ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.04.2017, 19:14
شمار قربانیان حمله شیمیایی در سوریه به ۱۰۰ نفر رسید

صدای آمریکا

یک گروه مدافع حقوق بشر سوریه که مخالف بشر اسد است می گوید نیروهای روسیه یا دولت سوریه در شمال غربی سوریه حمله شیمیایی انجام داده که بر اثر آن دست‌کم ۱۰۰ نفر از جمله ۱۱ کودک کشته شده‌اند. این منبع می گوید ۴۰۰ نفر نیز از مشکلات تنفسی رنج می‌برند.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، اعلام کرد حمله هوایی روز سه شنبه توسط هواپیماهای دولت سوریه یا جنگنده‌های روسی انجام شد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، منابع محلی مخالفان اسد می گویند حمله در منطقه «خان شیخون» در استان ادلب در شمال غربی سوریه صورت گرفته و بیشتر قربانیان غیرنظامی هستند.

در حالی مخالفان اسد، دولت را به دست داشتن در حمله شیمیایی متهم می کنند که یک مقام نظامی ارتش اسد قویا این اتهام را در گفت و گو با رویترز رد کرد.

دولت اسد تاکنون چند بار به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شده است. سال گذشته سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه دست کم سه بار از گاز کلر در حملات به مخالفان استفاده کرده است.

چند روز پیش هم مخالفان اسد اعلام کرده بودند دولت سوریه در حمله به شهر حما از مواد شیمیایی استفاده کرده است.

مرداد ماه گذشته یک گروه سوری امدادرسان که در منطقه تحت کنترل شورشیان فعالیت می کند، اعلام کرد یک فروند هلیکوپتر احتمالا بشکه های حاوی گازهای سمی را به روی یکی از شهرک های این منطقه ریخته است. کمی بعد روسیه هرگونه نقش در این اقدام را رد کرد.

در آبان گذشته نیز اینبار، ارتش روسیه ادعاکرد پرسنل آنها شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی سوری های مخالف دولت اسد پیدا کرده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، سرلشکر ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۲۱ آبان گفته بود کارشناسان وزارت دفاع این کشور مهمات منفجر نشده ای در حومه جنوب غربی حلب پیدا کرده اند که حاوی گاز کلر و فسفر سفید بوده است.

با اینحال، به دنبال تحقیقات بین المللی و تایید نقش دولت سوریه در استفاده از گاز کلر علیه غیرنظامیان آن کشور، آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ مقام ارشد دولت بشار اسد را به دلیل ارتباط با برنامه تسلیحات کشتار جمعی دمشق تحت تحریم قرار داد.

واکنش‌ها به حمله شیمیایی: «جنایت وحشتناک»

سخنگوی کاخ سفید در اولین واکنش به حمله شیمیایی در شمال سوریه که بیش از یکصد کشته برجای گذاشت، این حملات را محکوم کرد.

شان اسپایسر روز سه شنبه ۱۵ فروردین در نشست خبری کاخ سفید حمله شیمیایی در ادلب را «اقدامی قابل سرزنش» نامید که دنیای متمدن نمی تواند آن را نادید بگیرد.

وی تایید کرد که رئیس جمهوری ترامپ در جریان این رویداد قرار گرفته است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین اقدامات بشار اسد در سوریه را وضعیت ناشی از «ضعف و تردید» دولت باراک اوباما در برخورد با بحران سوریه دانست.

آقای اسپایسر گفت رئیس جمهور اوباما گفته بود حمله شیمیایی در سوریه «خط قرمز» ماست اما وقتی این اتفاق افتاد، کاری نکرد.

اشاره آقای اسپایسر به موضع گیری رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال بحران سوریه است.

این واکنش سخنگوی کاخ سفید به حمله شیمیایی روز سه شنبه در شمال غربی سوریه است.

مخالفان: کار اسد یا روسیه است

گروه مدافع حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است، روز سه شنبه ادعا کرد نیروهای روسیه یا دولت سوریه در شمال غربی این کشور، حمله شیمیایی انجام داده که بر اثر آن دست‌کم ۱۰۰ نفر از جمله ۱۱ کودک کشته شده اند. این گزارش می افزاید که حدود ۴۰۰ نفر از مشکل تنفسی رنج می برند.

مخالفان اسد مدعی شده اند هواپیماهای سوخو این حمله را انجام داده اند.

در حالی مخالفان اسد، دولت را به دست داشتن در حمله شیمیایی متهم می کنند که یک مقام نظامی ارتش اسد قویا این اتهام را در گفت و گو با رویترز رد کرد.

دولت اسد تاکنون چند بار به استفاده از تسلیحات شیمیایی متهم شده است. سال گذشته سازمان ملل متحد در گزارش خود اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه دست کم سه بار از گاز کلر در حملات به مخالفان استفاده کرده است.

چند روز پیش هم مخالفان اسد اعلام کرده بودند دولت سوریه در حمله به شهر حما از مواد شیمیایی استفاده کرده است.

مرداد ماه گذشته یک گروه سوری امدادرسان که در منطقه تحت کنترل شورشیان فعالیت می کند، اعلام کرد یک فروند هلیکوپتر احتمالا بشکه های حاوی گازهای سمی را به روی یکی از شهرک های این منطقه ریخته است. کمی بعد روسیه هرگونه نقش در این اقدام را رد کرد.

در آبان گذشته نیز ، ارتش روسیه ادعاکرد پرسنل آنها شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی از سوی سوری های مخالف دولت اسد پیدا کرده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، سرلشکر ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز جمعه ۲۱ آبان گفته بود کارشناسان وزارت دفاع این کشور مهمات منفجر نشده ای در حومه جنوب غربی حلب پیدا کرده اند که حاوی گاز کلر و فسفر سفید بوده است.

با اینحال، به دنبال تحقیقات بین المللی و تایید نقش دولت سوریه در استفاده از گاز کلر علیه غیرنظامیان آن کشور، آمریکا روز پنجشنبه ۱۸ مقام ارشد دولت بشار اسد را به دلیل ارتباط با برنامه تسلیحات کشتار جمعی دمشق تحت تحریم قرار داد.

واکنش سازمان ملل و رژیم اسد

استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا این موضوع را بررسی خواهد کرد.

آقای دی‌میستورا که در کنفرانس خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت داشت، گفت که عاملان این جنایت وحشتناک باید مسئول شناخته شوند.

وی همچنین گفت هنوز جامعه جهانی اطلاعات کافی درباره این حمله ندارد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست خبری گفت دولت بشار اسد رئیس جمهور سوریه مسئول حمله شیمیایی در این کشور است.

دولت سوریه سه شنبه شب به وقت محلی این اتهام را رد کرد. دولت اسد این ادعا را «کذب محض» خواند.

پیشتر، وزارت دفاع روسیه نیز هرگونه نقش در حمله شیمیایی به استان ادلب را رد کرده بود.


آمریکا، بریتانیا و فرانسه نظام بشار اسد را به حمله شیمیایی متهم کردند

آمریکا، بریتانیا و فرانسه، نظام بشار اسد را به حمله شیمیایی در شهرک خان شیخون استان ادلب متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید آمریکا، به طور مستقیم، دولت بشار اسد را به حمله شیمیایی به ادلب متهم و تاکید کرد: «این حادثه غیر قابل قبول است و جهان نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد».

صبح سه‌شنبه ۴ آوریل در حمله شیمیایی که این شهرک خان شیخون در معرض آن قرار گرفت، دستکم ۱۰۰ تن زخمی شدند و ۴۰۰ تن دیگر آسیب دیدند.

آسیب دیدگان در اثر خفگی از هوش می‌روند و کف از دهانشان خارج می‌شود. احتمال افزایش شمار کشته شدگان به خاطر وخامت حال برخی از آسیب دیدگان، وجود دارد.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید آمریکا در نطقی رسانه‌ای در این باره گفت: «این اقدام‌های شرم‌آور نظام بشار اسد، نتیجه ضعف و تردید دولت سابق است».

او افزود: «اوباما (رئیس جمهوری پیشین آمریکا)، در سال ۲۰۱۲، استفاده از اسلحه شیمیایی را در سوریه، خط قرمز اعلام کرد اما پس از استفاده از این اسلحه، هیچ اقدامی انجام نداد».

اسپایسر درباره این‌که دولت آمریکا در قبال حمله، چه اقدامی خواهد کرد، سخنی به میان نیاورد اما گفت که رئیس جمهوری سه‌شنبه در این باره با تیم امنیت ملی‌اش گفت‌وگو کرد.

بریتانیا و فرانسه: اسد مسئول حمله شیمیایی ادلب است

فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه هم نظام بشار اسد را مسئول حمله شیمیایی شهرک خان شیخون در استان ادلب دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند در بیانیه‌ای تاکید کرد: «همانگونه که در غوطه (حومه شرق دمشق) در 21 آوریل سال 2013 روی داد، بار دیگر بشار اسد با استفاده از اسلحه‌ای که جامعه جهانی آن را ممنوع اعلام کرده، به غیرنظامیان حمله می‌کند. بار دیگر هم نظام سوریه، نقش خود را در این کشتار، رد خواهد کرد».

فرانسه همچنین خواستار برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث بر سر حمله ادلب شد.

از سویی بوریس جانسون وزیر امور خارجه بریتانیا هم حمله ادلب را محکوم کرد. جانسون در توئیتر نوشت: «گزارش‌های هولناکی از حمله شیمیایی به ادلب سوریه وجود دارد. باید در حادثه تحقیق و عاملانش را مجازات کرد».

جانسون ابراز عقیده کرد که حمله «تمام نشانه‌های دست داشتن نظام بشار اسد در آن را دارا است».

سازمان ملل: حمله به ادلب هوایی بود
از سویی استفان دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تاکید کرد که سازمان مل متحد تحقیقات خود را برای «مشخص کردن عامل حمله شیمیایی و مجازات او» آغاز کرده است.

دی‌میستورا که سه‌شنبه در کنفرانسی خبری در بروکسل در حاشیه کنفرانس بین‌المللی درباره آینده سوریه سخن می‌گفت، افزود: «آن‌گونه که دریافتیم، حمله شیمیایی از راه هوا صورت گرفته است».


اسد از انجام حملات شيميايى دست بر نمى‌دارد

رژیم بشار اسد در سوریه از استفاده تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان و غیرنظامیان دست بر نمى دارد. این رژیم که با توافق‌نامه آمریکا- روسیه جهت انهدام ذخایر خود ضمانت داده بود، از زمان اجرای این توافق‌نامه تا کنون ۱۶۲ بار از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفان خود و غیرنظامیان استفاده کرده است.

رژیم اسد در تاریخ ۲۱ اوت سال ۲۰۱۳ در منطقه غوطه شرقی دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود که باعث جان باختن بیش هزار و ۴۰۰ غیرنظامی و مجروح شدن بیش از ۱۰ هزار نفر شد که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دادند.

بنا بر این انتظار می رفت تا آمریکا طبق اعلام پیشین خود مبنی بر «خط قرمز» در خصوص بحران سوریه مداخله کند، ولی روسیه با ارایه پیشنهادی مبنی بر منهدم کردن تمامی ذخایر تسلیحات شیمیایی رژیم، از این مداخله جلوگیری کرده بود.

لازم به ذکر است که این توافق در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۳ صورت گرفته بود. بر این اساس روند انهدام با نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی آغاز شده بود و این سازمان در تاریخ ۱۹ اوت سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که روند انهدام تسلیحات شیمیایی رژیم به پایان رسیده است.

با این حال ذخایری که توسط این سازمان منهدم شد، فقط محدود به فهرستی بود که اسد اعلام کرد و تکرار حملات شیمیایی با گاز کلر از سوی رژیم، نشان می دهد که اسد تمامی ذخایر سلاح های شیمیایی خود را منهدم نکرده و موفق شده است قسمتی از آنها را نگه داشته و پنهان کند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه «SNHR» با صدور گزارشی در ۲۰ فوریه امسال اعلام کرد که رژیم اسد طی سه سال اخیر به ترتیب در ادلب، حومه دمشق، حما و حلب را ۱۶۲ بار مورد هدف حمله شیمیایی قرار داده و منجر به مرگ حداقل ۲۳۰ غیرنظامی شده است.

رژیم اسد در عرض ۱۰ روز اخیر با بمب‌های حاوی گاز کلر به حما و دمشق و دو مرتبه نیز به ادلب حمله کرده است. در حمله این رژیم به شهر لطمنه در حما در ۲۵ مارس سال جاری ۲ غیرنظامی کشته شده و ۳۰ تن دیگر نیز تحت تاثیر گاز کلر قرار گرفته بودند.

همچنین محله القابون دمشق تحت سیطره نیروهای رژیم اسد در ۳۰ ماه مارس گذشته مورد هدف حمله شیمیایی این رژیم قرار گرفت و این حمله تاثیرات منفی بر ۳۵ غیرنظامی گذاشت.

علاوه بر آن در حمله با بمب‌ها حاوی گاز کلر به شهر الهبیط در ادلب که شب گذشته به وقوع پیوسته است ۲۰ نفر مسموم شده‌اند.

بامداد امروز نیز در پی حمله نیروهای رژیم اسد با استفاده از سلاح شیمیایی به منطقه خان شیخون ادلب، بیش از ۱۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده و ۵۰۰ غیرنظامی دیگر که اغلب آن ها کودک هستند، بر اثر استنشاق گاز دچار خفگی شده‌اند.

شایان ذکر است که کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال افزایش تعداد کشته شدگان احساس نگرانی می کنند.