ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 07.04.2017, 5:33
حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه

آمریکا می‌گوید در واکنش به حمله شیمیایی ارتش رژیم بشار اسد به شهرک خان شیخون در حومه ادلب، یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را بمباران کرده است. در این حمله از موشک‌های کروز توماهاک استفاده شده است.

به گفته پنتاگون ۵۹ موشک توم‌هاوک از دو ناو آمریکایی مستقر در شرق دریای مدیترانه یک پایگاه هوایی در غرب سوریه را هدف قرار دادند. وزارت دفاع آمریکا گفته هدف حملات پایگاه شعیرات، واقع در استان حمص بوده که حمله شیمیایی در استان ادلب از آن پایگاه انجام شده بود.

پنتاگون هم‌چنین اعلام کرده که پیش از حمله، روسیه را از عملیات قریب‌الوقوع مطلع کرده بود تا به هواپیماها یا پرسنل روس در سوریه آسیبی وارد نشود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پنج‌شنبه شب به وقت محلی در فلوریدا گفت که شخصا دستور این حمله را صادر کرده است. به گفته او این حمله هوایی به منظور دفاع از منافع ملی آمریکا انجام شده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت، فرودگاهی که هدف حمله موشکی قرار گرفته همان پایگاهی است که سه‌شنبه گذشته حمله شیمیایی به شهر خان‌شیخون از آنجا انجام شده بود.

ترامپ تاکید کرد که سوریه با این حمله شیمیایی تعهدات بین‌المللی‌ خود و نیز قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. او گفت تمامی کشورهای متمدن بایستی با هم همکاری کنند تا به کشتار و خونریزی در سوریه پایان دهند.

این نخستین بار است که رئیس جمهوری آمریکا دستور اقدام مستقیم نظامی علیه نیروهای وابسته به رژیم بشار اسد را صادر می‌کند. ترامپ بشار اسد را «دیکتاتور» خواند و او را متهم کرد که در  حمله اخیر با گاز اعصاب مردم بیگناه از جمله کودکان زیبا را بی‌رحمانه به قتل رسانده است.

رئیس جمهور آمریکا گفت: «بر سر این که سوریه از تسلیحات شیمیایی ممنوعه استفاده کرده است هیچ بحثی نیست.»

به گزارش بی‌بی‌سی، فرماندهی مرکزی آمریکا که در منطقه خاورمیانه حضور نظامی دارد از سال‌ها قبل طرح‌هایی را برای حمله به دولت سوریه آماده کرده بود تا در صورت تصمیم کاخ سفید امکان اجرای فوری آن وجود داشته باشد.

سناتورهای جمهوریخواه جان مک‌کین و لیندزی گراهام که معمولا از ترامپ انتقاد می‌کند با صدور بیانیه‌ای از این اقدام وی حمایت کرده‌اند. آنها گفتند: «برخلاف دولت قبلی (اوباما)، پرزیدنت ترامپ با یک لحظه سرنوشت ساز در مورد سوریه که مواجه شد دست به اقدام زد. او شایستگی آن را دارد که برای این کار مورد حمایت مردم آمریکا قرار بگیرد.»

کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و عربستان سعودی اعلام‌ کردند که از عملیات نظامی آمریکا علیه سوریه پشتیبانی می‌کند. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل صبح روز جمعه گفته از «پیام قوی و روشنی» که آمریکا برای کشور همسایه‌ اسرائیل، سوریه فرستاده حمایت می‌کند.

او گفته آمریکا با حمله روز جمعه به روشنی پیام داد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تحمل نخواهد کرد. نتانیاهو ادامه داد: «اسرائیل تماما از تصمیم پرزیدنت ترامپ حمایت می‌کند و امیدوار است این پیام محکم در واکنش به اقدامات وحشتناک رژیم اسد نه تنها در دمشق بلکه در تهران، پیونگ‌یانگ و هرجای دیگر هم شنیده شود.»

ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز از حمله هوایی آمریکا به حمص دفاع کرده و گفته امیدوار است این حملات تا توقف کامل حملات هوایی اسد و عملی شدن ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی ادامه پیدا کند.

پایگاه الشعیرات به شکل کامل منهدم شده است

یکی از نیروهای پایگاه هوایی الشعیرات حمص امروز اعلام کرد که موشک‌های توماهاک آمریکا خسارات شدید و گسترده‌ای را به این پایگاه و تمامی تجهیزات داخل آن وارد کردند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، این منبع در پایگاه هوایی الشعیرات اظهار داشت: تمامی جنگنده‌های پایگاه هدف قرار گرفته و می‌توان گفت که آنها به شکل کامل منهدم شده‌اند.

در همین حال، تلویزیون روسیه گزارش داد که ۹ جنگنده سوری در حمله آمریکا منهدم شده است.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز اعلام کرد، آتش ناشی از این حملات موشکی همچنان در پایگاه الشعیرات ادامه دارد.

رامی عبد الرحمان، مدیر مرکز دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز امروز از تخریب تقریبا کامل این پایگاه هوایی با تمامی جنگنده‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی داخلش خبر داد و گفت: باند فرودگاه، آشیانه جنگنده‌ها، انبار سوخت و ساختمان سامانه دفاع هوایی این پایگاه به شکل کامل تخریب شدند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از طلال البرازی، استاندار حمص اعلام کرد: این پایگاه هوایی در حمص که هدف قرار گرفت، نقش مهمی در مبارزه با داعش داشت.

البرازی در ادامه هدف قرار دادن این پایگاه را در راستای حمایت از تروریسم و اقدامی علیه ارتش سوریه جهت تضعیفش در مسیر مبارزه با تروریسم دانست.


***

بیانیه پنتاگون درمورد حمله آمریکا به سوریه

پنتاگون اعلام کرد که ۵۹ موشک از نوع توماهاک فرودگاه نظامی در جنوب شرق شهر حمص را هدف قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، پنتاگون اعلام کرد که ۵۹ موشک از نوع توماهاک از سوی دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا به فرودگاه نظامی الشعیرات (طیاس) در جنوب شرق شهر حمص در مرکز سوریه شلیک شد.

جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت از جمله اهدافی که توسط موشک‌ها هدف قرار گرفته شدند هواپیماها و سامانه‌های پدافند هوایی بودند.

وی گفت این موشک‌ها در حملات خود جنگنده‌ها و انبارهای مهمات و سامانه‌های پدافند هوایی و دستگاه‌های رادار را هدف قرار دادند.

سخنگوی پنتاگون تصریح کرد ارتش آمریکا از قبل به نیروهای روسی نسبت به حملات به پایگاه هوایی سوری خبر داده بود و ارتش آمریکا بخش‌هایی از این پایگاه را هدف قرار نداد که گمان می‌رود روس‌ها در آن حضور داشته باشند.

وی گفت که ارتش آمریکا چندین گفتگو با نیروهای روسی در روز پنج‌شنبه داشت تا مانع از وقوع درگیری به صورت اشتباه در سوریه شود.

ارتش آمریکا اعلام کرد که این حمله خسارت‌های سنگینی را به فرودگاه وارد کرد و جنگنده‌های سوری و زیرساخت‌های پشتیبانی و تجهیزات در پایگاه نظامی الشعیرات را منهدم ساخت.

شبکه ان بی سی نیوز اعلام کرد که این حملات موشکی از سوی تجهیزات جنگی آمریکا در دریای مدیترانه در واکنش به “اقدام دولت سوریه در استفاده‌ها از سلاح‌های شیمیایی صورت گرفته است.”

وزارت دفاع آمریکا فایل تصویری را از عملیات شلیک موشک به سمت فرودگاه الشعیرات منتشر کرده است.

تیلرسون: حمله ما مناسب بود

وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که حملات آمریکا به سوریه نشانگر این است که در صورت پشت سرگذاشته شدن خط قرمزها، رئیس جمهوری آمریکا اراده انجام هر کاری را دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: حملات آمریکا به سوریه نشانگر اراده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پاسخ به اقدامات وحشیانه است و همچنین اراده ترامپ برای انجام دادن کاری در صورت زیر پا گذاشته شدن خط قرمزها را نشان می‌دهد و ما معتقدیم که این حمله در حد خود مناسب بود.

وی تاکید کرد که واشنگتن درخواست هیچ موافقتی را از سوی مسکو برای حمله آمریکا به سوریه مطرح نکرده بود.

تیلرسون افزود: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هیچ نقشی در آینده سوریه ندارد اما برای کنار رفتن او باید اجماع نظر بین‌المللی وجود داشته باشد. آمریکا گام‌هایی را که با هدف برکناری اسد است، آغاز کرده است.

در همین حال، شبکه اسکای نیوز گزارش داد که وزیر خارجه آمریکا به همتای فرانسوی خود گفته است که در صورت ادامه حملات، واشنگتن با همپیمانان هماهنگ خواهد کرد.

هیلاری کلینتون نابودی نیروی هوایی سوریه را خواستار شد

وزیر خارجه سابق آمریکا نابودی نیروی هوایی سوریه را خواستار شده و تاکید کرد که به این شکل می‌توان به درگیری‌ها در سوریه پایان داد.

به گزارش خبرگزاری نووستی روسیه، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد شکست خورده دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در سخنرانی‌ای که همزمان با حمله موشکی ناوهای آمریکایی به فرودگاه نظامی شعیرات حمص، در نشست «زنان جهان» در نیویورک داشت، گفت: «همانگونه که در سال‌ها و روزهای گذشته دیدیم، اسد (رئیس جمهور سوریه) نیروی هوایی در اختیار دارد که عامل مرگ تعداد زیادی در این کشور است، جدا بر این باورم که نیاز است این نیروی هوایی جهت ممانعت از بمباران دوباره غیرنظامیان و پرتاب بمب‌های سارین بر سر آنها نابود شود.»

حمایت نتانیاهو از حمله موشکی آمریکا به سوریه

نخست وزیر اسرائیل از حمله موشکی امروز آمریکا به حمص حمایت کرده و آن را پیامی آشکار و قوی نه تنها به رژیم اسد، بلکه به ایران و کره شمالی دانست.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل صبح امروز (جمعه) حمایت خود را از حمله هوایی آمریکا به فرودگاهی نظامی در شهر حمص سوریه اعلام کرده و این اقدام را حامل پیامی آشکار و قوی دانست.

نتانیاهو  گفت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با سخنان و عملکرد خود این پیام آشکار و قوی را به جهان ارسال کرد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی و گسترش آن غیر قابل تحمل هستند.

نخست وزیر اسرائیل در ادامه با تاکید بر حمایت کامل اسرائیل از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرد که «پژواک این پیام جدی در قبال اقدامات دولت بشار اسد نه فقط در دمشق بلکه در تهران، پیونگ‌یانگ و دیگر اماکن نیز درک شود.»

حمایت عربستان از حمله آمریکا به سوریه

عربستان سعودی حمایت و تایید کامل خود را از حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس) یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان حمایت کامل عربستان را از عملیاتی اعلام کرد که به گفته وی در واکنش به «اقدام نظام سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان بی‌گناه و کشته شدن ده‌ها تن از آنها از جمله کودکان و زنان» صورت گرفته است.

این منبع گفت که دولت سوریه مسئول این عملیات نظامی است.

وی همچنین با ستایش از «تصمیم شجاعانه» رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این تصمیم دونالد ترامپ واکنشی به «جنایت‌های این نظام در قبال مردمش در سایه کوتاهی جامعه بین‌الملل برای نشاندن نظام سوریه بر سر جایش» است.

کرملین: حمله هوایی آمریکا نقض قوانین بین‌المللی است

کرملین حمله هوایی امروز آمریکا به پایگاهی نظامی در حمص را نقض قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد که سوریه هیچ سلاح شیمیایی ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کرملین در واکنش به حمله موشکی ناوهای آمریکایی به پایگاه هوایی شعیرات در حمص سوریه این حملات آمریکا را نقض قوانین بین‌المللی دانست و تاکید کرد، این حملات به روابط دو جانبه مسکو و واشنگتن ضربه می‌زند.

کرملین در ادامه با اشاره به اینکه حملات ناوهای آمریکایی به بهانه‌ای واهی انجام شد، تاکید کرد، ارتش سوریه هیچ‌گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

کرملین به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که حمله هوایی آمریکا به سوریه به شکلی گسترده روند تشکیل ائتلافی برای مبارزه با تروریسم را مختل می‌کند.

تهران حمله موشکی واشنگتن را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه را شدیدا محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را فارغ از عاملین و قربانیان آن محکوم می کند و همزمان استفاده از این بهانه برای اقدامات یک جانبه را خطرناک، مخرّب و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل می‌داند. 

وی افزود: «ما ضمن محکومیت شدید هرگونه اقدام نظامی یکجانبه و حملات موشکی به «پایگاه هوایی الشعیرات» در سوریه توسط ناوهای آمریکایی، معتقدیم که اینگونه اقدامات به بهانه حمله شیمیایی مشکوک در «خان شیخون» در ادلب که زمان بندی، عاملین و منتفعینِ از آن کاملا در پرده‌ای از ابهام قرار دارد به  تقویت تروریست‌های رو به زوال و پیچیدگی اوضاع در سوریه و منطقه خواهد افزود.»