ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.02.2017, 0:03
شهر‌های بی‌آب بی‌هوا، بی‌چراغ

شهروند /محمد باقرزاده

آسمان خوزستان و ریه‌های ساکنان شهرهای این استان مدت‌هاست که با گردوغبار آشناست؛ در آخرین مورد و حدود دوهفته پیش، میزان این گردوغبار به ۶۶برابر حد استاندارد رسید تا اثرات آن در ‌این ‌روزها بحران دیگری را برای بیش از چهارونیم‌میلیون ساکنان این استان رقم بزند. دیروز هم ماجرا از بامداد آغاز شد، زمانی‌ که دستگاه‌های سنجش هواشناسی میزان مه موجود در هوای اهواز را ٩٧‌درصد اعلام کردند تا رطوبت ناشی از این مه، گردهای نشسته روی خطوط انتقال برق را مرطوب و خطوط انتقال برق را از حالت عایق به ‌هادی تبدیل کند و بیش از ۱۱ شهرستان این استان در تاریکی مطلق فرو رود.

رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای خوزستان درباره دلایل قطعی برق در ۱۱ شهر استان خوزستان به «شهروند» می‌گوید: «هم‌زمانی افزایش مه شدید با گردوغبار، خطوط انتقال برق را از حالت عایق به‌ هادی تبدیل و سیستم‌های حفاظتی را فعال کرده و به دنبال آن ٥ نیروگاه خوزستان از مدار خارج می‌شود.» «محمود دشت‌بزرگ» ادامه می‌دهد: «تا زمانی که این دوعامل وجود داشت، امکان برق‌دارکردن مجدد شبکه وجود نداشت اما با طلوع آفتاب و کاهش سطح غلظت مه، آرام‌آرام شبکه برق احیا شد، به‌طوری که تا این لحظه (عصر شنبه) چهار نیروگاه به مدار بازگشته و یک نیروگاه دیگر در دوساعت آینده به مدار برمی‌گردد.»

هرچند که به گفته مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان، بخش وسیعی از برق استان تأمین شده اما خطر به قوت خود باقی است و درصورت افزایش مه موجود درهوا، برق اهواز قطع خواهد شد تا مادامی‌که گردوغبار خطوط برق پاک شود. «دشت‌بزرگ» درباره چرایی وجود گردوغبار روی خطوط انتقال برق هم توضیح می‌دهد: «تمامی ایستگاه‌های شهر بعد از اتمام آلودگی شست‌وشو داده شده، اما مشکل ١٩٠ خط انتقال برق همچنان به قوت خود باقی است؛ چراکه پاکسازی آنها زمان‌بر و هزینه‌بر است و به تجهیزات خاصی نیاز دارد.»

استاندار خوزستان: شرایط به‌ حالت عادی برگشته است
نبود برق، تنها مشکل دیروز مردم بزرگترین استان نفت‌خیز کشور نبوده است؛ دیروز آب شهری هم در شهرهای این استان قطع شد و تلفن‌های همراه هم از دسترس خارج شده بودند؛ مشکلاتی که به گفته‌ استاندار این استان برطرف شده‌اند، اما امکان بازگشت آنها همچنان وجود دارد. «غلام‌رضا شریعتی» دیروز عصر و درتوصیف وضع استان به «شهروند» گفت: «امروز صبح، آب و برق برخی شهرستان‌ها قطع شد که قبل ‌از‌ظهر این مشکلات برطرف شد و درحال حاضر قطعی برق و آب وجود ندارد.»

او در‌باره دلیل این مشکلات و برنامه مدیریت استان برای مقابله پایدار با چنین مشکلاتی هم می‌گوید: «به علت رطوبت بالا و ریزگردها وضع ناپایداری دراین چند روز بر استان حاکم بوده و مه بامدادی باعث قطع برق شده است. جناب آقای دکتر روحانی و دکتر جهانگیری دستور دادند که اقدامات لازم برای مقابله انجام شود و الان وزیر نیرو درخوزستان حضور دارند، دولت قول داده که در کوتاه‌مدت و ظرف چند ماه آینده امکانات و هزینه‌های لازم برای مقابله پایدار با این شرایط تأمین شود.»

مقامات استانی از امکان برگشت این مشکلات درساعات و روزهای آینده سخن می‌گویند که استاندار درباره برنامه‌های کوتاه‌مدت و در دست‌ اجرا می‌گوید: «قرار است در روزهای آینده چندین ژنراتوردیزل آب خریداری شود و همچنین۲۰ مقره‌شوی برق برای شست‌و‌شوی گرد‌و‌خاک نشسته روی مقره‌ها خریداری شود. درمرحله بعد هم ۳۰‌درصد از مقره‌ها تبدیل به مقره‌های «سلیکون رابر» شوند که گردوخاک روی آنها نمی‌نشیند.»

اثرات گردوخاک بر سلامت در درازمدت بروز پیدا می‌کند
اثرات ناشی از گردو‌خاک تنها به قطعی آب و برق محدود نمی‌شود و درماه‌ها و حتی سال‌های گذشته بارها از تأثیر منفی این غبارها روی سلامت مردم سخن گفته شده تا جایی که نتایج یک نظرسنجی که شهرداری اهواز انجام داده، حکایت از «تمایل ۹۷‌درصد مردم این شهر درصورت فراهم‌بودن امکانات به مهاجرت» دارد.

«اسماعیل ایدنی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید:  «آمار افزایش مراجعین قابل توجه نیست، ولی این به معنای مضرنبودن گردوخاک نیست بلکه دلیل آن مراقبت خود مردم است و ازطرف دیگر، آثار این گرد‌و‌غبارها در طولانی‌مدت بسیار بیشتر خواهد بود که برای ما نگران‌کننده است. گردوغبار با توجه به امکان وجود فلزات و مواد مضر در آنها می‌تواند آسیب‌های جدی برساند. در استان خوزستان عمده pn١٠‌ها خاک و گردند که بسته به خصوصیات خاک منطقه می‌تواند مضر باشد.»

ایدنی درباره پژوهش‌های صورت‌گرفته دراین استان برای مقابله با اثرات گردو‌خاک روی سلامت مردم هم می‌گوید: «مسأله گردو‌خاک‌ها درخوزستان محدود به یک‌روز و دو روز نیست و ما تقریبا ۱۰۰ روز در‌سال با این وضع مواجهیم. حوزه تخصصی ما بررسی اثرات این گردوغبار روی سلامت است. تحقیق درحوزه علوم پزشکی با یک و دومطالعه انجام نمی‌شود و ما بیش از ۵۰  تحقیق توسط استادان مختلف داشتیم که این گرد و خاک چه اثراتی بر اعضای مختلف بدن دارد و در مقیاس جهانی هم تحقیقاتی انجام شده است. چنین مطالعاتی زمان‌برند و الان نمی‌توان درباره قطعیت عوارض سخن گفت ولی اثرات ریزگردها منجر به افزایش میزان بستری در بیمارستان بر اثر بیماری‌های ریوی، قلبی و ... شده که البته در کنار بیماری‌های جسمی و افزایش بستری‌ها و عوارض طولانی‌مدت، منجر به افزایش بیماری‌های روحی هم شده است.»

از درخواست نمایندگان استان تا عذرخواهی وزیر
دیروز بعضی نمایندگان استان در گفت‌و‌گوهای مختلف از لزوم توجه جدی دولت به مشکلات مردم خوزستان سخن گفتند و خواهان تأمین هزینه‌های لازم برای مقابله پایدار با این مشکلات در اسرع وقت شدند.

«علی ساری»، یکی از نمایندگان مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار مدیریت هرچه سریع‌تر چالش‌های استان خوزستان شد.

او در نامه خود با اشاره به مشکلات هفته‌های گذشته استان خوزستان، نوشته است: «آقای رئیس‌جمهوری به داد مردم خوزستان برسید. نه به دلیل این‌که در انتخابات آتی به رأی آنها نیاز دارید، نه به دلیل این‌که این مردم همان مردمی هستند که به تعبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دِین خود را به اسلام ادا کردند، نه به‌دلیل این‌که این مردم تامین‌کننده نفت و گاز و فولاد و سایر تولیدات صنعتی کشور هستند، نه به‌دلیل این‌که در منشور حقوق شهروندی از حق کرامت انسانی و حق رفاه مردم ذکری به میان آمده است، بلکه به این دلیل که مردم خوزستان هم حق حیات دارند، این حق را دارند که از زندگی شایسته و لوازمی نظیر آب و برق و تلفن برخوردار باشند.»

این نماینده مردم خوزستان در پایان نامه خود از رئیس‌جمهوری خواسته «به وزیران و مدیران ارشد خود دستور دهید هرچه سریع‌تر چالش‌های استان خوزستان را مدیریت کنند و با افراد بی‌کفایت و اهمال‌گر با قاطعیت برخورد کنید.»

علاوه‌براین، وزیر نیرو هم که دیروز برای مدیریت بحران قطع برق و آب خوزستان راهی اهواز شده بود از مردم بابت مشکلاتی که در ١٢ساعت گذشته در این استان شدت گرفته بود، عذرخواهی کرد. «حمید چیت‌چیان» دراین‌باره گفت: «از مردم تشکر می‌کنم و به دلیل مشکلاتی که تحمل‌ کرده‌اند، عذرخواهی می‌کنم.»

به گفته‌ وزیر نیرو شرایط خاص محیطی حاکم بر استان خوزستان سبب شد تا گردوغبار همراه با رطوبت باعث خروج ٥ نیروگاه این استان از مدار سراسری و قطع برق در مناطق وسیعی از استان شود.

«آرش کردی»، مدیرعامل توانیر هم که به همراه وزیر نیرو برای مدیریت بحران قطع برق استان خوزستان به اهواز سفر کرده از حل بحران خوزستان در یک عملیات ٦ ساعته سخن گفت: «هموطنان خوزستان از ساعات اولیه بامداد دیروز با اختلال در جریان برق روبه‌رو شدند که متاسفانه با سپری شدن چند ساعت این اختلال توسعه پیدا کرد، به همین دلیل وزیر نیرو برای مدیریت این بحران شخصا به استان خوزستان سفر کرد تا از نزدیک عملیات رفع بحران را مدیریت کرده و زیر نظر داشته باشد. تلاش برای کنترل و کاهش مشکلات قطع برق و آب در استان خوزستان از ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه بامداد دیروز شروع شد و در مدت زمان کمتر از ٦ ساعت این بحران مدیریت و برق تعداد زیادی از مشترکان این استان وصل شد.»

دیروز همچنین قرار بود جلسه ستاد بحران این استان در استانداری خوزستان برگزار شود که براساس گفته یکی از نمایندگان این استان به «شهروند»، این جلسه به دلایل نامعلومی برگزار نشد.