ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 10.05.2017, 23:10
«نه» به رئیسی، «آری» به ادامه دولت روحانی!

هم میهنان گرامی

اتحاد جمهوری خواهان ایران از بدو تاسیس خود با صراحت اعلام کرده است که با نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی، که بر حذف بخش مهمی از جمعیت کشور، زنان، نیروهای دگر اندیش، سکولار و مدرن جامعه از گردونه انتخابات بنا شده، مخالف است و آن را ناقض اصول اولیه دموکراسی و مغایر با حق شهروندان برای انتخاب حکومت می شناسد. ما، همواره تاکید کرده ایم که خواستار لغو نظارت استصوابی شورای نگهبان و تامین شرائط برای برگزاری انتخابات آزاد در ایران هستیم. در عین حال، معتقدیم که علیرغم غیر آزاد بودن، انتخابات ریاست جمهوری در شکل دادن به مدیریت کشور در برخی زمینه ها که با زندگی روزمره مردم مرتبط است، نقش بارزی بازی می کند و تجربه به خصوص ۲۰ سال گذشته، بیش از پیش نشان داده است که نتیجۀ انتخابات تاثیر مستقیم در زندگی مردم، اقتصاد کشور، روابط بین المللی آن و در یک کلام چشم انداز تحولات آینده دارد.

در انتخابات پیش رو، شورای نگهبان از میان کاندیدای ثبت نام شده، فقط شش نفر را برای انتخاب شدن «صالح» تشخیص داده است. همه کاندیداهای زن، شخصیت های مستقل، حتی رئيس جمهور قبلی و کاندیدا های تائید شده در دوره های قبل هم رد صلاحیت شده اند.

برای انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز بیش از دویست هزار نفر ثبت نام کرده اند و صلاحيت اکثر آن ها تائيد شده است. انتخابات شوراهای شهر و روستا فرصتی برای توانمند سازی شهروندان و فعال سازی جامعه مدنی است. انتخابات شوراها در مقایسه با سایر نهادهای انتخابی از فرایند بازتری برخوردار است و از این رو بیشتر بازتاب دهنده نظرات گروه های مختلف اجتماعی است.

شش کاندیدای تائید شده توسط شورای نگهبان به دو جبهه متفاوت تعلق دارند. در یک سو جبهه اصلاح طلبان و اعتدالگرایان قرار دارد که مدافع دولت فعلی بوده و از حمایت بخشی از اصولگرایان معتدل نیز برخوردار است. چهره شاخص این جبهه آقای حسن روحانی است. در سوی دیگر، جبهه ای از نیروهای موسوم به اصولگرا قرار دارد که افراطی ترین بخش های این جناح را نمایندگی می کنند و از حمایت نیروهای امنیتی، فرماندهان سپاه پاسداران و بیت و شخص ایت الله خامنه ای چه مستقیم و چه غیر مستقیم برخوردارند. مهم ترین کاندیدای این جبهه ابراهیم رئیسی عضو «هیات مرگ» در سال ۶۷ است. در یک سو نیروهائی قرار دارند که از برجام و ادامه تنش زدائی در مناسبات خارجی و عادی سازی مناسبات با دیگر دولت ها و دوستی با ملل دیگر و رفع تهدیدهای خارجی دفاع می کنند. در سوی دیگر کسانی قرار دارند که برجام را خیانت به کشور می دانند و در تلاش بازگرداندن چرخ تحولات به عقب هستند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران همان گونه که تاکنون از تلاش دولت روحانی برای تنش زدائی از سیاست خارجی کشور و اتکا به دیپلماسی در حل بحران اتمی پشتیبانی کرده است، امروز نیز از ادامه این مسیر و از انتخاب مجدد آقای روحانی حمایت می کند. ما برجام را دستاورد مهمی برای دیپلماسی کشورمان می دانیم و امیدواریم روشی که به توافق جامع هسته ای انجامیده است، بتواند سر مشقی برای گسست کامل از سیاست خارجی تنش زا، آغازی برای ایجاد مناسبات مبتنی بر احترام متقابل و دوستی میان ملت ها و کشورها، و تاکیدی بر نقش و جایگاه شایسته کشورمان در منطقه و جهان باشد.

دولت روحانی طی چهار سال گذشته تلاش کرده است در زمینه اقتصادی نیز با اتخاذ سياست های انقباضی و  ایجاد انضباط مالی بخشی از خرابی های دو دوره حکومت اصولگرایان در اقتصاد کشور را تا حدی ترمیم کند. علاوه بر لغو تحریم های اقتصادی، تورم حدود چهل درصدی را به حول و حوش ده درصد و در مقاطعی کم تر آز آن پائین بیاورد. حداقل ثبات در امور اقتصادی را ایجاد کند. ميزان توليد و صدور نفت را افزايش دهد و رشد اقتصادی منفی سال ۱۳۹۲ را در سال ١٣٩٥ به ۷درصد برساند. هر چند هنوز اقتصاد کشور از رکود بيرون نيامده است و بخش توليدی هم چنان در  وضعيت بحرانی به سر می برد و نرخ سرمايه‌گذاري در كشور منفی است، اما تلاش در جهت رفع این مشکلات با وجود موانعی هم چون حضور قدرتمند موسسات و بنیادهای اقتصادی وابسته به نهاد ولی فقيه و فعالیت های اقتصادی سپاه که در مجموع نزديک به نیمی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند، توانسته است گام هایی را در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور بردارد.

این واقعیتی است که آقای روحانی نتوانسته است به وعده خود در شکستن حصر رهبران جنبش سبز جامه عمل بپوشاند. آزادی فعالیت نهادهای مدنی و صنفی را تامین کند. علیرغم تلاش برای تنظیم حقوق شهروندی، در دفاع از حقوق بشر و آزادی های مدنی کارنامه درخشانی ارائه کند. در چهار سال گذشته هم بی قانونی، دستگیری فعالین سیاسی، فرهنگی، مدنی توسط ارگان های امنيتی، محاکمه آن ها در دادگاه های فرمايشی قوه قضائیه و صدور احکام سنگين، ادامه داشته است. سرکوب ها حتی مدافعین آقای روحانی را هم در بر گرفته است. دستگاه قضائی و نیروهای امنیتی و نظامی مرزی را نشناخته اند.

کاندیداهای جناح اصولگرا برنامه ای جز مخالفت با برجام ندارند. آن ها به تاسی از احمدی نژاد به شعارهای پوپولیستی و عوامفریبانه روی آورده اند. از جمله وعده چند برابر کردن یارانه ها را می دهند. از ایجاد میلیون ها شغل جدید دم می زنند، بدون آن که توضیح دهند هزینه نجومی این وعده ها را از کجا تامین می کنند.

ابراهیم رئیسی رقیب اصلی آقای روحانی کسی است که از دستگاه قضائی می آید. حتی یک روز هم سابقه مدیریت کلان، به جز صدور احکام مرگ، دوختن دهان مردم، شکستن قلم ها ها نداشته است. رئیسی مورد حمایت نیروهای سرکوب است. دستش به خون هزاران زندانی سیاسی آلوده است. او عضو رسمی و علنی هیات مرگ در سال ۶۷ بوده است. اکنون برای تصرف مقام ریاست جمهوری خیز برداشته است. حضور او در انتخابات کنونی توهین به خانواده هزاران زندانی قتل عام شده در سال ۶۷ است. ابراهیم رئیسی متهم به جنایت کشتار هزاران زندانی سیاسی است و باید به این اتهام در دادگاه محاکمه شود. اتحاد جمهوریخواهان ایران معتقد است نیروهای دگراندیش و حذف شده جامعه، فعالان جنبش های مدنی و سیاسی باید رای »نه به رئیسی« را، به اهرمی برای تاثیر گذاری فعال بر روندهای سیاسی جاری تبدیل نمایند.

لازم به ذکر است که متاسفانه یکی دیگر از اعضای هیات مرگ سال ۶۷ مصطفی پور محمدی چهار سال است که در کابینه اقای روحانی نشسته است. ما چهار سال پیش هم صدا با نهادهای مدافع حقوق بشر از آقای روحانی خواستیم که «آقای پورمحمدی را از شمار وزیران کابینۀ پیشنهادی خود حذف» کند و گفتیم که «برگماری  مصطفی پورمحمدی به وزارت، که در مظان اتهامِ جنایت علیه بشریت قرار دارد، هیچ گونه توجیه عقلانی و اخلاقی ندارد. آقای پور محمدی در یکی از هولناکترین جنایات حاکمیت جمهوری اسلامی، قتل عام زندانیانِ سیاسی دربند در سال ۱۳۶۷، مستقیمأ دست داشته است، برگماری ایشان آن هم به عنوان وزیر دادگستری، اقدامی توهین آمیز علیه قربانیان این فاجعۀ ملی و تحریک آمیز علیه همۀ کسانی است که ارزشی برای حقوق بشر و کرامت انسانی قائل هستند.» ما هم چنان خواستار کنار گذاشتن پورمحمدی از پست وزارت هستیم.

اتحاد جمهوریخواهان ایران مناسب‌ترین راه رسیدن به آزادی و دمکراسی و تثبیت آن را برگزاری «انتخابات آزاد» می داند و بر گشايش فضای سیاسی و تامین آزادی های مدنی و سیاسی، آزادی فعاليت احزاب سياسی، آزادی مطبوعات و مبادله آزادانه اطلاعات به مثابۀ پیش شرط برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و عادلانه تأکید دارد. اتحاد جمهوریخواهان ایران به رغم آن که از شرکت در انتخابات محروم است و نامزدی در انتخابات ندارد، از هر گامی که در جهت گشایش فضای سیاسی جامعه و مهار بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حاکم بر آن برداشته شود، استقبال می‌کند.

ما از همه هموطنان می‌خواهیم هرچه وسیع‌تر در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا مشارکت نمایند و با رای خود به جبهه اصلاح و اعتدال گامی در جهت تعیین مسیر حرکت آینده جامعه بردارند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰ مه ۲۰۱۷