ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.03.2017, 9:36
پوتین خواستار نگاه تازه نتانیاهو به ایران شد

دویچه وله: رئیس جمهور روسیه از نخست‌وزیر اسرائیل خواست مناقشه صدها سال پیش این کشور با ایران را پشت‌سر گذاشته و با چشمان تازه به ایران نگاه کند. پوتین گفت: «ما در حال حاضر در جهانی متفاوت زندگی می‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه روز پنجشنبه (۹ مارس/ ۱۹ اسفند) با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. نتانیاهو  در این دیدار گفت، ایران در حال اشاعه “ترویسم شیعی” در منطقه است و تا زمانی که نیروهای ایرانی در سوریه حضور دارد، در این کشور صلح برقرار نخواهد شد.

نتانیاهو گفت همچنانکه پارس‌ها در قدیم به یهودیان حمله کردند، ایران کنونی نیز به عنوان ادامه‌دهنده راه آنها، در حال برنامه‌ریزی حمله به اسرائیل و نابودی این کشور است.

نتانیاهو گفت: «پارس‌ها حدود ۲۵۰۰ سال پیش تلاش کردند که ملت یهود را نابود کنند اما موفق نشدند.» به گفته او، مردم اسرائیل روزهای یکشنبه و دوشنبه آینده، جشن پوریم را برگزار می‌کنند که یادمان این حادثه است.

نتانیاهو گفت، امروز نیز دولت وارث پارس‌ها برای نابودی دولت یهود تلاش می‌کند: «آنها این قصد خود را به‌وضوح بیان می‌کنند و  آن را بر روی موشک‌های بالستیک خود می‌نویسند.»

پوتین در پاسخ نتانیاهو گفت «حمله پارس‌ها در قرن پنجم پیش از میلاد صورت گرفته است. ما در  حال حاضر در جهانی متفاوت زندگی می‌کنیم. اجازه دهید در باره امروز صحبت کنیم.»

«تهدید اسلام رادیکال شیعی»

نخست‌وزیر اسرائیل ایران را به عنوان “بخشی از یک تهدید اسلام رادیکال شیعی” توصیف کرد و گفت، این کشور نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر جهان صلح را تهدید می‌کند.

نتانیاهو افزود، ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ همواره علیه اسرائیل اقدام و از گرو‌های خاص فلسطینی حمایت کرده است. نخست‌وزیر اسرائیل اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق ایران را یادآور شد که گفته بود “اسرائيل باید از صفحه روزگار محو شود”.

بنابر گزارش‌ها، هدف سفر نتانیاهو به مسکو گفت‌وگو با مقام‌های روسیه در باره حضور نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه بوده است. روسیه و ایران از حامیان اصلی رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه هستند. گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان نیز در این جنگ در کنار حکومت بشار اسد و علیه مخالفان او  می‌جنگد.

اسرائیل نگران ادامه و تثبیت حضور نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه است. نتانیاهو اخیرا در جلسه کابینه اسرائیل گفت که هدف تهران در سوریه  تبدیل این کشور به پایگاه استراتژیک خود در خاورمیانه است تا در آنجا نیروهای زمینی و دریایی خود را مستقر کند و سپس در ارتفاعات جولان جبهه‌ای علیه اسرائیل بگشاید.