ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.04.2017, 6:23
عاصمه جهانگیر خبر جعلی ایرنا را محکوم کرد

عاصمه جهانگیر، گزارشگر سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران روز ۲۴ آوریل ۲۰۱۷ طی بیانیه‌ای ادعای خبرگزاری دولتی ایرنا مبنی بر اینکه سفر او به عربستان سعودی «به منظور بدنام کردن ایران» و با مقاصد «نظامی» انجام خواهد گرفت را محکوم و تکذیب کرد.

خانم عاطمه جهانگیر با اظهار اینکه این ادعا «جعلی» است، گفت: «هدف آشکار این خبر جعلی و عنادآمیز زیر سوال بردن امانت و استقلال شخصی من است که در جامعه بین المللی شناخته شده است.»

خبرگزاری ایرنا در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵ مدعی شد عاصمه جهانگیر  برای «یک سفر غیررسمی و غیرعلنی» به کشور ریاض خواهد رفت. در این خبر آمده بود که گزارشگر سازمان ملل «در آینده نزدیک با انجام این سفر محرمانه با مقامات و مسوولان سیاسی و نظامی دعربستان» دیدار خواهد کرد.

همچنین در این خبر به نقل از یک «مقام مزبور» عنوان شده بود که مقامات سعودی در نظر دارند از خانم جهانگیر بخواهند تا در مقابل «دریافت ۲۰۰ هزار دلار» علیه ایران موضع گیری کند و از «سازمان منافقین و قاچاقچیان مواد مخدر» دفاع کند. این خبرگزاری همچنین اظهار ناخرسندی کرده بود که خانم جهانگیر در اولین گزارش خود «ادعاهای بی‌پایه و اساس» احمد شهید، گزارشگر سابق علیه ایران را تکرار کرده است.

ایرنا در این خبر منبع این اطلاعات را  یک سایت عربی به نام «الوعی نیوز»، خالد محمد الشریف کنسول عربستان در نیویورک و یک «مقام مزبور» معرفی کرد.

عاصمه جهانگیر،‌ یک ماه پس از انتشار این خبر با اعتراض به این خبرسازی‌های خبرگزاری ایرنا گفت: «هر کشوری که با نماینده ویژه اختلاف نظر اساسی دارد همیشه می‌تواند تردیدهای خود را مطرح کند. اما حملات افتراآمیز علیه مقاماتی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به خدمت مشغولند غیرقابل قبول است.»

خانم جهانگیر ادامه داد: «متأسفانه این افتراها ارزیابی من در مورد فضای رعب و وحشت در ایران را که در اولین گزارشم به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آمده است تقویت می‌کند.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود که حملات شخصی او را منفعل نخواهد کرد و به استقلال عملش در گزارش چالش‌های حقوق بشری مردم ایران ضربه نخواهد زد.

چنین برخوردهای از سوی ایران نسبت به گزارشگر سازمان ملل پدیده‌ای تازه نیست. پیش از این بارها احمد شهید، گزارشگر سابق سازمان ملل در امور ایران به دلیل گزارش‌های صادقانه‌اش از سوی مسوولان از جمله جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه مورد اهانت قرار گرفته بود.

عاصمه جهانگیر از سپتامبر ۲۰۱۶ به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران پس از احمد شهید منصوب شد. او در اولین گزارش خود درباره وضعیت حقوق بشر ایران که در اسفند ماه ۱۳۹۵ منتشر شد، مانند احمد شهید، گزارشگر پیشین از آمار بالای اعدام در ایران و اجرا شدن مجازات اعدام ابراز نگرانی کرده بود. او همچنین در این گزارش از مقامات ایران خواسته بود تا برای جرایم مواد مخدر ، مجازات دیگری غیر از اعدام جایگزین کنند. او همچنین وجود مجازات های شلاق و قصاص را در ایران را با «نقض ممنوعیت شکنجه» ناهمخوان دانسته و خواستار توقف اجرای چنین حکم های از قوه قضاییه ایران شده بود.

خبرگزاری فارس هم پس از انتشار اولین گزارش خانم جهانگیر نوشت که او نیز همان اتهامات احمد شهید، گزارشگر سابق حقوق بشر را مطرح کرده است. پیش از خانم جهانگیر، مقامات ایرانی بارها به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران توهین کرده بودند و گزارش های او را خلاف واقع و دروغ خواندند.

آقای شهید از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران از سوی سازمان ملل فعالیت می‌کرد و بارها درخواست سفر به ایران برای تنظیم گزارشی از وضعیت حقوق بشر، زندانیان سیاسی و دیگر موارد حقوقی را داشت که هیچگاه به او اجازه ورود به کشور داده نشد.