ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.02.2017, 15:49
حملات تند وزیر خارجه عربستان علیه ایران

العربیه: عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی طی سخنانی در نشست امنیت جهانی تاکید کرد: «ایران بزرگ‌ترین دولت‌ حامی تروریسم در جهان است».

عادل الجبیر که روز یکشنبه در مونیخ سخنرانی می‌کرد، گفت: «ایران سرچشمه چالش‌های موجود در خاورمیانه بوده و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان است. بخشی از قانون اساسی این کشور صدور انقلاب است و به مفهوم شهروندی باور ندارند. آنها از همه شیعیان در سرتاسر جهان می‌خواهند که به جای آنکه تابع دولت‌های خودشان باشند، از ایران تبعیت کنند.»

الجبیر تاکید کرد: ایرانیان در امور داخلی کشورهای متعددی دخالت کرده و به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند. آنها به سفارتخانه‌ها حمله کرده و گروه‌های خفته تروریستی در کشورهای دیگر دارند.

او در ادامه گفت: ایران خواهان تغییر نظام‌های حاکم در خاورمیانه است و ایران تنها کشور منطقه است که از سوی داعش و القاعده مورد هجوم قرار نگرفته است. اینها سازمان‌های سنی‌مذهب هستند و عدم هجومشان به ایران، سوالات متعددی برمی‌انگیزد.

الجبیر با اشاره به حضور سران القاعده در ایران، تاکید کرد که بسیاری از رهبران القاعده پس از انجام عملیات تروریستی در خاک سعودی به ایران گریخته و در آنجا پناه گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه سعودی توضیح داد: ایران دائما از گشودن صفحه‌ای جدید سخن گفته است، لیکن ما نمی‌توانیم وضعیت موجود را نادیده بگیریم. ما چگونه می‌توانیم با دولتی که خواهان نابودی ماست در ارتباط باشیم. اگر این اوضاع تغییر نکند، دشوار است که بتوانیم با آنها رابطه‌ای داشته باشیم.

الجبیر افزود: ما درباره رفتارها سخن می‌گوییم نه درباره گفتارها. آنها تسلیحات و موشک بالستیک برای حوثی‌ها ارسال می‌کنند. باید یک فشار جهانی بر علیه ایران وجود داشته باشد تا آنها رفتارشان را تغییر دهند و بفهمند که آن چیزی که در ۲۵ سال گذشته انجام داده‌اند پذیرفتنی نیست.

حوثی‌ها و موشک‌های بالستیک ایرانی
وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی درباره بحران یمن گفت: حوثی‌ها نباید به حکومت در یمن برسند. آنها موشک بالستیک در اختیار دارند و بانک مرکزی و صندوق بازنشستگی یمن را غارت کرده‌اند.

عادل الجبیر تاکید کرد که پادشاهی سعودی خواهان یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن است.

او همچنین ایران را به نادیده‌انگاری و نقض قوانین شورای امنیت و ارسال تسلیحات به شبه‌نظامیان حوثی و همچنین بسیج نیروهای حزب‌الله و پشتیبانی از گروه‌های مسلح شیعه برای حضور در جنگ سوریه و حمایت از بشار اسد متهم کرد.

ریاض و دولت ترامپ
عادل الجبیر درباره دولت جدید آمریکا نیز گفت: من درباره دولت دونالد ترامپ خوشبینم و سوالات موجود درباره این دولت را درک می‌کنم، به مانند آنچه درباره دولت رونالد ریگان که جایگاه آمریکا در جهان را تثبیت کرده و جنگ سرد را پایان داد، رخ داد.

الجبیر در ادامه گفت: دونالد ترامپ یک فرد پراگماتیک است که خواهان حل بحران‌ها و مدیریت جهان است. او می‌کوشد همه شکاف‌هایی که ممکن است گروه‌های تروریستی از آنها سود ببرند را ببندد.

او افزود: دونالد ترامپ به مانند ما، باور دارد که باید داعش را ریشه‌کن کرد و اشخاصی که او در دولتش به کار گرفته، کارکشته و بامهارت هستند ولذا پیش‌بینی می‌کینم شاهد همکاری‌های دولت آمریکا و سیاست خارجی واقع‌بینانه آنها باشیم. ما به شکل مثبتی با دولت ترامپ در ارتباط هستیم.

عادل الجبیر با اشاره پرتاب موشک بالستیک از سوی ایران، خواهان اعمال فشار بیشتر بر این شد. او تاکید کرد که ایران بخشی از مشکلات موجود است و باید از ارسال اسلحه و مستشاران نظامی به حوثی‌های یمن دست برداشته و به نقش ویرانگرش در سوریه پایان دهد.