ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 01.03.2017, 6:13
بازداشت سه فعال مدنی طی شش روز

سه فعال مدنی به نام های سپیده قولیان، فرزانه جلالی و مهرناز حقیقی از سه شهر مختلف ایران در طی روزهای اول، پنجم و ششم اسفند ماه از سوی ماموران اداره اطلاعات شهرهایشان بازداشت شده‎اند اما هنوز از اتهام هیچکدام اطلاعی در دست نیست. سپیده قولیان متولد ۱۳۷۴ فعال مدنی و دانشجوی ترم چهارم رشته دامپزشکی روز ششم اسفند ماه در اهواز، مهرناز حقیقی پزشک و فعال مدنی روز اول اسفند ماه در بندرعباس، و فرزانه جلالی فعال مدنی و زنان و دانشجوی محروم از تحصیل در روز پنجم اسفند ماه در کرمانشاه بازداشت شدند.

یک منبع آگاه به وضعیت سپیده قولیان، از فعالان مدنی اهواز که روز جمعه ششم اسفندماه توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز در منزلش بازداشت شد، به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «ماموران اتهام او را در زمان دستگیری اعلام نکردند. اما ما فکر می‎کنیم به دلیل فعالیت‌های مدنی سپیده در اینستاگرام بوده چون او فعال سیاسی نیست و سابقه بازداشت هم ندارد.»

این منبع در ادامه گفت: «سپیده در اکانت اینستاگرامش عکس‎ها و مطالبی در اعتراض به تشدید آمار کودکان کار در اهواز، بحران محیط زیست، آلودگی هوای اهواز و انتقال آب رود کارون و بازداشت فعالان سیاسی و فرهنگی اهواز منتشر می‎کرد. اما پیش از بازداشت تهدید نشده بود و این بازداشت ناگهانی انجام شد.»

به گفته این منبع، خانواده سپیده قولیان «هنوز بی‌خبر هستند که دخترشان به کجا منتقل شده است»، ضمن اینکه «ماموران اداره اطلاعات خانواده او را تهدید به سکوت و عدم مصاحبه با رسانه ها کرده‎اند.»

همچنین مهرناز حقیقی، پزشک و فعال مدنی در منزلش در روز اول اسفند ماه از سوی ماموران اداره اطلاعات بندرعباس بازداشت شد و هنوز اطلاعی از اتهام او در دست نیست. طبق گفته یک منبع مطلع ماموران برای بازداشت مهرناز حقیقی خود را با عنوان «مریض» نیازمند کمک معرفی کرده و وارد منزل او شده‎اند. خانم حقیقی پس از بازگشت از محل کارش به منزل، با آنها مواجه و پس از آن بازداشت شد. کمپین هنوز از محل نگهداری این پزشک و فعال مدنی اطلاعی به دست نیاورده‎است.

همچنین یک منبع مطلع به فرزانه جلالی، فعال مدنی و حقوق زنان که روز پنجشنبه پنجم اسفند ماه توسط ماموران اداره اطلاعات کرمانشاه بازداشت شد، به کمپین گفت که او در حال حاضر در «بازداشتگاه میدان نفت» متعلق به اداره کل اطلاعات کرمانشاه به سر می برد.

فرزانه جلالی، فارغ‌ التحصیل رشته مردم شناسی دانشگاه تهران، عضو سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و مدیر مسئول سابق روزنامه صبح دانشگاه تهران است. او به دلیل فعالیت‌های دانشجویی با وجود کسب رتبه ۶ در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ از ادامه تحصیل محروم شد. خانم جلالی طی سالهای گذشته در حوزه‌های زنان و حقوق کودکان فعال بوده است. او فعالیت‌های در حمایت از دانش آموزان آسیب دیده حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد و پیگیری مطالبت این دختران دانش آموز نوشته است. همچنین مطالبی در دفاع از حقوق زنان، جنبش زنان و نادیده گرفتن حقوق زنان در وب سایت خبری «روژ» از جمله «بی تدبیری دولت، زنان را ناامید خواهد کرد» و «به نام نامس، به کام مرگ» نوشته است.

به گفته این منبع خانم جلالی «پیش از بازداشت احضاریه کتبی دریافت نکرده یا حتی به صورت شفاهی احضار نشد» اما «کسی با تلفن همراهش تماس گرفت و گفت از اداره ثبت اسناد تماس می‎گیرد و برای رفع نقض در پرونده‎اش به آنجا مراجعه کند. متاسفانه پس از مراجعه به اداره ثبت اسناد، از سوی ماموران اداره اطلاعات که منتظرش بودند و بدون اینکه حکم قضایی به او نشان دهند دستگیر شد.»

به گفته این منبع پس از انتقال فرزانه جلالی به بازداشتگاه میدان نفت کرمانشاه، ماموران به منزل پدری او مراجعه کرده، خانه را تفتیش و بخشی از وسایل شخصی او را از «جمله لپ تاپ، کتاب ها و دست نوشته هایش را ضبط کردند.»

خانم جلالی روز شنبه هفتم اسفند ماه، دو روز پس از بازداشت، یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده اش داشت و به آنها اعلام کرد که محل نگهداریش، «بازداشتگاه میدان نفت» در شهر کرمانشاه است.