ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.03.2017, 19:13
ادیب برومند، رییس شورای مرکزی جبهه ملی درگذشت

عبدالعلی ادیب برومند، شاعر، وکیل دادگستری و رئیس هیئت رهبری و شورای مرکزی جبهه ملی ایران در سن ۹۲ سالگی در تهران درگذشت.

شهریار برومند فرزند این شاعر با اعلام این خبر به ایسنا گفت: ایشان بعد از ظهر امروز در منزل و به علت کهولت سن از دنیا رفت. او افزود: مراسم تشییع و خاکسپاری ایشان روز پنجشنبه در زادگاهشان در شهر گز برخوار اصفهان تشییع و در محل فرهنگسرای ادیب برومند به خاک سپرده می‌شود.

ادیب برومند در سال ۱۳۰۳ در شهر گز در استان اصفهان به دنیا آمد. از نوجوانی نوشتن و سرودن را آغاز کرد. سپس در دانشگاه تهران رشته حقوق تحصیل کرد. پس از اتمام تحصیلات به عنوان وکیل دادگستری فعالیت کرد. 

بعد از تشکیل جبهه ملی ایران در سال ۱۳۲۸ از آن به هواداری از آن برخاست. در سال ۱۳۳۹ جزء بنیان گذاران جبهه ملی دوم بود و تا زمان انحلال ان عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران بود. در سال ۱۳۵۶ نیز با شروع فعالیت جبهه ملی چهارم تحت رهبری کریم سنجابی، دوباره در شورای مرکزی جبهه ملی حضور یافت.

در سال ۱۳۵۷ به همراه کریم سنجابی، اصغر پارسا، علی اردلان و یوسف جلالی موسوی، هیئت رهبری جبهه ملی را تشکیل دادند. در سال‌های گذشته و پس از احیای مجدد تشکیلات جبهه ملی، او ریاست شورای مرکزی و هیئت رهبری آن را بر عهده داشت.

ادیب برومند، فعالیت‌های ادبی جشمگیری داشت و مجموعه‌های شعری زیادی از او که اغلب اشعار سیاسی و ملی است منتشر شده است.