ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2017, 8:10
علیرغم تودیع وثیقه از آزادی پنج زندانی زن جلوگیری شد

یک منبع مطلع به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت علیرغم تودیع وثیقه برای آزادی پنج زن زندانی به نام‌های طاهره ریاحی، زینب کریمیان، مونا معافی، مهسا رجعتی و مهرک کریم پورعندلیبی این زندانیان همچنان در زندان به سر می‌برند.

به گفته این منبع در آخرین هفته سال ۱۳۹۵ از خانواده‌های این پنج زندانی وثیقه‌های بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تودیع شده تا پیش از آغاز سال جدید آزاد شوند با این حال در آخرین روز کاری سال (شنبه ۲۸ اسفند ماه) با آزادی آنها به دلایل نامشخص مخالفت شده است. همگی این پنج نفر از سوی ماموران وزارت اطلاعات از اوایل دی تا بهمن ۱۳۹۵ بازداشت شده اند و با اتهام «تبلیغ علیه نظام» در زندان اوین به سر می برند.

این منبع مطلع به کمپین گفت:‌ «در آخرین هفته سال به همه خانواده‌ها گفته شده بود که برای آزادی فرزندان خود قرار وثیقه ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی مهیا کنند. اما بعد از تهیه و تحویل وثیقه، علیرغم قول مسوولان تا عصر روز شنبه ۲۸ اسفند ماه که اخرین روز تعطیلی سال بوده فرزندان شان آزاد نشده‌اند و مسوولان در دادسرای اوین گفته‌اند که دوباره برای پیگیری آزادی‌شان از ۱۵ فروردین ماه با پایان تعطیلات نوروزی مراجعه کنند.»

این منبع در ادامه با اظهار اینکه با این رفتارها خانواده‌های زندانیان سیاسی را آزار می‌دهند، گفت: «مسوولان با آنها در واقع بازی کرده‌اند. در ابتدا به انها گفته‌اند که وثیقه بیاورید. حتی رییس زندان اوین روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه پس از ملاقات خانواده ها با فرزندان‌شان، به آنها گفته که وثیقه قبول شده و به زودی آزاد خواهند شد. اما شنبه صبح وقتی خانواده‌ها به دادسرای زندان اوین برای پیگیری رفته‌اند، به آنها گفته شده انها آزاد نخواهند شد و هیچ توضیح دیگری هم نداده‌اند. همان صبح شنبه مسوولان زندان اوین به این پنج زندانی گفته اند که وسایل‌شان را جمع کنند چون قرار است آزاد شوند، زندانی‌ها هم با خانواده‌هایشان تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که به آنها گفته شده وسایل‌شان را جمع کنند. دوباره خانواده ها عصر روز شنبه به دادسرا رفتند اما این بار حتی اجازه ورود هم بهشان نداده و گفته‌اند اشتباه شده و دوباره از ۱۵ فروردین ماه پیگیری کنند.»

به گفته این منبع این پنج زندانی زن در روز۲۲ اسفند ماه از سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند نسوان زندان منتقل شده‌اند. همگی آنها از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند و متهم به تبلیغ علیه نظام هستند. برخی از سایت های تندرو ادعا کرده‌اند این پنج نفر در ارتباط با فعالیت های شان با کانال تلگرامی «آمدنیوز» بازداشت شده‌اند. هر کدام از این زندانیان در زندان و تحت فشار بازجویی ها دچار بیماری هایی شده‌اند یا بیماری‌های گذشته‌شان تشدید شده است.

گفته می شود آمدنیوز توسط روح الله زم، فرزند محمد علی زم، رییس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری اداره می شود که در حال حاضر نیز در خارج از ایران به سر می‌برد. آمدنیوز در بخش درباره ما خود را از حامیان جنبش سبز معرفی کرده و با این عبارت که «آری ما از جنبش اعتراضی سبزیم…» و با اشاره به اینکه پس از «کودتای ریاست جمهوری۸۸» بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های خبری«تبدیل به پایگاه‌های فکری شخص یا گروهی خاص» شدند، نوشته است: «ما آمدیم با «حفظ اصول اخلاقی» فارغ از هر ایدئولوژی، با گفتمان و تفکرات مختلف به«نشر حقیقت» یاری رسانیم، شاید گامی کوچک در راه رهایی ایران از استبداد و دیکتاتوری حاکم برداشته باشیم.»

آمدنیوز برای اولین بار خبرهایی درباره داشتن حساب های متعدد بانکی رییس قوه قضاییه ایران و تخریب عمدی ساختمان تاریخی پلاسکو منتشر کرد. این کانال تلگرامی اعلام کرد رییس قوه قضاییه ایران، حساب های متعدد بانکی دارد که مبالغ کلان به این حساب ها واریز می‌شود.

سایت های تندرو پس از بازداشت تعدادی از فعالان مدنی و روزنامه نگاران اعلام کردند که دلیل بازداشت آن‌ها مرتبط با فعالیت‌شان برای آمد نیوز بوده است. با این حال آمدنیوز در واکنش به این ادعا در تاریخ ۱۱ بهمن ماه با رد ارتباطش با بازداشت‌های اخیر نوشت :«شورای همکاران آمدنیوز به اطلاع می‌رساند که این رسانه هیچ شبکه‌ای از خبرنگاران و فعالان مدنی ندارد.» و «بی شک بازداشت این افراد و افراد دیگر تحت عنوان بازداشت «شورای همکاران آمدنیوز»، اتهامی گزاف و باطل است و در راستای اهداف «بولتن سازان» و «ولایت معاشان» برای «جذب بودجه‌های بیشتر» امنیتی، «ایجاد رعب و وحشت در جامعه» و «پرونده‌سازی» برای فعالین مدنی و روزنامه‌نگاران است و «آمدنیوز» ارتباط خود را با این افراد تکذیب و رد می‌کند.»

طاهره ریاحی، خبرنگار و دبیر سرویسی خبرگزاری برنا «وابسته به دولت» در تاریخ هفتم دی ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی ۲۰۹ منتقل شد. اتهام او تبلیغ علیه نظام است و به گفته این منبع از جمله مصدایق و مستندات این اتهام «سوال های او درباره حساب های مالی رییس قوه قضاییه در یک نشست خبری و همچنین امضا بیانیه‌ای برای لزوم آزادی روزنامه‌نگاران زندانی بوده است.» به گفته این منبع وکیل او از زمان بازداشت تاکنون که بند عمومی منتقل شده نتوانسته با او ملاقاتی داشته باشد.

همچنین این منبع گفت: «طاهره ریاحی مرتب دچار تشنج می‌شود و خبر ضربه به چشمش در دوران بازجویی نیز درست بوده چون زیر چشمش کبود است اما ظاهرا مشکل بینایی ندارد.»

مهرک کریم پورعندلیبی، ۲۳ ساله، دانشجوی مهندسی صنایع و فرزند جمشید کریم پور عندلیبی، کارگردان سینما نیز روز هفتم دی ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات در منزلش بازداشت شد. ماموران در زمان بازداشت طبق برگه ای که نشان داده‌اند او به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین می‌شود. پرونده او اکنون در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمد زاده است. به گفته این منبع، «ماموران در روز بازداشت به او گفته‌اند اتهام تبلیغ علیه نظام او به دلیل ارتباطش با روح الله زم از گردانندگان وب سایت آمدنیوز است در حالیکه مهرک اصلا ارتباطی با آقای زم نداشته است.» همچنین به گفته این منبع مهرک کریم پور دچار بیماری قلبی است و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

مونا معافی، فعال اجتماعی و کارمند سازمان نظام روانشناسی هم در تاریخ ششم بهمن ماه در محل کار خود توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شد. سایت کلمه در توضیحی درباره خانم معافی نوشته او سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته است. هنوز کمپین اطلاعات بیشتری از وضعیت و فعالیت های او به دست نیاورده است. او نیز در روز ۲۲ اسفند ماه از سلول انفرادی ۲۰۹ به بند نسوان منتقل شده و قرار بوده پیش از تعطیلات نوروزی با قرار وثیقه آزاد شود که همچنان در زندان است.

مهسا رجعتی، فعال مدنی نیز روز سیزدهم دی ماه در فرودگاه امام خمینی در زمانیکه قصد خروج از کشور به مقصد کانادا را داشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است. کمپین از وضعیت او و فعالیت هایش اطلاع بیشتری ندارد.

همچنین زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزاری‌های دولتی ایرنا و مهر نیز در تاریخ چهارم بهمن ماه بازداشت شد و در تاریخ ۲۲ اسفند ماه از سلول انفرادی ۲۰۹ زندان اوین  به بند نسوان این زندان منتقل شد. به گفته این منبع او نیز در طی حضور در سلول انفرادی دچار بیماری عفونت کلیه شده و در حال حاضر نیاز به مراقبت پزشکی دارد.