ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.02.2017, 18:38
وعده حسن روحانی برای حل مشکلات خوزستان

حس روحانی، رئیس جمهوری در سفر خود به خوزستان اعلام کرد: مشکل آب و فاضلاب خوزستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و یا فاینانس اجرا می‌شود.

روحانی افزود: اگر چه در تامین فاینانس مشکلاتی وجود دارد اما به مردم قول می‌دهیم که مشکل آب و فاضلاب را از طریق یکی از این دو راه حل کنیم.

بخش‌هایی از سخنان روحانی در استانداری اهواز به نقل از گزارش «ایرنا»:

* ریزگرد مربوط به روزها و سال‌های اخیر نیست و این پدیده تنها در کشور ایران دیده نمی‌شود و همه کشورهای منطقه از جمله کشورهای جنوب خلیج فارس با آن درگیر هستند.

* ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیاست صداوسیما و رسانه‌ها بررسی کنند آیا مشکل برق و گرد و خاک و سیل تنها در ایران روی می‌دهد یا در سایر کشورها نیز وجود دارد.

* تلاش ما در دولت این بوده که روزهای پاک و سالم در شهرها بیشتر شود و روزهای آلوده کاهش یابد که آمار سال‌های ۹۳ تا ۹۵ همین را نشان می‌دهد.

* البته ریزگرد اکنون به مشکلاتی که کمتر مورد توجه بوده ضمیمه شده و مشکل برق، آب و شبکه ارتباطاتی را نیز به همراه داشته است.

* از همان ساعات نخست برای مدیریت بحران گرد و خاک در خوزستان دستوراتی صادر کردم و به جهانگیری معاون اول خود دستور تشکیل ستاد بحران را دادم که طرح‌های اجرا شده نتیجه همین تصمیم گیری‌ها بوده است البته اعتراف می‌کنیم که امکانات ما محدود است.

* مولدهای برق اضطراری امروز در تصفیه خانه آب اهواز شروع به کار کرد و وزیر نیرو قول داده است که همه تلاش‌ها برای جلوگیری از قطع آب در زمان قطع برق انجام شده است.

* طرح آماک (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) را نیز در راستای بهبود محیط زیست خوزستان است. مسئولان قول دادند طرح آماک تا ۱۵ روز دیگر راه اندازی شود.

* مشعل‌هایی که با تولید گاز سمی، برای مردم مشکل ساز است در این طرح جمع آوری می‌شود و گازهایی که تبدیل به مشکلات تنفسی و باران اسیدی می‌شود به مجتمع رازی منتقل شده و تبدیل به محصول پتروشیمی می‌شود.

* ریزگردها یک مساله پیچیده است. بخشی از این معضل داخلی است که باید برای مهار آن تلاش شود و برای کانون‌های خارجی نیز باید از طریق دیپلماتیک اقدام کنیم.

* کنار گذاشتن معروف و ترویج نکردن منکر تنها به مسائل اخلاقی محدود نمی‌شود و در بحران‌های زیست محیطی نیز این مساله مصداق دارد زیرا آباد کردن سرزمین و درختکاری و احیای تالاب‌ها نیز نوعی معروف به شمار می‌رود.

* خشک شدن تالاب هورالعظیم از سال‌ها قبل با سدسازی‌های ترکیه و اقدامات صدام برای مبارزه با مجاهدان آغاز شد.

* جنگ هشت ساله در کشور اگر چه به پایان رسیده اما تبعات آن بعد از ۳۰ سال هنوز حل نشده است همچنان که آثار تحریم‌های چند ساله در یک روز رفع نمی‌شود.

* در دولت یازدهم سیاست بر این بوده است که هیچ طرح بزرگی بدون داشتن ارزیابی‌های زیست محیطی اجرا نشود و با وجود ناراحتی برخی از وزیران، این روند همچنان ادامه دارد تا در سال‌های آینده درگیر تبعات زیست محیطی نشویم.

* در دولت یازدهم به همان اندازه که به دریاچه ارومیه توجه شده، مسائل احیای تالاب‌های‌ هامون، جازموریان، شادگان و هورالعظیم نیز پیگیری شده است اگر چه پیشرفت کار یکسان نیست.

* عامل اصلی ایجاد کانون‌های گرد و غبار را خشکسالی و تامین نشدن حقابه‌ها است. از نخستین سفر به خوزستان اعلام کردم که استفاده سایر شهرستان‌ها از رودخانه کارون تنها برای آب آشامیدنی مجاز است و هنوز نیز بر همان قرار هستم.

* همه تلاش ما آباد کردن کشور بوده البته خوزستان به دلیل هشت سال جنگ، مورد توجه ویژه است.

* در ابتدا وزارت نیرو آب مورد نیاز برای همه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی موسوم به طرح رهبری را تامین نکرده بود، اما در حال حاضر تامین آب همه طرح را متعهد شده است.

* در زمان وقوع مشکلات در استان، جای کار حزبی و مچ‌گیری نیست و در این زمان باید دست یکدیگر را بگیریم.

* مشکل ریزگردها می‌تواند نقطه عطفی برای تصمیمات و اقدامات مهم برای آینده بهتر باشد. نهالکاری گام مهمی برای مهار کانون‌های ریزگرد است که توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شده است.

* دولت بر حسب وظیفه، در کنار شما بوده و هست و همه توانش را برای حل مشکلات استان به کار می‌گیرد.

طوفان گرد و خاک در هشتم بهمن ماه سالجاری، قطع مکرر آب و برق و مخابرات را در اهواز و چند شهر در پی داشت که اوج آن خروج پنج نیروگاه استان از مدار و قطع چندین ساعته برق و آب در ۱۱ شهرستان خوزستان و از جمله کلانشهر اهواز و تعطیلی مدارس و ادارات بود.

تاکنون وزیران نیرو و جهاد کشاورزی در چند نوبت برای بررسی این بحران به خوزستان سفر کرده و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح‌های بیابان زدایی شده است.

هیات دولت در روزهای اخیر ۳۰۰ میلیارد ریال برای کنترل ریزگردها در کوتاه مدت تصویب و به وزارت جهاد کشاورزی نیز برای اجرا ابلاغ کرده است.

استان خوزستان از سال ۸۰ درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده‌اند ۳۵ درصد گرد و غبار این استان ناشی از کانون‌های داخلی است.

***

گزارش خبرگزاری آناتولی از حاشیه‌های سفر روحانی به خوزستان

مردم اهواز خواهان استعفای معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست ایران و صرف سهم بيشتری از درآمدها و منابع نفتی برای مناطق نفت خيز شدند.

به گزارش خبرنگار آناتولی از اهواز در حالی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران به همراه جمعی از وزرای این کشور برای بررسی و رسیدگی به بحران ریزگردها در استان خوزستان و مشکلات ناشی از آن برای شهروندان به اين شهر آمده است، مردم آن خواهان استعفای معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست، صرف سهم بيشتری از درآمد و منابع نفتی برای مناطق نفت خيز، بازگرداندن سرشاخه‌های كارون به خوزستان و جلوگيری از انتقال آب آن به اصفهان و استان‌های ديگر كه سبب خشكی تالاب‌ها گرديده شدند.

سفر روحانی به این استان در حالی انجام گرفت که تجمعات اعتراضی هر روزه و به طور مستمر در مقابل استانداری خوزستان ادامه داشت. حضور پليس و نيروهای امنيتی در اطراف اين تجمع كه با وجود بارش باران هنوز جريان دارد، محسوس است.

بر خلاف سفرهای گذشته مقامات كشوری به خوزستان، هيچ خبری از پلاكاردهای خوش آمدگويی و استقبال مردمی به چشم نمی‌خورد.

در همين حال شست و شوی مقره‌ها و ساير تجهيزات برقی ادامه دارد و طی اعلام برنامه‌ای از سوی سازمان برق خوزستان، در مناطق مختلف شهری در اهواز و ديگر شهرهای خوزستان دنبال می‌شود.

مردم و رسانه‌های محلی از غبار روبی ساختمان استانداری ظرف ديروز و پيش از سفر رئيس جمهور این کشور انتقاد می‌كنند و معتقدند كه روحانی بايد آثار و ميزان آلودگی را می‌دید.

در حالی که آمار رسمی در زمینه مراجعه مردم به بیمارستان به علت مشکلات تنفسی و سلامت که به دلیل ریزگردها ایجاد شده اعلام نکرده‌اند، يک پزشک بخش اورژانس بيمارستان امام خمينی اهواز به خبرنگار آناتولی گفت که افزايش بی سابقه‌ای در مراجعات به دليل مشكلات تنفسی در همه سنين وجود دارد.

روز گذشته يكی از كاركنان اعزامی از استان مازندران ايران، در حال شست و شوی مقره‌های پايه خطوط انتقال برق، از ارتفاع سقوط كرد و جان خود را از دست داد.

بروز پديده گرد و غبار در خوزستان طی سال‌های اخير همواره ديده شده و دو نوبت اخير هم از نيمه بهمن آغاز شد و به تدريج شدت يافت تا اين كه در روز ۲۳ بهمن (۱۱ فوريه) برق اهواز، مركز استان و يازده شهر ديگر به طور سراسری قطع شد.

وزير نيرو همان شب به اين دليل وارد اهواز شد و در جلسه ستاد بحران استانداری خوزستان شركت كرد. علت قطع برق كه بيش از يك روز ادامه داشت، رطوبت هوا و چسبنده شدن گرد و خاك و نشستن آن بر تجهيزات و مقره‌های خطوط انتقال برق عنوان شد و از فردای آن روز با اعزام تيم‌های فنی از ۲۵ استان ايران به خوزستان، كار شست و شوی اين تجهيزات و خطوط انتقال برق آغاز شد.

با اين حال قطعی برق در تمام شهرهای خوزستان ادامه داشت و همچنان برای ساعت‌های زيادی در طول شبانه روز ادامه دارد.

بخشی از آلودگی محيط زيست همواره به دليل غيراستاندارد بودن تأسيسات نفتی و پالايشگاه‌ها در خوزستان عنوان شده، به همين دليل ورود وزارت نفت و شخص بيژن زنگنه، وزير نفت به ستاد بحران اضطراری در خوزستان سبب صرف بخشی از درآمد منابع نفتی در همين استان شد.