ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 11.05.2017, 22:23
سخنان خامنه‌ای یادآور سخنرانی ۲۹ خرداد ۸۸ او بود

کمپین حقوق بشر در ایران

علی خامنه‌ای رهبر ایران روز ۲۰ اردبیهشت ماه با حضور در دانشگاه افسری امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در حضور فرماندهان سپاه،  با تهدید نامزدهای ریاست جمهوری و ملت ایران گفت: «اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدامی انجام دهد، قطعا با واکنش و سیلی سختی مواجه خواهد شد.» رهبر جمهوری اسلامی با هشدار از احتمال ایجاد «ناامنی و فتنه» در انتخابات گفت: «اگر برای برخورد با این مساله ایجاد ناامنی و ایجاد فتنه آماده باشیم، قطعا خواهیم توانست آن را خنثی کنیم.»

سخنرانی در میان فرماندهان آن هم کمتر از ده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که رقابت شدیدی بین چندین تن از کاندیداهای ریاست جمهوری شکل گرفته است، با توجه به اینکه عوامل این نیرو، مسوولیت عمده ای در اعمال خشونت علیه تجمعات گسترده مردمی بعد از انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ داشتند، نگرانی از اقدامات سرکوب گرانه توسط نیروهای تحت رهبر ایران را افزایش داده است.

طی هفته‌های گذشته، برخی از اقداماتی که توسط نیروهای سپاه، به خصوص سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در سال ۸۸ انجام شد، توسط این نیرو، علیه هواداران یک کاندیدای ریاست جمهوری، حسن روحانی، تکرار شده است. از جمله نیروهای امنیتی از سخنرانی برخی چهره‌های سیاسی سرشناس طرفدار حسن روحانی جلوگیری کردند و موارد متعدد پاره کردن اقلام تبلیغاتی مربوط به رییس جمهوری ایران توسط رسانه‌ها گزارش شده است. به علاوه کمپین مطلع شده است که برخی چهره‌های سیاسی و روزنامه‌نگار نیز توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به صورت تلفنی احضار شده‌اند.

برخی موارد طرح شده در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای، شباهت زیادی با موارد طرح شده توسط او در سخنرانی ۲۹ خرداد رهبر ایران، یک هفته بعد از انتخابات جنجالی سال ۸۸ دارد. در این سخنرانی که به دنبال یک هفته تجمات گسترده مردم که در سکوت برگزار شد، رهبر ایران خواستار توقف این تجمعات شد و «نخبگان» سیاسی را تهدید کرد که مسوولیت خشونت آنها خواهند بود:‌ «نخبگان سیاسی بخواهند قانون را زیر پا بگذارند، یا برای اصلاح ابرو، چشم را کور کنند، چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج ها، آنهایند.» از فردای سخنرانی علی‌خامنه‌ای، نیروهای امنیتی و انتظامی و لباس شخصی، در خیابان‌ها تجمعات مسالمت آمیز مردم را با خشونت به خون کشیدند.

علی خامنه‌ای در یک سخنرانی در دانشگاه امام حسین روز ۲۰ اردبیهشت ماه با اشاره‌ای مستقیم به انتخابات ۸۸ گفت کسانی که در آن زمان به مخالفت با رای پرداختند «حماقت» کرده‌اند و نتیجه حماقت آن عده «برخورد با دیوار مستحکم اراده و عزم ملی» مردم بود.

رهبر ایران در ادامه تهدیدهایش گفت اگر حضور مردم در انتخابات «با قانون شکنی و بداخلاقی» و با حرف‌هایی «دشمن را امیدوار» کنند با آنها برخورد خواهد شد. او از نیرویی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت کشور خواست تا در این روزها مراقب امنیت کشور باشند.

همچنین خامنه ای  با اشاره به اینکه در انتخابات «تازه کار نیست» و ۳۸ سال است این تجربه را دارد، گفت:« امنیت ملی و آرامش کشور بسیار مهم است و کاندیداهای محترم مراقب باشند به خاطر خطا در تشخیص، گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند. و در مسیر طراحی ناتمام دشمن قرار نگیرند، زیرا اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند، قطعا با سیلی سختی مواجه خواهد شد.»

او همچنین از کاندیداها خواست تا از دشمنی از آمریکا بگویند: «باید صراحتا نشان دهند که در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا و خباثت صهیونیست‌ها ایستاده‌اند.»

خامنه‌ای ۹ روز مانده به انتخابات گفت: «اگر کسی بخواهد علیه امنیت کشور قیام کند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد. آن صهیونیست پول‌دار آمریکایی خبیث که گفت من گرجستان را با ۱۰میلیون دلار توانستم زیر و رو کنم، در سال ۸۸ هم با حماقت به این فکر افتاد که بر جمهوری اسلامی به این عظمت اثر بگذارد؛ با دیوار مستحکم اراده و عزم ملی برخورد کردند؛ امروز هم همین‌جور است.»

آیت‌الله خامنه‌ای مشابه همین سخن را قبل از سرکوب تجمعات خیابانی مسالمت آمیز مردم در سال ۸۸ مطرح کرد. او در ۲۹ خرداد سال ۸۸ در خطبه‌های نماز جمعه تهران مدعی شد: «یک سرمایه دار صهیونیست آمریکائی چند سال قبل از این، طبق ادعای خودش که دررسانه ها و در بعضی از مطبوعات نقل شد، گفت من ده میلیون دلار خرج کردم، درگرجستان انقلاب مخملی راه انداختم؛ حکومتی را بردم، حکومتی را آوردم. احمقها خیال کردند جمهوری اسلامی ایران و این ملت هم مثل آنجاست. ایران را با کجا مقایسه می کنید؟! مشکل دشمنان ما این است که هنوز هم ملت ایران را نشناختند.»

تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، حکم بازداشت دهها تن از چهره‌های اصلاح طلب صادر شد و بلافاصله بعد از برگزاری انتخابات، نیروهای امنیتی به ستادهای انتخاباتی دو کاندیدای ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، حمله کردند و دهها تن را بازداشت کردند. مصطفی تاج زاده، معاون وزیر کشور دولت سیدمحمدخاتمی که از جمله دستگیرشدگان بعد از انتخابات سال ۸۸ بود، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت در یک پیام توییتری نوشت:‌ «امروز عماد نامی از اطلاعات سپاه تلفنی احضارم کرد تا مرا نیز مانند رمضان زاده از سخنرانی و مصاحبه به سود روحانی منع کند. گفتم نمی آیم.» او در توییت دیگری نوشت:‌ «احتمالا فردااحضاریه قضائی خواهند فرستاد. در ۸۸ سه روز قبل از انتخابات حکم بازداشتمان را از مرتضوی گرفتند.»

در حالی علی خامنه‌ای از آشوب در انتخابات ۸۸ و حماقت مردم گفته است که در روزهای اخیر حسن روحانی و علی مطهری، نایب رییس مجلس مجددا از سعی خود برای رفع حصر دو کاندیدای ریاست جمهوری ۸۸ خبر دادند. حتی حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود در کرمانشاه روز ۱۷ اردبیهشت ماه ممنوع التصویری محمد خاتمی توسط شورای عالی امنیت ملی را تکذیب و با آن مخالفت کرده بود. روحانی حتی در یکی دیگر از سخنرانی‌های خود روز ۱۸ اردبیهشت ماه گفته بود که مردم به کسانی که «در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند.» منظور غیرمستقیم او، ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری بود که در دهه ۶۰ یکی از اعضای گروه هیات مرگ بود و باعث کشتار صدها شهروند ایرانی شد.

روحانی همچنین گفته بود: «ما ۲۹ اردیببهشت به صندوق می‌رویم تا شرایط امنیتی بهدانشگاه بازنگردد. ما نمی‌خواهیم ۱۶ آذر سخنرانی در دانشگاه ممنوع باشد.»

علاوه بر این در دو مناظره گذشته، کاندیداها هر کدام با تایید بر عدم رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومی، شعارهای دادند که اگر آنها رییس جمهور شوند آزادی را به این اقلیت‌ها برخواهند گرداند. نکته‌ای که خامنه‌ای امروز با هشدار به کاندیداها گفته باید مراقب صحبت‌هایشان درباره‌ی اقلیت‌های مذهبی و قومی باشند.