ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.05.2017, 13:25
پیروزی یک مدافع حقوق بشر در انتخابات کره جنوبی

براساس نتایج نظرسنجی انجام شده از رای‌دهندگان «مون جا-این»، نامزد حزب لیبرال دموکراتیک کره جنوبی، ۴۱.۴ درصد آرا را از آن خود کرده است.

«هونگ جون پیو» از حزب محافظه‌کار «آزادی کره» با کسب ۲۳.۳ درصد آرا در جایگاه دوم و «آهن چئول سو» از حزب چپ میانه «مردم» با کسب ۲۱.۸ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

در انتخابات جاری سیزده نامزد از احزاب و گروه‌های مختلف شرکت داشته‌اند اما رقابت اصلی بین مون و جون در جریان بوده است. بر اساس قانون اساسی کره جنوبی انتخابات ریاست جمهوری در یک دور و بر اساس کسب رای بیشتر از سوی یک نماینده برگزار می‌شود.

مون جا-این که ۶۴ سال دارد، در سال ٢٠١٢ نیز در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود اما از خانم پارک گون-هه شکست خورد. وی در سال‌های اخیر علاوه بر روزنامه‌نگاری به عنوان وکیل مدافع حقوق بشر نیز فعال بود. او روز سه شنبه وی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: «مردم کره خواهان تغییر حکومت هستند.»

انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی به دلیل برکناری پارک گون-هه، رئیس جمهوری سابق برگزار شده است. خانم پارک به سوء استفاده از قدرت و ارتباط با یک ماجرای فساد مالی در دفتر رئیس جمهوری متهم بود و در ماه مارس سال جاری، دادگاه قانون اساسی کره جنوبی مصوبه پارلمان در مورد عدم صلاحیت او را تایید کرد و به برکناری او رای داد.