ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 19.04.2017, 9:20
وضعیت نامناسب آتنا دائمی پس از اعتصاب غذا

یک منبع آگاه به وضعیت آتنا دائمی که از تاریخ ۱۹ فروردین ماه در اعتراض به حکم جدید خودش و دو خواهرش دست به اعتصاب غذای تر زده است به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «آتنا پس از ۹ روز اعتصاب غذا وزن زیادی از دست داده و دچارعفونت کلیه شده است متاسفانه به دلیل اعتصاب حتی آنتی‌بیوتیک‌های که بهداری زندان برایش نیز تجویز کرده است را نمی‌خورد.»

معصومه نعمتی، مادر أتنا دائمی پس از ملاقات کابینی با فرزندش در زندان اوین در روز یکشنبه ۲۷ فروردین ماه نامه‌ای نوشته است که نسخه‌ای از آن نیز در اختیار کمپین قرار گرفته است. خانم نعمتی در این نامه با اشاره به بی‌توجهی مسوولان نسبت به اعتصاب غذای فرزندش از تمام نهادهای بین‌المللی خواستار کمک شده است: «نه خیر خبری از مسوولان نیست. بیش از اینها سرشان گرم شعارهای تبلیغاتی‌شان هست و صدای من مادر نگران و پدر غمگین آتنا را نمی‌شوند پس رو به همه‌ دنیا رو به همه مجامع بین المللی و نهادهای حقوق کودکان و حقوق زنان و حقوق بشر و همه‌ رسانه‌ها که صدای آتنای من باشید. مدام در گوشم نخوانید که الان به خاطر انتخابات زمان مناسبی نیست. جان دخترم در خطر است صدای دخترم باشید که سکوت در مقابل اعتصاب آتنا بخاطر اعلام برائت حکم بی دلیل قضایی از خواهرانش، ظلم در حق من است.»

مادر آتنا دائمی در ابتدای این نامه نوشته است: «بعد از ملاقات دیروز بی تاب‌تر و بی قرار تر شدم. فکر می‌کردم به داد دخترم می‌رسند فکر می‌کردم که الان وقت ادعا ها و وعده‌های آبادی و سامان دادن این مملکت است صدای آتنایم را می‌شنوند.»

این منبع همچنین به کمپین گفت آتنا دائمی را روز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه از زندان اوین به شعبه چهارم بازپرسی فرهنگ و رسانه برده اند: «او را برای شکایت پدرش از ماموران سپاه پاسداران در روز دستگیری او برده بودند اما در آنجا به او گفته‌اند که این پرونده اشتباه به آن شعبه رفته و مجددا آن را به دادستانی برمی‌گردانند. ماموران به آتنا خندیده‌اند و گفته‌اند این مساله به آن‌ها ربطی ندارد. آن‌ها گفته‌اند اگر به ما ربط هم داشت جرات نمی‌کردیم از حریف قدری مثل سپاه طرح شکایت کنیم. شکایت خود آتنا از ماموران سپاه هم که اصلا رسیدگی نشده است و یک‌بار گفتند شکایت او گم شده است. یعنی در واقع به شکایت آتنا و پدرش علیه سپاه رسیدگی نشده اما به شکایت سپاه رسیدگی شد و آتنا و دو خواهرش به حبس محکوم شدند.»

آتنا دائمی در تاریخ ششم آذر ماه ۹۵ با هجوم ماموران به منزلش که «بدون احضاریه کتبی و خودداری ماموران سپاه از نشان دادن حکم قضایی» همراه بود  برای اجرای حکم هفت سال حبسش به زندان اوین منتقل شد. خانم دائمی از اقدام ماموران سپاه پاسداران در زمان بازداشت در منزلش که بدون نشان دادن حکم قضایی و همراه با خشونت و توهین بوده شکایت کرد با این حال تاکنون به شکایت او پاسخی داده نشده است. یک منبع مطلع در گفتگویی با کمپین در تاریخ ۱۵ فروردین ۹۶ گفت: «گفته شده متن شکایت در دفتر آقای چهارمحالی، رییس زندان اوین گم شده است.»

اما ماموران سپاه از آتنا دائمی و دو خواهرش به دلیل مقاومت و توهین به ماموران در زمان اجرای حکم شکایت کرد و در شعبه ۱۱۶۳ دادگاه کیفری شهید مقدس آتنا، انسیه و هانیه دائمی به اتهامات «تمرد در برابر ماموران در حین انجام وظیفه» و «توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه» محکوم و به سه ماه و یک روز حبس محکوم شدند.  این حکم برای دو خواهر آتنا به مدت یکسال به حالت تعلیق درآمده اما حکم آتنا به حکم هفت سال حبس فعلی او اضافه شده است. حکم آن‌ها پس از تعطیلات نوروزی به وکیل‌شان ابلاغ شده است.