ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.03.2017, 11:30
پیمان اهل تسنن عراق برای متحد نشدن با ایران

دیپلماسی ایرانی

یک سیاستمدار بارز عراقی در این باره به العرب خبر داد: «این تحرک منطقه‌ای حمایت بین‌المللی دارد و هدف از آن وحدت تلاش‌های سیاسی اهل تسنن در عراق و محروم کردن ایران از هر گونه اتحاد با اهل تسنن بود.»

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد تلاش‌های منطقه‌ای عربستان سعودی و ترکیه نتیجه داد و گروه‌های سیاسی اهل تسنن عراقی در استانبول گرد هم آمدند و دیدارهای رو در رویی را انجام دادند. آنها دو روز در استانبول ترکیه بودند تا بر سر نقشه سیاسی جدیدی برای «عراق بعد از داعش» به توافق برسند. تلاشی که عربستان و ترکیه انتظار دارند باعث خشم ایران شود و در عین حال دایره اختلافات احزاب مرتبط با یکدیگر در عراق را گسترش دهد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بر اساس بیانیه‌ای که بعد از این نشست دو روزه منتشر شده است، «شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فکری عراقی اوضاع عراق در مرحله بعد از داعش را مورد بررسی قرار دادند. همچنین در جلسات مشورتی‌ای که در ترکیه انجام شد، بر وحدت و امنیت و ثبات عراق تاکید و هر گونه چارچوب یا تلاشی برای تجزیه عراق رد شد.»

در این نشست دو روزه ۳۰ شخصیت سنی از روز چهارشنبه هفته گذشته گرد هم آمدند و درباره نقشه سیاسی اهل تسنن و دستورالعمل آنها در مرحله بعد از داعش و موضوع اقلیم سنی، و همچنین چگونگی بازسازی مناطق سنی که در پی اشغال شبکه داعش ویران شدند، بحث و تبادل نظر شد. همچنین آینده نفوذ ایران در منطقه و عراق نیز از دیگر مسائل مورد مناقشه طرف‌های حاضر در این نشست بود.

یک سیاستمدار بارز عراقی در این باره به العرب خبر داد: «این تحرک منطقه‌ای حمایت بین المللی دارد و هدف از آن وحدت تلاش‌های سیاسی اهل تسنن در عراق و محروم کردن ایران از هر گونه اتحاد با اهل تسنن بود.»

این دیدارها مورد حمایت و نظارت ایالات متحده امریکا نیز بود که سه نماینده را از طرف خود برای حضور در این نشست فرستاده بود.

بر اساس اطلاعاتی که به العرب رسیده است، طرف‌های منطقه‌ای موفق شدند چهره‌های عراقی که از حضور در این نشست خودداری کرده بودند را راضی کنند که پشت یک میز در کنار دیگر حاضران اهل تسنن در این نشست حاضر شوند.

از جمله افراد عراقی که در این دیدارها حاضر شدند می‌توان به اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهوری و رهبر ائتلاف متحدون، رافع العیساوی، وزیر دارایی سابق، صالح المطلک، معاون سابق نخست وزیر، ایاد السامرائی، رهبر حزب اسلامی عراق، سلمان الجمیلی، وزیر برنامه ریزی، خمیس الخنجر، رهبر جریان موسوم به “مشروع العربی”، سعد البزاز، رسانه دار معروف عراقی، اثیل النجیفی، استاندار سابق استان نینوا، احمد المساری، رئیس فراکسیون اتحاد قوی در پارلمان، محمد الکربولی، رئیس فراکسیون الحل در پارلمان عراق، مثنی الضاری، دبیر کل هیئت علمای مسلمین عراق به همراه شماری از نمایندگان و شیوخ عشایر و روحانیون دینی عراقی اشاره کرد.

منابع آگاه همچنین به العرب گزارش داده‌اند که محمد یونس الاحمد، نماینده حزب منحله بعث نیز در این نشست شرکت کرد و سلیم الجبوری، رئیس پارلمان نیز در لحظات آخر موافقت خود را برای شرکت در این نشست اعلام کرد با وجود این که از سوی بعضی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی تحت فشار بود.

به گفته منابع آگاه، مسئولان و نمایندگان عراقی که در این نشست و دیدارها شرکت کردند، قبل از ترک بغداد به سمت ترکیه، حیدر العبادی، نخست وزیر را در جریان نیت خود قرار داده بودند.

در نخستین واکنش به برگزاری این نشست، فالح الخزعلی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی بیانیه‌ای صادر کرد و کسانی که در نشست ترکیه حاضر شدند را دسیسه‌چین توصیف کرد.

خروجی این نشست به تشکیل «هیئت اجرایی» منجر شد که وظیفه آن پیگیری تماس‌ها و طرح ریزی طرح‌ها عنوان شده است. همچنین حاضران در این نشست موافقت کردند که هئیتی اداری متشکل از ۲۵ شخصیت عراقی تشکیل شود تا به وضعیت برنامه‌ها و راه‌های موفقیت آنها و خروجی این دیدارها توجه کند.

منابع آگاه به العرب گفتند که طبقه سیاسی سنی در عراق با شرکت در این نشست آن هم در آستانه انتخابات می‌خواهد این پیام را به احزاب شیعی عراقی بدهد که ما می‌توانیم دور هم جمع شویم و به اجماع برسیم و حمایت منطقه‌ای و بین المللی بزرگی هم پشت سر خود داریم.

به گفته این منابع، حاضران در این نشست توانستند این وعده را از کشورهای حامی بگیرند که آنها ۳۰ میلیارد دلار امریکا برای بازسازی استان‌های سنی نشین که در پی جنگ ویران شدند، بپردازند.

شرکت کنندگان در نشست ترکیه تاکید کردند که «دیدارهای مشورتی در چارچوب قانون اساسی عراق و با هدف حمایت از تلاش‌های اصلاح فرایند سیاسی در کشور صورت بگیرد.»

ناظران در بغداد بر این اعتقادند که نشست‌های این چنینی که شخصیت‌های طبقه سیاسی سنی با حمایت برخی کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده و کشورهای همسایه سنی برگزار می‌شود باعث نگرانی دولت عبادی نمی‌شود. اما شاید باب میل ایران نباشد و بخواهد حملات رسانه‌ای برای به شکست کشاندن خروجی چنین نشست‌هایی به راه اندازد.

یک ناظر عراقی در این باره به روزنامه العرب می‌گوید: «نشست کنفرانس استانبول در فضای منطقه‌ای و بین المللی تشکیل می‌شود که به نظر می‌رسد تلاش‌هایی برای به لرزه در آوردن تاثیرگذاری ایران در عراق آغاز شده است. در عین حال می‌خواهند که تاثیرگذاری نخست وزیر عراق را به حداقل برسانند. همچنین ظاهرا می‌خواهد پیمانی عربی – ترکی – امریکایی برای شکست داعش و آزادسازی عراق از دست آن و همچنین غلبه بر نفوذ ایران در آن واحد شکل بگیرد.»

این ناظر عراقی که العرب نامی از او به میان نیاورده است، همچنین هشدار می‌دهد که تمرکز بر نقش خارجی بر تثبیت نقش سنی در مرحله پیش رو می‌تواند اشتباهات سابق را تکرار کند و به طایفه سنی بیش از منفعت آسیب برساند.

وی همچنین بر ضرورت گسترش دایره گفت‌وگوهای این شخصیت‌ها تا سطح گفت‌وگوهای عراقی – عراقی در سایه ملی با هدف تحقق مطالبات استان‌های اهل تسنن و این که تضمینی به آنها داده شود تا در نهادهای دولتی حضور موثرتری داشته باشند و صلاحیت‌های بیشتری برای اداره امور استان‌ها داشته باشند، تاکید کرد.

در عین حال ناظران هشدار می‌دهند که استفاده از اطلاعات امنیتی خارجی‌ها برای افزایش حضور گروه‌های شبه نظامی سنی در عرصه‌های مختلف سیاسی و میدانی بهانه بیشتری به گروه‌های شیعی متحد ایران برای دستیابی به سلاح‌های بیشتر می‌دهد که این امر می‌تواند عراق را به یک بمب بزرگ ساعتی تبدیل کند که هر آن باید منتظر انفجار آن بود. در حالی که همه می‌دانند تنها راه حل، جذب حمایت منطقه‌ای و بین المللی برای بر زمین گذاشتن سلاح از سوی گروه‌های شبه نظامی و تقویت ارتش و نیروهای عراقی است.