ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.02.2017, 15:24
نگرانی دولت ایتالیا از سرنوشت احمدرضا جلالی

ایتالیا درباره سرنوشت یک دانشگاهی مقیم سوئد که در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت شده ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش بی بی سی، وزارت خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای می گوید که از طریق کانال‌های ارتباطی خود با مقام‌های ایرانی در این باره در تماس است و «نگرانی شدید» خود را درباره سرنوشت احمدرضا جلالی به اطلاع آنها رسانده است.

آقای جلالی که متخصص پزشکی بحران است در بهار امسال در جریان سفری به ایران که به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز انجام شده شده بود، دستگیر شد و خانواده اش به مدت ۱۰ روز از وضعیت او بی‌اطلاع بودند.

سازمان عفو بین‌الملل به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که مقام‌های ایرانی، آقای جلالی را تهدید به اعدام کرده‌اند. علت دعوت این دو دانشگاه از آقای جلالی، شرکت در یک کارگاه مدیریت بحران اعلام شده بود.

عفو بین‌الملل می‌نویسد که او یازده دی ماه (بیشتر از یک ماه پیش) بدون حضور وکیل در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شده و قاضی به او گفت که متهم به “جاسوسی” است و ممکن است با مجازات اعدام روبرو شود.

وکیلی که آقای جلالی تعیین کرده به این سازمان گفته که مقام‌ها هنوز کیفرخواست و جزئیاتی از برنامه محاکمه او را اعلام نکرده‌اند.
بر اساس این گزارش مقام‌ها به این وکیل گفته‌اند که او نمی‌تواند از آقای جلالی دفاع کند و جزئیات پرونده را بخواند.

براساس این گزارش آقای جلالی برای امضای «اعتراف» به جاسوسی برای «دولت متخاصم» تحت فشار شدید قرار گرفته و وقتی از این کار خودداری کرد به او گفته شد با اتهام “محاربه” که مجازات مرگ دارد روبرو خواهد شد.

او در اعتراض به این وضعیت اعتصاب غذا کرده است.

آقای جلالی در سال ۲۰۰۹ از ایران خارج شد و در دانشگاه‌هایی در بلژیک، ایتالیا و سوئد تدریس کرده است.

نخست وزیر سوئد کشوری که آقای جلالی در زمان دستگیری در آن زندگی می‌کرده، این هفته یک سفر رسمی به تهران انجام داد اما مشخص نیست که درباره سرنوشت او گفت‌وگویی با مقام‌های ارشد ایرانی صورت گرفته یا خیر.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در زمان رقابت های انتخاباتی فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را یکی از برنامه‌های خود اعلام کرده بود اما گزارش‌ها طی نزدیک به چهار سال ریاست جمهوری او حاکی از ادامه روندهای پیشین در ارتباط با شهروندان ایرانی الاصل است که طی این مدت به ایران سفر کرده‌اند.