ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 30.03.2017, 9:44
هشت اشتباه پولی افراد طبقه متوسط

العربیه: طبقه متوسط در سراسر جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه، بزرگ‌تر می‌شود و هر چه بیشتر در زمینه‌های مختلف با چالش‌هایی روبرو می‌شود که طبقه متوسط در کشورهای صنعتی و توسعه یافته با آن دست به گریبان هستند.

سایت آمریکایی بیزنیس اینسایدر (Business Insider) مطلبی درباره اشتباهاتی که طبقه متوسط در چنین کشورهایی مرتکب می‌شود منتشر کرده که می‌تواند درسی برای طبقات متوسط در سایر کشورها باشد.

در این مطلب آمده است که در سال ۲۰۱۴ حدود نیمی از جمعیت آمریکا در خانوارهای با درآمد متوسط زندگی می‌کردند. درآمد ماهیانه این خانواده‌ها، ۳۵۰۰ تا ۱۰ هزار دلار است، در حالی‌که میانگین درآمد در آمریکا ۵ هزار دلار در ماه است.

طبقه متوسط آمریکا شامل معلمان، آتش‌نشانان و لوله‌کش‌ها می‌شود، اما مهندسان، مدیران ساختمانی و سرآشپزها هم در این گروه درآمدی جای می‌گیرند. طبقه متوسط مصرف‌کننده اصلی خدماتی است که جامعه آمریکا را سرپا نگه‌ می‌دارد و با هر خرید خود باعث رشد اقتصاد و سرمایه‌گذاری می‌شود.

اما طبقه متوسط آمریکا از نظر پولی با مشکلاتی روبرو است. دستمزدها از سال ۱۹۷۹ تا کنون با احتساب تورم تقریبا برای تمامی مردم ثابت مانده و افزایش هزینه‌های مسکن و درمان بر بودجه خانوار فشار می‌آورد. بیشتر خانوارهای طبقه متوسط پس‌انداز کافی برای پرداخت هزینه دانشگاه فرزندان یا بازنشستگی خود را ندارند.

اما آیا مشکلات پولی ما فقط مربوط به شرایط اقتصادی می‌شود؟ به طور حتم «خیر». مثل هرگروه درآمدی دیگر، ما همیشه بهترین تصمیم را در باره پولمان نمی‌گیریم. اگر طبقه متوسط می‌خواهد آینده مالی بهتری داشته باشد باید از انجام این ۸ اشتباه پولی خودداری کند:

۱- بدهکاری زیاد

به گزارش بانک مرکزی آمریکا ۶۵ درصد از دارندگان کارت اعتباری بدهکارند و هرماه بابت این بدهکاری بهره می‌پردازند. این برای افرادی که می‌ خواهند وضعیت مالی خود را روبراه کنند، اشتباه پرهزینه‌ای است. توجه داشته باشید که متوسط نرخ بهره کارت‌های اعتباری اکنون بیش از ۱۵ درصد است. کاری کنید تا اول ماه حساب کارت اعتباری شما صاف شود.

۲- نداشتن ذخیره اضطراری

بر اساس گزارش بانک مرکزی آمریکا ۴۶ درصد مردم به سختی می‌توانند از پس یک هزینه اضطراری ۴۰۰ دلاری بربیایند. نداشتن ذخیره اضطراری می‌تواند مشکل ساز شود، زیرا حوادث غیرمنتظره پیش می‌آید و می‌تواند به آسانی حساب‌های مالی شما را از کنترل خارج کرده و شما را گرفتار بدهی کند. مشاوران اقتصادی می‌گویند داشتن یک حساب ذخیره اضطراری معادل ۳ تا ۶ ماه هزینه ماهیانه شما کمک بزرگی برای شما خواهد بود.

۳- پس‌انداز بازنشستگی را افزایش ندادند

بازنشستگی احتیاج به صبر و سرمایه‌گذاری مستمر به مدت ۴۰ سال دارد. برای این کار لازم است همراه با افزایش درآمد، پس‌انداز بازنشستگی خود را نیز افزایش دهید. به هردرصدی که درآمد شما افزایش می‌یابد، باید پس انداز اضطراری و بازنشستگی خود را نیز به همان میزان افزایش دهید.

۴- اتکا به یک برنامه بازنشستگی

فقط داشتن یک حساب بازنشستگی کافی نیست و ممکن است در زمان بازنشستگی نتواند پوشش مالی مناسبی برای این دوره باشد. یکی از راه جبران این کمبود، سرمایه‌گذاری در برنامه‌هایی است که از نظر مالیاتی ارجحیت داشته باشد.

۵- نداشتن حساب ذخیره درمانی

اگر شما بیمه‌های درمانی با پوشش بالا دارید، یک حساب ذخیره درمانی می‌تواند به نفع شما باشد. شما می‌توانید از این حساب برای پوشش هزینه‌های درمانی که بیمه شما تقبل نمی‌کند استفاده کنید.

۶- به تاخیر انداختن پس‌انداز بازنشستگی

بسیاری پس‌انداز بازنشستگی خود را با تاخیر شروع می‌کنند و ابتدا به اولویت‌های دیگر می‌پردازند. بیشتر ما فکر می‌کنیم که پس انداز بازنشستگی باید بعد از پرداخت وام‌ها، خرید خانه و هزینه‌های دانشگاهی فرزندان شروع شود. اما باید توجه داشته باشید که برای حساب بازنشستگی شما به اندازه کافی منابع مالی داشته باشد، باید این کار را زودتر شروع کنید.

۷- یادتان نرود نام افراد ذینفع را وارد کنید

در صورت فوت، حساب‌های شما برای کی می‌ماند؟ ازدواج، طلاق و یا هر تغییر دیگر در وضعیت زندگی شما دلیلی است که افراد ذینفع در حساب‌‌های خود را تصحیح کنید و به روز برسانید. یک کارشناس امور بیمه می‌گوید این موضوعی است که بسیاری آن را فراموش می‌کنند.

۸- پول زیادی خرج دارایی‌های مصرفی نکنید

در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶، متوسط قسط ماهانه خودرو ۵۰۶ دلار برای ۶۸ ماه بود! این حجم بالایی از درآمد خانوارهای آمریکایی را می‌بلعد، در حالی که آن‌ها تلاش می‌کنند تا پس انداز هم بکنند. این هزینه‌ای است که هیچ برگشتی ندارد. بسیاری از خانوارهای آمریکایی فقط بخاطر چشم و هم چشمی مبالغ زیادی را صرف خرید خودرو می‌کنند، در حالیکه بهتر است خودروی دست دوم بخرند و این پول را صرف پس‌انداز اضطراری خود کنند.