ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 02.03.2017, 9:52
رسوایی تازه در دولت ترامپ

نانسی پلوسی، از اعضای ارشد حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، از جف سشنز، وزیر دادگستری، خواسته است تا استعفا دهد.

به گزارش بی بی سی، این درخواست پلوسی پس از آن مطرح شد که گفته شده است ظاهرا سشنز دو ملاقات خود را با سفیر روسیه در آمریکا و در جریان کارزارهای تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام نکرده است.

پلوسی، وزیر دادگستری آمریکا را متهم به دروغگویی به کنگره کرده و گفته است که وی فرد مناسبی برای مقام وزارت دادگستری آمریکا نیست.

سشنز هرگونه ملاقات با مقامهای روسیه و گفتگو با آنها در باره مسایل مربوط به تبلیغات انتخاباتی را تکذیب کرده است.

سشنز به عنوان وزیر دادگستری آمریکا ناظر بر عملکرد پلیس فدرال آمریکا (اف بی ای) است که در حال حاضر در حال بررسی اتهامات مربوط به دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکاست.

دمکرات ها از قبل درخواست کرده اند که او رسما خود را از هرگونه نقشی در این تحقیقات کنار بکشد؛ درخواستی که احتمالا اکنون بالا خواهد گرفت.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که پیشتر اعضای دمکرات و جمهوری خواه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا بر سر تحقیقات فراجناحی درباره نقش ادعایی روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا به توافق رسیده‌اند.

اعضای کمیته اطلاعاتی گفتند که این تحقیقات بر تماس‌ها میان ستاد مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ و مسکو متمرکز خواهد بود.

کاخ سفید هرگونه رفتار نامناسب در جریان انتخابات را تکذیب می‌کند.

همزمان وزارت دادگستری آمریکا تایید کرده است که سشنز در جریان مبارزات انتخاباتی با سفیر روسیه در آمریکا گفتگو داشته است.

این وزارتخانه گفت که گفتگوها با سرگی کیسلیاک در دو مورد انجام شد. کیسلیاک از سال ۲۰۰۸ سفیر روسیه در آمریکا بوده است.

یکی از آنها در دفتر سشنز در زمانی انجام شد که سشنز عضو کمیته خدمات مسلح سنا بود و دیگری در جریان دیداری گروهی با حضور سفرای خارجی در واشنگتن.

کاخ سفید تاکنون در مورد این مساله اظهار نظر نکرده است.

روزنامه واشنگتن پست که ابتدا خبر این گفتگوها را فاش کرد نوشته است که سشنز در جریان جلسات تایید صلاحیت خود در سنا به این دیدارها اشاره ای نکرد.

با این حال مقام های دولت به روزنامه واشنگتن پست گفتند که آقای سشنز آن گفتگوها را مرتبط با سوال قانونگذاران در مورد رابطه کمپین ترامپ با روسیه نمی‌دانست و جزییات گفتگوها را به یاد نمی‌آورد.

سارا اسگر فلورز، سخنگوی سشنز، گفت: “در پاسخ های او مطلقا هیچ نکته گمراه کننده‌ای وجود نداشت.”

سشنز در انتخابات از دونالد ترامپ حمایت می کرد و به او مشورت می داد.

در خواست برای «حفظ مدارک»

در همین حال بنا به گزارش خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های ایالات متحده، وکلای کاخ سفید از کارکنان دولت دونالد ترامپ خواسته‌اند تا «مدارکی که ممکن است به اتهام دخالت‌های روسیه» در انتخابات سال ۲۰۱۶ آن کشور مربوط شود را «از بین نبرند».

همزمان گزارش شده وزیر دادگستری دولت، به موضوع دیدار خود و سفیر روسیه در واشینگتن، اشاره‌ای نکرده بود.

خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس ۱۱ اسفند به نقل از مقام‌های دولتی که نامی از آن‌ها برده نشده، می‌گویند، درخواستی برای کارکنان کاخ سفید فرستاده شده که تاریخ آن به ۲۸ فوریه (۱۰ اسفند) باز می‌گردد.

این یادداشت، خود، پس از درخواست دمکرات‌ها در سنای آمریکا، از کاخ سفید، برای حفظ هرگونه مدرک مربوط به «تماس» میان کارمندان دونالد ترامپ و مقام‌های دولتی روسیه یا همکاران آن‌ها، ارسال شده‌است.

بنا بر این گزارش، کمتیه امنیتی مجلس سنا نیز درخواست مشابهی را از کاخ سفید مطرح کرده‌است. اکثریت در هر دو مجلس سنا و نمایندگان گنگره آمریکا، در دست جمهوری‌خواهان است.

در عین حال گزارش شده پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق در مورد «تماس‌ها» بین مشاوران ترامپ و روسیه است. هیئت‌های کنگره نیز مشغول بررسی اتهام‌های وارد شده به دولت روسیه در مورد دخالت‌های سایبری در انتخابات آمریکا، برای جهت‌دهی به افکار عمومی و اثرگذاری بر نتیجه آن هستند.

کارکنان کنگره ایالات متحده می‌گویند شاهدی وجود ندارد که نشان دهد مدارک مربوط به روسیه حفظ نشده‌اند. اما چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنا، هفته پیش گفته بود «نگرانی جدی وجود دارد که افرادی در دولت ممکن است با پاک کردن ایمیل‌ها، پیام‌ها و موارد ضبط‌شده‌ی دیگر… در تلاش برای پنهان کردن روابط خود با روسیه باشند».