ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.03.2017, 11:59
روحانی با رای ضعیف خواست قدرت!

رضا ولدبیگی / عضو حزب اعتماد ملی

در حالیکه کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است فضای انتخاباتی چنان سرد و بی‌روح است که باعث نگرانی جدی در مورد عدم مشارکت بالای مردم در انتخابات می‌شود. تجربه عملکرد ریاست جمهوری در این کشور نشان می‌دهد که افراد در دور اول ریاست جمهوری به دلیل ترس از رد صلاحیت در دور بعدی، محافظه‌کارانه عمل نموده و نمی‌توانند در جهت تحقق شعارهایشان اقداماتی که با منافع ساختار قدرت زاویه جدی داشته باشد انجام دهند.

روحانی در دور اول نشان داد به شعارهای انتخاباتی خود پایبند است ولی متاسفانه بدلیل انبان پر دلار ساختار قدرت که در دوره غارت احمدی‌نژادی به کیسه آنها وارد شده، علیرغم تلاش بسیار در بعضی زمینه‌ها کامیابی جدی اقتصادی و حقوق بشری حاصل نشد. اگر چه دور نمودن سایه شوم جنگ و تصویب برجام با تلاش شجاعانه و موثر تیم دیپلماتیک او انجام گردید ولی این روحانی بود که خطوط قرمز را با مسئولیت خود برای انان جابجا نمود و سپر بلا گردید تا انها بتوانند این مهم را به سرانجام برسانند.

روحانی سیاستمداری واقع‌گرا و پاسدار منافع ملت است. در حالیکه بر اساس شنیده‌ها جمهوری اسلامی از جیب ملت بیش از ۳۰ میلیارد دلار به بشار اسد کمک نموده ولی روحانی برای کمک یک میلیارد دلاری به روسیه درخواست مطالبه مصوبه مجلس کرد و آنچنان آن را برجسته نمود تا حامیان بشار اسد دیگر برای این پرداخت‌ها سراغ دولت نیایند.

روحانی در مورد نظارت ایران برباد ده استصوابی شورای نگهبان گفت بهترین مجلس ما مجلس اول بود که نظارت استصوابی وجود نداشت. مجلسی بر آمده از انتخاباتی که به‌جز مجرمین و وابستگان نظام شاهنشاهی کسی رد صلاحیت نشد و تمام گروه‌های سیاسی دارای کاندیدا بودند. چنین اظهار نظری حتی از رهبران جنبش سبز هم شنیده نشده است. در حوزه اقتصاد مهار جدی تورم و انضباط مالی دولت و دستور روحانی برای بستن حساب‌های شرکتهای دولتی نزد بانکها و گشایش حساب نزد بانک مرکزی اقدامی بسیار جدی جهت شفاف‌سازی برای جلوگیری از رانتخواری اعضاء هیئت مدیره شرکتهای دولتی بود که در بازار گرم و شلوغ قبل از عید به چشم نیامد.

نباید چشم خود را بر واقعیات بست که روحانی در دوران صدارت کمتر از سی میلیارد دلار درآمد نفتی در سال داشته و فقط بدهی بجا مانده از دولت غارتگر احمدی‌نژاد با حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درامد نفتی در سال، برای او بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده. اگر وضع خراب درامدی دولت را با اقدامات دشمن‌تراشانه برخی نظامیان دشمن میهن را در نظر بگیریم که تعمداً می‌خواهند ایران را نا امن نشان دهند و مانع سرمایه‌گذاری خارجی شوند و همچنین روند مخرب قاچاق کالا را که خارج از حیطه اختیارات دولت است را به آن اضافه نماییم در می‌یابیم که عملکرد روحانی در حد بضاعتش قابل قبول بوده است و این امیدواری جدی وجود دارد که روحانی در دور دوم بدون ترس از رد صلاحیت با گره‌های واقعی گشایش اقتصادی کشور شامل ناامن جلوه دادن ایران توسط برخی نظامیان و قاچاق کالا با اتکا به رای قوی مردم برخورد نماید و پر واضح است که توان روحاتی با رای ضعیف در مقابله با این دو افت مهم اقتصاد ایران ضعیف خواهد بود.

اگر چه امروز زمینه برای ایجاد موج احساسی و شور انتخاباتی وجود ندارد ولی کارکرد واقعی احزاب و فعالین سیاسی و اجتماعی در چنین شرایطی است که با عقلانیت شرایط را برای شهروندان توضیح دهند. درخواست مشارکت بالا توسط صاحبان قدرت دروغ بزرگی بیش نیست و در عمل تمام همت و تلاش‌شان در جهت کم کردن شور انتخاباتی و حضور پر رنگ مردم در انتخابات می‌باشد، زیرا حاصل حضور پررنگ مردم و به تبع آن رای بالای روحانی، رییس جمهوری قدرتمند جهت اجرای جدی شعارها و خواست ملت را به آنها تحمیل خواهد کرد.