاد به تخصص، سن و نحوه و سهمیه‌بندی احزاب در ترکیب فهرست. بااین‌حال جمعی از نامزدهایی که در این دوره ثبت‌نام کرده بودند و در رأس آنها چهره‌های شاخصی مثل محسن مهرعلیزاده و ابراهیم اصغرزاده، از حضور در عرصه انتخابات انصراف دادند.

بنابر گزارش روزنامه‌ی شرق، اصغرزاده صراحتا به نفع وحدت جریان اصلاح‌طلب از انتخابات کناره‌گیری کرد. در کنار این چهره‌ها، جمعی از جوانانی هم که این دوره ثبت‌نام کردند، به نفع فهرست اصلاح‌طلبان کناره‌گیری کردند. مضامین این کناره‌گیری‌ها نیز تقریبا روشن بود. کناره‌گیری به‌نفع حفظ وحدت جریان اصلاح‌طلبی. آنچه در این پیام‌ها مشترک بود، رجوع به انتخابات شورای شهر دوم یا انتخابات سال ٨٤ بود. این چهره‌ها در کناره‌گیری خود اعلام کردند که به دلیل احترام به میثاق‌نامه‌ای که در جریان ورود به رقابت‌های این دوره از شورای شهر امضا کرده بودند، از باقی‌ماندن در عرصه انتخابات انصراف دادند.

نامزدهایی که تصمیم گرفته بودند حضور در رقابت‌های شورای شهر را در قالب جریان اصلاح‌طلبی دنبال کنند، باید رزومه خود را برای این شورا ارسال می‌کردند. تقریبا نزدیک به ٧٠٠ نفر برای شورا رزومه ارسال کردند. ارسال رزومه با امضای یک میثاق‌نامه همراه بود. فحوای میثاق‌نامه به این موضوع اشاره داشت که چنانچه هریک از نامزدها در فهرست نهایی قرار نگرفت، سازوکار جریان اصلاح‌طلب برای ارائه فهرست را بپذیرد. موضوعی که محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم در دیدار با اعضای فهرست شورای شهر به آن اشاره کرد.

عارف در این دیدار با اشاره تلویحی به انتقادهای مطرح‌شده درباره فهرست، گفت: نباید برخی‌ها تصور کنند که شورای عالی سیاست‌گذاری باید در بستن فهرست انتخاباتی معجزه کند، بسیاری از استادان برجسته دانشگاهی و افراد نخبه در انتخابات ثبت‌نام کردند؛ ولی با مکانیزمی که مورد قبول همه نامزدها بود، فهرست اصلاح‌طلبان تهیه شد. مبنای ما خرد جمعی است و باید به تصمیمی که با خرد جمعی گرفته می‌شود تمکین کرد.

عارف با بیان اینکه فرصت خدمت صرفا محدود به انتخابات شورای شهر نیست، گفت: واقعا تهیه لیست ۲۱ نفره از بین چهره‌های فرهیخته کار بسیار سختی است. برخی از افراد نزدیک به من که می‌خواستند نامزد انتخابات شوند و از من مشورت گرفتند به آنها گفتم وارد انتخابات نشوند؛ هرچند حق طبیعی‌شان بود. در جریان بررسی رزومه‌های داوطلبان هم هیچ‌گاه وارد مصداق نشدیم و با وسواس مرحله غربالگری انجام شد و به وعده‌مان به بانوان و جوانان متخصص هم وفادار ماندیم.

رئیس فراکسیون امید با قدردانی از همراهی جمع کثیری از نامزدهای اصلاح‌طلب در روند تهیه لیست انتخاباتی با شورای عالی سیاست‌گذاری از جمله جوانان و فرزندان برخی مسئولان، گفت: باید راهبرد قابل دفاعی را که از دهه ۹۰ آغاز کردیم ادامه دهیم. اگر در فهرست نهایی قرار نگرفتیم به‌گونه‌ای عمل نکنیم که با گفتمان اصلاحات زاویه داشته باشد.

او تأکید کرد: برای تهیه یک فهرست انتخاباتی قرار نیست آخرت خودمان را فدا کنیم. به‌عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری به همه نامزدهای محترم اطمینان خاطر می‌دهم با همان مکانیزم‌هایی که مورد قبول همه داوطلبان بود، فهرست نهایی با رأی‌گیری اعضای شورای عالی تهیه شد و هیچ‌گونه اعمال سلیقه‌ای صورت نگرفت.

عارف با تأکید بر اینکه باید همه از ۲۱ نامزدی که در فهرست نهایی قرار گرفتند دفاع کنند، گفت: اعضای فهرست امید باید محکم و استوار و با همبستگی و وحدت وارد کارزار انتخابات شوند و یکصدا از گفتمان اصلاحات دفاع کنند و بدون درگیرشدن با حاشیه‌ها هدف نهایی خود را پیروزی در انتخابات قرار دهند تا ان‌شاءالله در شورای شهر پنجم منشأ خدمات ارزشمندی برای شهروندان عزیز تهرانی شوند.

انصرافی‌ها

ابراهیم اصغرزاده که صلاحیت او در روزهای آخر تأیید شد، در صفحه اینستاگرام خود با انتشار متنی انصراف خود از حضور در رقابت‌های این دوره از شورای شهر را اعلام کرد. در بخشی از متن اصغرزاده آمده است: «…با محفوظ داشتن حقوق خود و شما مردم در نقدهای درون گفتمانی اصلاحات در روزهای بعد، انصراف خود را از کاندیداتوری شورای شهر اعلام می‌کنم و رأی خود را همراه با شما مردم دانا و فداکار به نفع جبهه متحد اصلاح‌طلبان به صندوق خواهم انداخت».

محسن مهرعلیزاده از چهره‌های مطرح این دوره هم پس از اعلام لیست شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران، در نامه‌ای با دستخط و امضای خودش خطاب به فرمانداری تهران اعلام کرد که از شرکت در این انتخابات انصراف داده است. در کنار اصغرزاده و مهرعلیزاده، اما جمعی از نامزدهای جوان که در این دوره از انتخابات ثبت‌نام کرده بودند، هم‌زمان با اعلام فهرست نهایی، از نامزدی خود انصراف دادند.

مصطفی موسوی لاری، یکی از این چهره‌ها بود که در بیانیه انصراف خود نوشت: از تمامی جوانان و اصلاح‌طلبانی که نگران مسائل و مشکلات شهر و کشور هستند و البته از فهرست فعلی رضایت کامل ندارند، خواهشمندم که در کنار انتقادات مشفقانه و دلسوزانه، از فهرست واحد حمایت کنند و فراموش نکنند که بیش از شورای شهر، انتخابات ریاست‌جمهوری برای ما از اهمیت برخوردار است و نباید وفاق و همدلی ایجادشده در انتخاب رئیس‌جمهور، تحت‌تأثیر اختلاف دیدگاه ناشی از فهرست شورای شهر خدشه‌دار شود.

سعیدالله بداشتی هم در بیانیه‌ای انتقادی ضمن اعلام انصراف خود نوشت: «درهرحال این کمترین برای اینکه بازهم گامی در جهت وحدت بردارم، از حضور در رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر اعلام انصراف و کناره‌گیری می‌کنم. با کوله‌باری از تجربه و درس‌هایی از رفتارهای برخی بزرگان و ان‌شاءالله انتقال این تجربیات به نسل جدید، با توکل بر خدای تعالی امید به اصلاح رفتارهای شخصی و اجتماعی خود و دیگران و بازگشت به آرمان‌ها و زیست و اخلاق اسلامی و اصلاح‌طلبی را از دست نمی‌دهم و توفیقش را آرزومندم. باشد که جوانان به جایگاه اصلی خود بازگردند…».

علی‌اصغر شفیعیان هم ازجمله نامزدهای انصرافی بود که درباره انصراف خود این‌گونه نوشت: «…اعتمادبه‌نفس و ثبت‌نام تعدادی از جوانان و زنان آماده پذیرش مسئولیت تحسین‌برانگیز بود. همین‌طور برای تأیید صلاحیت‌های گسترده باید به دولت و مجلس دست‌مریزاد گفت».

مرجان توحیدی هم ضمن اعلام انصراف خود از نامزدی نوشت: «به‌عنوان فردی که از ابتدا سازوکار شورای‌عالی اصلاح‌طلبان را برای فهرست شورای شهر پذیرفته بودم، از نامزدی خود به نفع فهرست اعلام‌شده، انصراف می‌دهم. این انصراف نافی انتقادهای وارده به فهرست نخواهد بود و البته جنس این نقدها هم به دلیل قرارنگرفتن نامم در فهرست نیست؛ اما معتقدم در شرایط کنونی مصالح جریان اصلاح‌طلب بر طرح هر نوع مطالبه دیگری اولویت دارد».

احسان علیزاده هم ازجمله نامزدهایی بود که درباره انصراف خود نوشت: «آنچه آشکار است، دشواری انتخاب ٢١ نفر از میان ٧٠٠ نیروی مستعد و توانمند در جریان اصلاحات برای شهر تهران است. اکنون با رضایت و اعتماد و براساس تعهد تشکیلاتی و اخلاقی نتیجه ارزیابی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را که مبتنی بر خرد جمعی است می‌پذیریم و با تمام توان و تعهد، تلاش خویش را برای رأی‌آوری فهرست تنظیم‌شده از طرف این شورا، به‌ کار خواهیم بست». نسرین وزیری، و نسیم چالاکی هم دیگر نامزدهایی بودند که با انتشار پیام‌هایی جداگانه ضمن آرزوی موفقیت برای اعضای فهرست، از حضور خود در عرصه انتخابات انصراف دادند.

لیست امید برای شورای شهر تهران

کاندیداهای اصلاح طلبی که تاکنون انصرافشان را اعلام کرده اند:

۱-محسن مهر علیزاده
۲-سامان بهرام پور
۳- ابراهیم اصغرزاده
۴-امير آريا زند
۵-محمد میرزائی
۶-نسيم چالاكي
۷-حسين نقاشي
۸-علي تاجرنيا
۹-زهرا بهروز اذر
۱۰-عليرضا صفاريان
۱۱-كيوان انصاري
۱۲-سعيد الله بداشتي
۱۳- عليرضا كفشكنان
۱۵- باقر اعلايي
۱۶- فاطمه مقيمي
۱۷-نسرين وزيري
۱۸-مرجان توحيدي
۱۹-فاطمه راكعي
۲۰- مسعود نمازی
۲۱- احسان عليزاده
۲۲- فريبا اباقري
۲۳-علي اصغر شفيعيان
۲۴-رضا معافي
۲۵- حسن رباطي
۲۶-محمود مرتضايي فرد
۲۷-جاماسب محمدی بختیاری
۲۸-فيروز محمودی
۲۹-کامران رحیمی
۳۰-معصومه بیات
۳۱-وحيد نجف نژاد
۳۲-عبدالله مومنی
۳۳-مهدی میرزا
۳۴-میر سعید صفری
۳۵-اصغر نصیری
۳۶-علی پیرحسینلو
۳۷-علی سلطانی فر
۳۸-مرضیه نظری
۳۹-سید احمد میری
۴۰-معصومه حجتی
۴۱-مهران‌کرمی
۴۲-غلامعلی رجایی
۴۳-مصطفی موسوی لاری
۴۴-ولی الله شجاع پوریان
۴۵-مصطفی سلیمی
۴۶-علی صابری
۴۷-  محمد حقانی

****

انصراف لیلا ارشد از انتخابات شورای شهر تهران

کاندیدای شورای شهر تهران در پیامی تلگرامی از انصراف خود برای انتخابات شورای شهر تهران گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ لیلا ارشد در پیامی در کانال تلگرامی  خود نوشت:دوستان و همراهان عزیز

« تجربه ۴۰ سال مددکاری اجتماعی به من نشان داد برای برقراری عدالت اجتماعی در زندگی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب بیش از هر چیز نیازمند همبستگی و همراهی گروه های متفاوت هستیم.
سالیان طولانی تلاش کرده ام که صدای جمعیت خاموش این شهر باشم و تجربه این تلاش مرا واداشت که به عرصه انتخابات شورای شهر تهران وارد شوم.
امروز پس از حدود ۴۰ روز به دلیل موانع و محدودیت ها، علیرغم همه نقدهایی که به سازوکار انتخاباتی نخبگان اصلاح طلب دارم انصراف خود از شرکت در این انتخابات را به مصلحت منافع ملی دانسته و انصراف می دهم.
اما به عنوان یک شهروند مسول با شرکت در انتخابات و همراهی با جریان اصلاحات روزی را امید دارم که مردم نمایندگان بی واسطه ی خود را در کنار سیاست ورزان حرفه ای در مدیریت جامعه ای که در آن زندگی میکنند انتخاب کنند؛دست یافتن به ساز و کارهایی مشخص برای این هدف را مطالبه ی مورد تأکید خود و همراهانم می دانم.
من موفقیت را در فتح کرسی های سیاسی نمی بینم بلکه موفقیت من در رساندن صدای جمعیت خاموش به گوش مسولان است .
امروز انصراف خود را نه پایان راه، بلکه فتح بابی برای شروع گفتگو میان فعالان اجتماعی و سیاستمداران در جهت مطالبات جامعه مدنی حول محور کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در شهر می دانم و امید دارم مسیری که اکنون باز شده پس از انتخابات همچنان ادامه پیدا کند.
با سپاس از فعالان مدنی، دانشجویان، زنان و مردانی که در این راه همراهم بودند و تا رسیدن به آینده ای روشن در کنار هم تلاش خواهیم کرد.
ما
فاتحان قلعه های فخر تاریخیم
شاهدان شهرهای شوکت هر قرن
قصه های بیشه ی انبوه، پشتش کوه، پایش نهر
قصه های دست گرم دوست در شب های سرد شهر. »

فهرست ۸ نفر کمپین «شهر دیگر»

در کنار لیست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای شورای شهر تهران، کمپینی نیز به نام «شهر دیگر» ۸ نامزد برای شورای شهر تهران معرفی کرده است. در میان این ۸ نفر  در میان آن‌ها، یک ارمنی‌الاصل ایرانی هم دیده می‌شود.

* لیلا ارشد / موسس خانه خورشید و مددکار اجتماعی
* بهزاد اشتری / بنیانگذار دانشگاه و کتابخانه ناشنوایان، فعال حقوق معلولان
* حسین راغفر /  اقتصاددان و استاد دانشگاه
* یاشار سلطانی / نقده روزنامه‌نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز
* آندرانیک سیمونی (سیمونیان) / عضو هیات علمی دانشگاه و مدیر گروه زبان و ادبیات ارمنی
* آمنه شیرافکن فدیمه /  روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان
* خسرو صالحی / مدیرعامل شبکه یاری کودکان کار و خیابان
* فرشید مقدم سلیمی / پژوهشگر اجتماعی و فعال حوزه شهر


بیانیه انتخاباتی «کمپین شهر دیگر»

دستکم یک سوم مردم ایران خود را متعلق به هیچ یک از دو جناح‌ سیاسی موجود نمی‌دانند. آن‌ها در هر انتخابات یا سکوت می‌کنند و در خانه می‌مانند یا با اکراه جانب یکی از این دو جناح‌ را می‌گیرند. شهر دیگر تلاشی است در چارچوب قانون اساسی کشور برای صدا بخشیدن به این بخش از مردم ایران.

شهر دیگر نیامده‌ است جای کسی را تنگ کند، نیامده است طرفداران تغییر اوضاع را تضعیف کند. آمده است جای خود را بیابد؛ جای صداها و خواست‌های کمتر شنیده شده در این کشور پهناور و متکثر.

ما به روشنی می‌دانیم این گروه دستکم ۳۰ درصدی خاستگاه مواضع و شیوه عمل متفاوتی دارند. مدعی نیستیم می‌توانیم نماینده همه آن‌ها باشیم. همچنین خوب می‌دانیم نمایندگی چنین گروه گسترده‌ای مستلزم کاری بزرگتر از معرفی یک لیست در انتخابات شورای شهر تهران است. اما این تازه آغاز راه خواهد بود. در این آغاز ما سعی کردیم از نامزدهایی حمایت کنیم که می‌توانند نماینده خواسته‌های این گروه‌های کمتر دیده شده باشند.

ما معتقدیم شنیده نشدن صدای این گروه بزرگ از مردم در سیاست رسمی کشور به شکست همه خواهد انجامید. «پیروزی ما آن چیزی نیست که کسی در آن شکست بخورد». فهرست شهر دیگر برای کسانی است که به هر دلیل نمی‌خواهند به همه افراد فهرست رای بدهند.

شهر دیگر کیست؟

شهر دیگر ائتلافی از فعالان اجتماعی و شهری است. کسانی که معتقدند شهر تهران به عنوان نمادی از کل جامعه میان هسته‌های قدرت تقسیم شده و مدیریت آن عمیقا به فساد آلوده شده است. این فعالان یا متعلق به سازمان‌های مردم‌نهاد هستند و یا عضوی از جامعه‌ی پژوهشگران و روزنامه‌نگاران و کوشندگان حقوق گروه‌های کمتر دیده‌شده‌.

این گروه از فعالان در آستانه انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران جمع شدند تا فکری به حال شهری بکنند که در آن زندگی می‌کنند. این کار از نظر ما الزامی بود چرا که فکر می‌کردیم دوگانه جناح‌های سیاسی کشور در اداره تهران به بن بست رسیده‌اند.

شهر دیگر در انتخابات چه می‌کند؟

گروه شهر دیگر از ابتدا کار خود را با شناخت مشکلات شهر تهران آغاز کرد. مشکلاتی که شهروندان عادی این شهر با آن دست به گریبانند. شهر دیگر معتقد است یک مدیریت شهری شفاف، سالم و کارآمد می‌تواند برای این مشکلات کاری کند.

ایده‌های اولیه شهر دیگر برای حل این مشکلات در قالب یازده متن سیاستی روی وبسایت شهر دیگر منتشر شده است.

اما شهر دیگر تنها یک گروه برنامه‌‌دار یا مطالبه‌محور نیست. ما تلاش کردیم چهره‌هایی را بیابیم که می‌توانند شهر را از موضعی برابری‌خواهانه مدیریت کنند. از این رو پا به عرصۀ انتخابت شورای شهر تهران گذاشتیم. از میان گروه اولیه شهر دیگر دو نفر برای نامزدی در انتخابات شورای شهر تهران ثبت‌نام کردند. فرشید مقدم سلیمی، پژوهشگر اجتماعی و فعال حوزه شهر و امیر رئیسیان، وکیل دادگستری. همزمان با ثبت‌نام تلاش ما برای یافتن سایر چهره‌های مستقل در انتخابات شورای شهر نیز آغاز شد.

در مرحلۀ بررسی صلاحیت‌ها، صلاحیت هیچ کدام از دو نامزد اولیۀ شهر دیگر احراز نشد. آن‌ها به این تصمیم هیات نظارت اعتراض کردند. در مرحله تجدید نظر تنها صلاحیت فرشید مقدم سلیمی احراز شد.

بر این اساس شهر دیگر تصمیم گرفت در کنار نامزد خود از ۷ نامزد دیگر نیز حمایت کند. نامزدهایی مستقل که می‌توانند گروه‌های کمتر دیده شده در انتخابات را نمایندگی کنند.

تضمین فهرست شهر دیگر چیست؟

در فقدان تشکل‌یابی سیاسی-اجتماعی عمومی و ضعف نهادهای نظارتی نمی‌توان برای یک لیست حمایتی تضمینی قطعی داد. اما برای شهر دیگر ۲۹ اردیبهشت تازه آغاز راه است. شهر دیگر از فردای انتخابات دیده‌بان مدیریت شهری خواهد بود. فارغ از اینکه نامزدهای پیشنهادی‌اش به شورا می‌روند یا نه، ما تلاش می‌کنیم روزانه عملکرد، نظرات، روابط و آرای نمایندگان شورای شهر را رصد کنیم. شهروندان این شهر نه تنها با شرکت در انتخابات، که با این نظارت می‌توانند شهری دیگر بسازند.
ما همچنین برنامه‌های شهر دیگر را در معرض داوری عمومی قرار داده‌ایم. این برنامه‌ها با نظرات شهروندان و کارشناسان گسترش و بهبود خواهند یافت تا به برنامه‌ای جامع برای ساختن شهر دیگر بدل شوند.

ما می‌توانیم دست در دست هم برای ساختن شهر دیگر تلاش کنیم؛ نه تنها در روز ۲۹ اردیبهشت که در روزهای پس از آن هم.