ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.03.2017, 12:15
رای منفی نمایندگان به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

«وقتی برادر عضو کمیسیون عمران مجلس ۱۰ میلیارد تومان تراکم از شهرداری می‌گیرد انتظار بیشتری نباید داشته باشیم. این رد تحقیق و تفحص نشان می‌دهد که لابی‌های شهرداری در این مدت برای رد این تحقیق و تفحص اثرگذار و موفق بوده است.»

این جمله حافظی عضو شورای شهر تهران، عصاره آن چیزی است که این روزها در پشت پرده سیاست روی می‌دهد. چشم‌هایی که بنا بر منافع شخصی، سیاسی و جناحی بسته می‌شود تا راه را برای اگر نگوییم غارت ولی حیف و میل بیت‌المال باز کند.

به گزارش کلمه، با وجود همه اسناد و مدارک ارایه شده توسط برخی اعضای شورای شهر تهران و نمود مشهود بی کفایتی شهردار تهران در حل معضلات شهری، صبح امروز مجلس شورای اسلامی به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای منفی داد.

حافظی صبح امروز پیش از شروع آخرین جلسه شورای شهر تهران در سال ۹۵ با اشاره به رد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: «برای مجلس که طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرده متاسفم و به عنوان نماینده مردم از مردم عذرخواهی می‌کنم و به شهردار تهران بابت اثرگذار بودن لابی‌هایش تبریک می‌گویم.»

قالیباف مرد ناکام در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اما در شهرداری تهران کامروا بوده است.  چرا که میلیاردها تومان از بیت‌المالی که در دستان اوست، این قدذرت را به او می‌دهد که اهداف جناحی و سیاسی خود را پیش ببرد. برای همین پروژه‌هایی را کلید می‌زند که هیچ نفع عمومی ندارد و فقط خرج است و بی‌فایده ولی برای او وجه سیاسی و برای رفقای سابقش در سپاه قراردادهای نجومی به ارمغان می‌آرود.

او سه دوره با خیال راحت بر پایتخت حکومت کرد و آنقدر تراکم به دوستان فروخته تا خیالش راحت باشد که نه استیضاحی در کار باشد و نه تحقیق و تفحصی.

اما  محمود صادقی نماینده تهران در جلسه علنی صبح امروز و در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: «این تحقیق و تفحص سه محور دارد یکی مربوط به چگونگی تملک املاک واقع در طرح‌ها و واگذاری آنهاست، دیگری در خصوص چگونگی اجرای پروژه های مشارکتی تهران و سومین محور در خصوص نحوه تغییر کاربری‌هاست.»

وی افزود: «شهرداری از ابتدای این طرح تحقیق و تفحص واکنش غیر متعارفی از خود نشان داد و لابی ها و مذاکراتی را با همکاران آغاز کرد که همین امر، عزم ما را برای دنبال کردن تحقیق و تفحص راسخ‌تر کرد زیرا اگر مساله‌ای وجود نداشت شهرداری باید از این شفافیت استقبال می‌کرد.»

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه رویکرد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران سیاسی نیست، ادامه داد: «ما به علت وکالتی که از مردم تهران داریم بر خود وظیفه دانستیم عملکرد شهرداری را شفاف سازی کنیم همچنان که در موضوع واگذاری املاک، شاهد انکار شهرداری بودیم و بعد از تهدید قوه قضائیه و دادستانی شهرداری بر اکثر موارد آن صحه گذاشت.»

صادقی همچنین گفت: «شهرداری تهران به عنوان نهاد مدیریت کننده کلان شهر تهران دارای حجم گسترده عملیات مالی، درآمد و هزینه است. اخبار متعددی درباره وجود تخلفات مالی احتمالی در حوزه‌های مختلف رسیده و این امر ضرورت اعمال دقیق‌تر نسبت به شهرداری تهران را نشان می‌دهد.»

وی با اشاره به تصویری از برخی مناطق شهر تهران که پیش از این فضای سبز بوده و اکنون تبدیل به ساختمان و برج شده گفت: «تغییر کاربری‌ها در شهر تهران به گونه‌ای است که تنفس در شهر غیر ممکن شده و بسیاری از فضاهای سبز به ساختمان تبدیل شده‌اند. در همین راستا درآمد شهرداری از محل فروش تراکم و تغییر کاربری‌ها ۵۰ درصد افزایش یافته است.»

صادقی گفت: «مجموعه اقدامات صورت گرفته نتوانست به سوالات ما ۲۱ نماینده متقاضی تحقیق و تفحص پاسخ دهد، لذا ما در سه محور مطرح شده ابهام داریم و از نمایندگان می‌خواهیم همچنان که به چهار تحقیق و تفحص مجلس بدون حاشیه رای دادند به این تفحص هم رای بدهند.»

اما این رد درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توسط نمایندگان لکه ننگی بر پیشانی مجلس دهم خواهد نشاند، در حالی که هنوز ایران داغدار آتشنشان‌هایی که است کمبود امکانات داشتند، هنوز زخم خورده از ضرب‌و شتم ماموران شهرداری بر پیکر دستفروشان است و هنوز ریزش‌های مکرر دیواره‌های مترو بدن‌های کارگران را در خود مدفون می‌کند.

بیانیه نماینده تهران درباره «لابی‌های عجیب» به نفع قالیباف

«فاطمه سعیدی» یکی از نمایندگان تهران در مجلس با انتشار بیانیه‌ای به مخالفت نمایندگان با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران واکنش نشان داد و از «لابی‌های عجیب» در مجلس به نفع محمدباقر قالیباف شهردار تهران خبر داد.

به گزارش ایسنا، متن بیانیه خانم سعیدی در پی می آید:

« مردم شریف تهران

متاسفانه امروز نمایندگان مجلس به طرح تحقیق و تفحص از شهرداری پایتخت رای مخالف دادند و این طرح تصویب نشد.

لازم است به عنوان یکی از وکلای شما در خانه ملت توضیحاتی را در خصوص اتفاقاتی که منجر به این رای منفی شد ارائه دهم. لذا به اختصار چهار عامل اصلی رای منفی امروز مجلس را بر می‌شمارم:

١- فشار سنگینی که از سوی حامیان و اطرافیان شهردار تهران طی هفته‌های گذشته رو به افزایش گذاشته بود و لابی‌های عجیب با نمایندگان

٢- انتخاب زمان نامناسب (آخرین سه شنبه سال) برای قراردادن این موضوع در دستور کار

٣- غیبت ده‌ها نماینده محترم در جلسه و توجه به این موضوع که اگر حتی نیمی از غایبان امروز در جلسه حضور داشتند نتیجه دیگری رقم می خورد.

٤- عدم پایبندی برخی نمایندگان به نگاه غیرسیاسی به فساد

در پایان به استحضار شما مردم عزیز می‌رساند نمایندگان مجلس با این طرح موافق بودند اما در جلب موافقت سایر نمایندگان موفق نبودیم. به همین دلیل به عنوان یکی از نمایندگان تهران از شما بزرگواران که با رای قاطع خود در اسفند سال گذشته خواستار اصلاح و برخورد با فساد بودید پوزش می‌خواهم. تلاش ما در برابر ابزارهای پیدا و پنهان برخی صاحبان قدرت کافی نبود.

امیدوارم روزهای پایانی امسال برای ملت بزرگ ایران با صحت و شادکامی همراه باشد و همچنین سالی نیکو در پیش داشته باشیم سالی که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در آن برگزار می شود و امروز اهمیت شورای شهر تهران بیش از همیشه آشکار گشته است.»

درخواست برای انتشار اسامی ۹۰ نماینده

محمد جواد روح، روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود نوشته است: با توجه به اهمیت شفافیت سیاسی و انتظار جامعه از نمايندگان مجلس و نیز ضرورت پاسخگو بودن اصلاح طلبان به بدنه حامی خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراها، از ۹۰ نماینده‌ای که در جلسه امروز مجلس با لغو تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالف بوده‌اند؛ خواسته می‌شود اسامی خود را رسما اعلام دارند تا مرزبندی آنها با «راستگوهای پارلمان» روشن شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۳۲ رأی موافق در برابر ۹۰ رأی مخالف طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را رد کردند.