ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2017, 15:30
نگرانی مادر هنگامه شهیدی از وضعیت سلامتی او

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی که شامگاه ۱۹ اسفند ماه در بازداشت به سر می‌برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که پرونده این روزنامه‌نگار در شعبه دوم دادسرای رسانه است و او در بند ۲۰۹ زندان به سر می‌برد.

خانم کرمانشاهی به کمپین گفت که روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه به صورت تلفنی با هنگامه شهیدی صحبت کرده و او در اعتصاب غذا و اعتصاب دارو به سر می‌برد.

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب که برای شرکت در مراسم ختم مادر بزرگ خود از تهران به مشهد رفته بود شامگاه ۱۹ اسفند ماه از سوی ماموران امنیتی در مشهد و با پرواز هوایی به تهران منتقل شد و پس از آن به بند ۲۰۹ زندان اوین فرستاده شده است. خانم شهیدی روز شنبه، دو روز پس از بازداشت خود طی تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش از بازداشت خود خبر داده است. هنوز از اتهام او اطلاعی در دست نیست. این روزنامه نگار از زمان بازداشت در اعتراض به بازداشت غیرقانونی خود دست به اعتصاب غذا زده است. او در نامه‌ای که با دستخط خودش چند روز پس از بازداشتش منتشر شده نوشته است که او تا آزادی خود دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه شهیدی در مصاحبه با کمپین درباره بازداشت دخترش گفت: «اصلا هیچ چیزی به ما نگفتند. نه احضاریه‌ای برای بچه من آمده بود نه می‌دانیم اتهام‌اش چیست. فقط دو ماه پیش که مادربزرگش فوت کرد یک زنگی به من زده شد که بیایید شعبه ۲ دادسری رسانه. هنگامه برای دفن مادربزرگ‌اش رفته بود مشهد و حالا هم در مشهد دستگیر کرده اند. خانه یکی از اقوام بوده ساعت ۱۱ و نیم و ۱۲ شب می‌ریزند آنجا، می گیرند. یک روز هم دادستانی مشهد بود بعد با هواپیمای امنیتی می آورند تهران و منتقل می کنند به شعبه ۲ دادسری رسانه. بعد هم برده اند بند ۲۰۹ اوین.»

مادر هنگامه شهیدی گفت که دخترش ناراحتی قلبی دارد و در وضعیت مناسبی نیست، او گفت: «ما روز سه شنبه برای ملاقات به زندان اوین رفتیم. از دادسرای رسانه وقت ملاقات گرفته بودیم اما از ساعت ۲ و نیم تا ساعت ۶ عصر به اتفاق پارمیس، دختر هنگامه و بهار، خواهرش در حیاط زندان منتظر نشستیم و هیچ خبری نشد. هنگامه را نیاوردند. من خیلی نگران شدم چون هنگامه ناراحتی قلبی دارد و قبلا در سی سی یو هم بستری شده بود. گفتم حتما اتفاقی برای او افتاده که نیاوردند.

خانم کرمانشاهی که روز چهارشنبه به دادسرای رسانه مراجعه کرده بود گفت: «چهارشنبه رفتم دادسرای رسانه و گفتم بچه من مشکل قلبی دارد گفتم دو سه ماه پیش به خاطر وضعیت قلب اش، پزشکان او را حتی از فضای مجازی هم منع کرده بودند و همه گوشی هایش را قطع کرده بود و هیچ کاری نمی کرد. گفتم که ساعت ها به اتفاق دختر و خواهر هنگامه در حیاط زندان اوی منتظر ماندیم و چه اتفاقی افتاده که او را نیاوردند؟ گریه و زاری کردم و گفتم که یک اتفاقی برای بچه من افتاده که نیاوردید. من حدس می زنم حتی مریض است زیر سرم و بهداری است یا یک مشکلی دارد و انتقال داده اند مرکز پزشکی یا .. 

مادر هنگامه شهیدی گفت: «آقای ترک همدانی، وکیل هنگامه که البته وکالت او برای هنگامه را هنوز تایید نکرده‌اند هم به دادیار گفت که حداقل بگذارید یک تلفنی بکند و مادر از نگرانی دربیاید. اجازه دادند و تلفن کرد. گفت که هیچ خبری از قضیه ملاقات در روز سه شنبه ندارد و اصلا به او نگفته اند که خانواده ات در حیاط زندان منتظر هستند. بعد هم گفت که در اعتصاب غذا و دارو است. خیلی خواهش کردم و گفتم تو قلب ات مشکل دارد و باید داروهایت را بخوری گفت من آخه کاری نکرده ام زیر بار هیچ چیزی هم نرفته ام چون هیچ کاری نکرده ام و اعتصاب ام را ادامه می‌دهم.»

خانم کرمانشاهی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی دخترش به کمپین گفت: «من واقعا با توجه به وضعیت فعلی و اعتصاب غذا و دارو که هنگامه کرده به شدت نگران سلامتی او هستم به خصوص که حالا دادسرا تعطیل شد و همه رفتند تا بعد از تعطیلات، معلوم نیست چی بر سر این بچه می‌آید البته قاضی‌های کشیک دارند ولی نمی‌دانم چی می‌شود.»

مصطفی ترک همدانی، وکیل هنگامه شهیدی هم به کمپین گفت که اتهام موکلش «امنیتی» عنوان شده و او براساس تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری همچنان در انتظار تایید صلاحیت خود از سوی دادستانی تهران برای انجام امور وکالتی هنگامه شهیدی است.

تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید: «در جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی و همچنین جرائم سازمان یافته که مجازات آنها مشمول ماده ۳۰۲ این قانون است در مرحله تحقیقات  مقدماتی طرفین دعوا وکیل با وکلای خود را از بین وکلای رسمی دادگستری که مورد تایید رییس قوه قضاییه  باشد انتخاب می‌نماید. اسامی وکلای مذبور توسط رییس قوه اعلام می‌گردد.»

هنگامه شهیدی در نامه‌ای «سرگشاده» خطاب به حسن روحانی، رییس جمهور ایران که در روزهای پیش از بازداشت خود نوشته و روز سه شنبه ۲۴ اسفند ماه در صفحه اینستاگرامش منتشر شده است، در اعتراض به عملکرد حسن روحانی و بازداشت مجدد روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در ماه های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری نوشته است: «شما قرار بود در روزهای پس از خفقان دوره احمدی نژاد راه نفس اصلاح طلبان باشید نه اینکه مانند احمدی نژاد برای رسیدن به ریاست جمهوری نفس آنها را نیز ببرید.»

این روزنامه نگار با اشاره به اینکه «این نامه سرگشاده» وقتی منتشر می شود که «به طور قطع اینجانب در یکی از بازداشتگاه‌های «وزارت اطلاعات» یا «سازمان اطلاعات سپاه» تحت شدیدترین بازجویی‌ها هستم» از حسن روحانی به عنوان رییس جمهور و رییس قوه مجریه خواسته است تا در مقابل «پرونده سازی‌های بیهوده برای روزنامه نگاران و فعالان سیاسی و مدنی- اجتماعی این کشور بایستد.»

او همچنین با اشاره به اخراج خودش از دانشگاه آزاد رودهن به عنوان مدرس نوشته است: «کجای این منشور می گوید یک استاد دانشگاه را از حق تدریس محروم و تهدید به اسیدپاشی کنند و به علت پی گیری «حقوق شهروندی» از دست رفته اش از «کمیسیون امنیت ملی مجلس» و نهادهای ذی ربط، برایش حکم بازداشت صادر کنند تا صدایش خفه شود؟»

ناهید کرمانشاهی، مادر هنگامه کرمانشاهی روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ماه به کمپین گفت: «هنگامه در دانشگاه ورامین تدریس میکرد که از سوی سپاه او را  بیرون کردند و خیلی هم تهدید کردند انگار از ۴ – ۵ ماه پیش ماجرا شروع شده بود انگار نزدیک انتخابات است و می‌خواهند کاری بکنند. من که زیاد نمیدانم. من یک معلم بازنشسته هستم و خودم هم مشکل قلبی دارم که الان به خاطر هنگامه بدتر هم شده است.»

هنگامه شهیدی پیش از این در تاریخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ از سوی برخی از افراد تندرو از تدریس در دانشگاه آزاد واحد ورامین– پیشوا منع و اخراج شد. او از ترم زمستان (بهمن ماه ۱۳۹۴) به عنوان مدرس واحد حقوق بین الملل (۱) در دانشگاه آزاد واحدورامین- پیشوا مشغول به تدریس بود. او برای ترم پاییز سال ۱۳۹۵ به عنوان مدرس واحد حقوق بین الملل (۲) قرار بوده در این دانشگاه تدریس کند که در اولین روز تدریس، روز دوشنبه ۱۹ مهرماه، پس از اتمام دو کلاس، از دانشگاه اخراج شد.

پایگاه خبری ندای پیشوا ، از وب‌سایت‌های محلی شهرستان پیشوا،  روز ۱۸ مهرماه سالجاری (۹۵)، یک روز قبل از اخراج هنگامه شهیدی از دانشگاه، در خبری با انتقاد از عملکرد دانشگاه آزاد واحد ورامین نوشت که این دانشگاه در «اقدامی تاسف برانگیز»، هنگامه شهیدی را که در «جریان فتنه سال ۸۸ دستگیر» و به شش سال حبس محکوم شده بود به عنوان «استاد برای آینده سازان ایران اسلامی» به کار گرفته است.

هنگامه شهیدی، روزنامه نگار، عضو حزب اعتماد ملی، مشاور مهدی کروبی درجریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بود. او روز ۹ تیرماه ۸۸ و در جریان بازداشت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازداشت شد و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اهانت به ریاست جمهوری وقت(محمود احمدی نژاد) در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به شش سال حبس» محکوم شد. این حکم در تاریخ شش اسفند ماه ۸۸ در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خانم شهیدی اما به دلیل بیماری قلبی اواخر خرداد ماه ۱۳۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مرخصی پزشکی آمد و در مهرماه ۱۳۹۲ با پذیرش آزادی مشروط توسط دادگاه، محکومیتش پایان یافت.

در طی ماههای اخیر چند روزنامه نگار بازداشت شده اند و هنوز اتهامات آنها اعلام نشده است. طاهره ریاحی، روزنامه نگار و دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا از تاریخ هفتم دی ماه و زینب کریمیان، خبرنگار سابق خبرگزارهای دولتی ایرنا و مهر از تاریخ چهارم بهمن ماه در بازداشت به سر می برند در حالیکه هنوز اتهام آنها اعلام نشده است. همچنین احسان مازندرانی، روزنامه نگار علیرغم پایان محکومیت خود و ۲۹ روز پس از آزادیش مجددا و بدون دلیل مشخصی در تاریخ ۲۲ اسفند ماه بازداشت شد. علاوه بر این آفرین چیت ساز و عیسی سحرخیز نیز که در ۱۱ تاریخ آبان ماه ۱۳۹۴ به دلیل پرونده ای به نام «پروژه نفوذ» بازداشت شدند هنوز در بازداشت به سر می برند. خانم چیت ساز در بند زنان زندان اوین است و آقای سحرخیز در بیمارستان مرکز قلب تهران تحت بازداشت است.