ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 10.04.2017, 7:51
بازداشت امام جمعه اهل سنت توسط وزارت اطلاعات

یکی از نزدیکان امام جمعه اهل سنت پشامگ به کمپین حقوق بشر در ایران گفت مولوی فضل الرحمن کوهی، امام جمعه اهل سنت و مدیر مدرسه دینی انوارالحرمین در پشامگ سیستان و بلوچستان از روز ۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۶ در بازداشت اداره اطلاعات شهر زاهدان به سر می‌برد گرچه هنوز مشخص نیست که اتهامات او چیست.

این منبع به کمپین گفت: «تلفنی احضار کردند و گفتند که مولوی کوهی باید در شعبه دو دادگاه ویژه روحانیت مشهد حاضر باشد. ایشان هم به احترام قانون رفت اما بدون هیچ توضیحی بازداشت کردند و نه می‌گویند چه اتهامی را به او نسبت داده اند و نه می‌گویند در چه شرایطی زندانی کرده اند. یعنی هم نحوه احضار ایشان غیرمتعارف و غیرقانونی بود و هم رفتاری که بعد از حضور ایشان در دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته غیرمتعارف است.»

همزمان مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان به کمپین گفت که پیگیر وضعیت مولوی فضل الرحمن کوهی است و مسوولان قول آزادی او را داده‌اند.

روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین ماه، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه به نقل از علی موحدی راد، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان از «چندین بار تذکر درباره مراقبت از حفظ وحدت» به مولوی فضل الرحمن کوهی و احضار او خبر داد. داداستان زاهدان، امام جمعه اهل سنت پشامگ را متهم به «دعوت افراد به عضویت در گروهک های تروریستی» کرد و گفت که او «همواره سخنان تندی علیه امنیت داخلی و خارجی حاکمیت نظام» بیان می‌کرد.

دادستان زاهدان تنها به احضار مولوی کوهی اشاره کرد و از بازداشت و وضعیت او خبری نداد. او همچنین درباره جزئیات سخنان مولوی کوهی و اتهاماتی که متوجه او کرد توضیحی نداده اما وب سایت کمپین فعالان بلوچ، آخرین سخنان مولوی کوهی را منتشر کرده است. امام جمعه اهل سنت پشامگ از «برنامه سپاه برای اعطای کارت معافیت خدمت سربازی و پرداخت چهار میلیون پول برای علمای اهل سنت که تفریحی به سوریه می روند» انتقاد کرده و گفته است: «هر عالم و مولوی که به سوریه برود او عالم و مولوی نیست، بلکه ظالم هست.»

بازداشت امام جمعه اهل سنت پشامگ، واکنش و تجمع جمعی از مردم سیستان و بلوچستان را در مقابل فرمانداری شهر سرباز و همچنین ایرانشهر  به دنبال داشته اسست. معترضان با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده ترانزیتی ایرانشهر‌ـ‌چابهار، خواستار آزادی امام جمعه پشامگ شده اند. مغازه داران شهرهای  سرباز کلات، راسک، جکیگور، بیدلد، نصیرآباد هم  در اعتراض به بازداشت امام جمعه پشامگ اقدام به تعطیلی و بستن مغازه های خود کرده اند. همزمان گزارش‌ها از تشکیل جلسه شورای تامین شهر سرباز برای بررسی همین موضوع حکایت دارد و  فرماندار و رئیس اطلاعات این شهر قول آزادی مولوی فضل الرحمن را داده و از علمای اهل سنت خواسته‌اند از مردم درخواست کنند که به اعتصاب خود پایان دهند.

پیش از این کمپین حقوق بشر در ایران از ایجاد محدودیت برای علمای اهل سنت در ایران خبر داده بود. مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از معتبرترین شخصیت‌های اهل سنت ایران بهمن ماه ۱۳۹۵ به کمپین گفته بود که به دلیل «برخی تنگ نظری‌ها» به غیر از تهران، امکان سفر به هیچ شهری را ندارد و علیرغم دعوت به کنفرانس‌ها در خارج از کشور، امکان سفر و حضور در این کنفرانس‌ها را هم ندارد. براساس همین گزارش  «علمای اهل سنت ایران هم اجازه سفر به زاهدان و استان سیستان و بلوچستان را ندارند و وزارت اطلاعات و دیگر دستگاههای امنیتی مانع از سفر آنها می‌شوند.»