ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.03.2017, 10:30
انفجار موادمحترقه در اردبیل جان ۷ نوجوان را گرفت

دویچه وله: بر اثر انفجار مواد محترقه در یک منزل مسکونی دراردبیل ۷نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند. همه هفت قربانی این حادثه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله بودند. کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» از جوان‌ها می‌خواهد که از مواد محترقه استفاده نکنند.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است: «شامگاه جمعه (۲۰ اسفند/ ۱۰ مارس) در زیر زمین یک ساختمان مسکونی واقع در محله آرازعلی (شهریار) اردبیل حین ساخت مواد محترقه با استفاده از زرنیخ ۱۰ نفر دچار حادثه شدند.

بنابر این گزارش از این ده نفر، هفت نوجوان که بین ۱۳ تا ۱۵ سال سن داشتند جان خود را از دست دادند و سه نفر دیگر به شدت مجروح شدند. مجروحان حادثه بالای ۳۰ سال هستند. ساختمان مسکونی بر اثر  انفجار به‌کلی تخریب شده است.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل از خانواده‌ها خواسته است فرزندان خود را از هرگونه نگهداری مواد محترقه، ساخت ترقه و بازی با ترقه منع کنند تا دچار حادثه مرگبار نشوند.

ایرنا نوشته است سال گذشته هم بر اثر انفجار ترقه دست‌ساز در اردبیل یک نوجوان جان خود را از دست داد. در سال ۹۳ هم انفجار ترقه یک منزل مسکونی در این شهر را تخریب کرد و یک کشته و یک مصدوم برجای گذاشت.

«نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک»

ترقه‌بازی در آستانه سال نو خورشیدی، به ویژه در آخرین چهارشنبه سال، که به «چهارشنبه سوری» مشهور است، رسم بسیار قدیمی در ایران است اما در ده‌های اخیر این رسم دیرین استقبال از سال نو، شکل خطرناکی به خود گرفته و استفاده از مواد محترقه دست‌ساز به حوادث خطرناکی منجر شده است. 

ترقه‌بازی علاوه بر تولید سر و صداهای آزاردهنده و گوش‌خراش در سطح شهرها، حوادت دلخراشی مانند قطع دست و پا و انگشتان، سوختگی‌ اعضای مختلف بدن، نابینایی و گاه حتی مرگ آفریده است. قربانیان این حوادث نیز اغلب جوانان و نوجوانان هستند.

برای پیشگیری از حوادث تلخ هر ساله چهارشنبه‌سوری، در آستانه نوروز امسال کمپینی با نام “نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک” در فضای مجازی شکل گرفته است.

بیشتر بخوانید: کمپین نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک

بنابر گزارش خبرگزاری ایسنا این کمپین پس از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو آغاز شد: «در همان روزهایی که پلاسکو تازه فروریخته بود و جست‌وجوها برای یافتن پیکرهای شهدای آتش‌نشان و شهروندان از زیر آوار ادامه داشت، گروهی از شهروندان فعالیت داوطلبانه‌ای را آغاز کردند تا در روز چهارشنبه‌سوری امسال، آتش‌نشانان ماموریت کمتری داشته باشند.»

حضور چشمگیر هنرمندان و دانش‌آموزان

تاکنون هنرمندان و ورزشکارانی چون پرویز پرستویی، رضا کیانیان، مهراوه شریفی‌نیا، احسان کرمی، بهاره رهنما، سهیلا جوادی، امیر جعفری، نازنین بیاتی، امیرعلی نبویان، لیندا کیانی، هدایت ‌هاشمی، حمیدرضا آذرنگ، بهرنگ علوی، علی سلیمانی، مژده لواسانی، عادل غلامی و ... با انتشار تصویری از خود با پوستر این کمپین، از شهروندان خواسته‌اند که با آنها همراه شوند.

اما در کنار هنرمندان و ورزشکاران، این دانش‌آموزان هستند که گوی سبقت را در این فعالیت اجتماعی از دیگران ربوده‌اند. به گزارش ایسنا، چند روز پیش بیش از ۴۰‌هزار دانش‌آموز از حدود ۱۰۰ مدرسه در محدوده غرب استان تهران طوماری را امضا کرده و تعهد دادند که در مراسم چهارشنبه سوری از مواد محترقه استفاده نخواهند کرد.

علاوه بر این  دانش‌آموزان مدارس مختلف در سطح شهر تهران نیز طومار مشابهی را امضا کرده و به ایستگاه‌های آتش نشانی یا اماکن دیگر منتقل می‌کنند. به‌طوریکه تاکنون ده‌ها‌هزار تن از دانش‌آموزان در سراسر کشور به این کارزار پیوسته و البته همه روز بر تعداد اعضای آن افزوده می‌شود.