ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.05.2017, 9:35
وضعیت نگران‌کننده آتنا دائمی پس از سه هفته اعتصاب غذا

مادر آتنا دائمی، فعال حقوق مدنی زندانی که از تاریخ ۱۹ فروردین ماه دست به اعتصاب غذای تر در بند زنان زندان اوین زده است وضعیت جسمی فرزندش را «بحرانی» خواند و به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او از هفته گذشته دچار نوسان فشار خون، سرگیجه، تهوع و دل پیچ شدید است و رفتن مکرر او به بهداری زندان نیز در بهبود وضعیت او تاثیری نگذاشته است. معصومه نعمتی از همه مسوولان خواست تا صدای دخترش را بشنوند و کاری برای او انجام دهند.

معصومه نعمتی به کمپین گفت علی چهار محالی، رییس زندان اوین هفته گذشته با ملاقات آتنا دائمی به او قول پیگیری خواسته‌هایش را داده است اما تاکنون اتفاقی نیافتاده است. خانم نعمتی گفت علی چهارمحالی «اولین مسوولی است که پس از شروع اعتصاب غذای آتنا به دیدنش رفته و قول پیگیری خواسته‌هایش را داده است.» آتنا دائمی در اعتراض به حکم جدید سه ماه و یک روز برای خودش و دو خواهراش از روز ۱۹ فروردین ماه دست به اعتصاب غذا زد، او خواستار تبرئه شدن از این حکم و اتهامات «غیرعادلانه و غیرمنطقی» است.

آتنا دائمی در تاریخ ششم آذر ماه ۹۵ با هجوم ماموران به منزلش که «بدون احضاریه کتبی و خودداری ماموران سپاه از نشان دادن حکم قضایی» همراه بود برای اجرای حکم هفت سال حبسش به زندان اوین منتقل شد. پس از انتقال او به زندان اوین، ماموران سپاه از آتنا دائمی و دو خواهرش به دلیل مقاومت و توهین به ماموران در زمان اجرای حکم شکایت کردند و در شعبه ۱۱۶۳ دادگاه کیفری شهید مقدس آتنا، انسیه و هانیه دائمی به اتهامات «تمرد در برابر ماموران در حین انجام وظیفه» و «توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه» محکوم و به سه ماه و یک روز حبس محکوم شدند.  این حکم برای دو خواهر آتنا به مدت یکسال به حالت تعلیق درآمده اما حکم آتنا به حکم هفت سال حبس فعلی او اضافه شده است. حکم آن‌ها پس از تعطیلات نوروزی به وکیل‌شان ابلاغ شده است.

معصومه نعمتی درباره برخورد بهداری با فرزندش به کمپین گفت: «هفته گذشته آتنا پس از دل پیچ شدید به بهداری زندان رفته که فقط پرستار بوده، پرستار طی تماس تلفنی مشکل آتنا را به پزشک گفته است و بعد پزشک گفته باید از او نوار قلبی گرفته شود اما پرستار گفته چون نامحرم است نمی‌تواند از او نوار قلبی بگیرد مگر از روی لباس این کار را انجام دهد که آتنا هم گفته آخر این چه جوری نوار قلبی می‌شود. بعد پرستار به آتنا گفته پس او خودش باید سیم‌ها را روی بدنش بگذارد، پرستار به آتنا گفته که دختزم سیم‌ها را روی چه قسمت‌های بدنش وصل کند. به این شکل نوار قلبی گرفته شده اما آتنا می‌گوید اصلا نمی‌داند که در جاهای درستی این سیم‌ها را گذاشته یا نه و به درستی جواب نوار قلب مطمئن نیست.»

خانم نعمتی با اظهار اینکه ظاهرا بهداری زندان گزارش‌های غیرواقعی به دادستانی تهران در مورد وضعیت زندانی‌ها می‌دهد به کمپین گفت: «هر بار پدر آتنا به دادستانی می‌رود در آنجا به او گفته می‌شود که آنها وضعیت سلامت آتنا را پیگیری می‌کنند و حالش خوب است. روز شنبه آتنا به مدیر بهداری زندان اوین گفته است که چرا دروغ می‌گوید او که حالش بد است اما مدیر بهداری به دخترم گفته او مدرکی ندارد که ثابت کند، دروغ می‌گوید وحالش هم خوب است.»

مادر آتنا دائمی گفت اما برخلاف ادعای مدیر بهداری اوین، فرزند من ماه‌هاست از عفونت در کلیه رنج می‌برد و این مساله مربوط به اعتصاب غذا نمی‌شود. از ماه‌ها پیش هر بار از او آزمایش گرفته شده او دچار عفونت کلیه بوده است.بهداری زندان این را به دادستانی گزارش نکرده بوده در واقع بهداری اوین هر چه دوست دارد گزارش می‌کند.»

مادر آتنا دائمی، فعال حقوق مدنی زندانی در تاریخ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۶و در دوازدهمین روز اعتصاب فرزندش در نامه‌ای خطاب به عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران از او خواست تا برای پیگیری خواسته‌ دخترش و پایان اعتصاب غذای او کمک کند و صدای «آتنا» باشد. معصومه نعمتی با اشاره به اینکه آتنا دائمی «۱۲ روز است که لب بر غذا بسته، و از ناحیه کلیه و دستگاه گوارش دچار عفونت شده و مبتلا به آریتمی قلبی شده است.» نوشت به دلیل اینکه مسوولان داخل ایران توجهی به این وضعیت نشان نداده‌اند او از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌الملی حقوق بشر کمک می‌طلبد.

این مادر در نامه خود از بازجویی های طولانی و شکنجه‌های روحی فراوان دخترش که توسط ماموران بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین انجام گرفته است نیز نوشته بود.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر ۲۹ ساله نخستین بار در روز ۲۹ مهرماه ۱۳۹۳ توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. دادگاه او روز ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. او به اتهامات اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۷ سال، به اتهام توهین به رهبری و مقدسات به ۳ سال و به اتهام اختفای ادله جرم به ۴ سال زندان محکوم شد. حکم آتنا دائمی در مهرماه ۱۳۹۵ توسط دادگاه تجدیدنظر پس از تبرئه او از اتهام «اختفای ادله جرم» به ۷ سال زندان کاهش یافت.

خانم دائمی پس از انتقالش به زندان اوین در تاریخ ششم آذر ماه برای سپری کردن دوران هفت سال حکم، از اقدام ماموران سپاه پاسداران در زمان بازداشت در منزلش که بدون نشان دادن حکم قضایی و همراه با خشونت و توهین بوده شکایت کرد با این حال تاکنون به شکایت او پاسخی داده نشده است. یک منبع مطلع در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۵ فروردین ۹۶ گفت: «گفته شده متن شکایت در دفتر آقای چهارمحالی، رییس زندان اوین گم شده است.»