ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.02.2017, 15:07
در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت نکنید!

فراخوان همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر
در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت نکنید!

فرارسیدن سالگرد ۲۲ بهمن یادآور افسوس و اندوه بزرگی است که چگونه حرکت دوران‌ساز مردم ایران برای دستیابی به مطالبات تاریخی منجر به شکل‌گیری نظام سیاسی شد که عملکرد تاریخی آن پیامد‌های منفی و مخرب سنگینی علیه منافع ملی، حقوق شهروندی، عزت کشور و رفاه مردم به بار آورده است. اما آنچه مشکلات راهپیمایی حکومتی امسال را تشدید کرده است، بهره برداری حکومت از وضعیت تازه جهانی برای ایجاد مانور قدرت حول مشروعیت‌آفرینی برای نهاد ولایت فقیه است. شوربختانه برخی از نیرو‌های اصلاح‌طلب نیز در برخوردی اشتباه به بیعت با خامنه‌ای در پوشش «آشتی ملی» دعوت کرده‌اند. در حالی که حضور در این کارناوال حکومتی که مدت زمان زیادی است از محتوی قابل دفاع خارج شده و تحکیم کننده گفتمان استبداد دینی، ماجرا جویی در سیاست خارجی و حکمرانی اقتدارگرایانه است، نسبتی از جنبه «ملی» به عنوان منافع سرزمینی کشور، مصلحت همگانی و برایند خواست مردم ندارد.

چنین فراخوان‌هایی در تحلیل آخر به تسلیم در برابر برنامه‌های مغایر با شئونات ملی و مردم سالاری منتهی خواهد شد. آشتی ملی با خلق قدرت مردم و تحمیل آن بر حاکمان خودکامه حاصل می‌شود نه با التماس و درخواست‌های یکطرفه از موضع پایین! آشتی ملی زمانی قابل تحقق خواهد بود که ابتدا حاکمان آشکارا و صادقانه آمادگی خود برای «تغییر سیاست‌های غلط در عرصه‌های داخلی و خارجی»، «انتقال قدرت به مردم» و «برداشتن موانع پیش روی مشارکت همه گرایش‌های متعلق به جغرافیای سیاست ایران» را اعلام کنند.

در حال حاضر رصد کردن شرایط موجود این واقعیت را آشکار می‌سازد که نه تنها نظام ولایت فقیه چنین قصدی ندارد بلکه بی اعتنا به خواست و جهت گیری بزرگ منشانه مردم، بر تداوم وضعیت سیاسی موجود و اعمال سیاست‌های ظالمانه، مخرب، فساد آفرین، ناکارآمد و تباه کننده اخلاق و سلامت جامعه اصرار دارد. در واقع خامنه‌ای همانگونه که در سخنرانی اخیر در دیدار فرماندهان نیروی هوایی ارتش اراده خود برای تداوم راهبرد» زیست در بحران» و «دشمن محوری در سیاست خارجی» را آشکار ساخت، در صدد تبدیل تهدید بالقوه دولت جدید آمریکا به فرصتی برای خود و راهبرد غلط «آمریکا ستیزی» است.

هر گونه تلاشی که خواسته یا ناخواسته بکوشد شکاف عمیق دولت و ملت در ایران را نادیده گرفته و عملا از نیرو‌های سیاسی و اجتماعی معترض بخواهد که در صف بندی جدید مناسبات ایران و آمریکا با فراموش کردن مشکلات در جبهه واحدی با خامنه‌ای و نیرو‌های همسو قرار بگیرند، نه تنها ظرفیتی برای مهار تهدید‌های محتمل ترامپ وکابینه افراطی اش ندارد، بلکه بر عکس تسهیل گر و تسریع کننده مخاطرات است. خامنه‌ای و بخش مسلط قدرت زمینه ساز شکل گیری و گسترش این تهدید‌ها شده‌اند و آنها مشکلی بزرگ تر برای مردم و جامعه ایران هستند.

ازاینرو تاکید بر تمایز بین مردم و حکومت و مرزبندی صریح و خدشه ناپذیر با نهاد ولایت فقیه و حاملانش اهمیتی کلیدی در ریل گذاری برای عبور از خطر‌ها دارد. اکثریت مردم و بخصوص نیرو‌های معترض باید در قالب جداگانه و مستقل از اقتدار گرایان وطنی، ضمن تاکید بر خرد گرایی در سیاست خارجی، اتخاذ رویکرد‌های احتیاط آمیز و نفی پارادایم دشمن محور و ستیزه جو، مخالفت خود با طرح‌های به انزوا کشاندن ایران، رویکرد‌های جنگ طلبانه و گسترش افراطی گری در دنیا را اعلام کنند. نمی‌توان در کنار افراط گرایان داخلی ایستاد و مدعی مبارزه با تندرو‌های خارجی شد. ایستادن در کنار هر کدام با هدف تضعیف دیگری چیزی جز معامله دو سر باخت در پی نخواهد داشت.

همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشردر ایران( هجا) همگام با برخی از نیرو‌های سیاسی و مدنی داخل کشور از مردم ایران دعوت می‌کند تا در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن شرکت نکنند. پیامد عینی و نهایی حضور در این مراسم تشدید افراطی‌گری در حکومت و زدن مهر تایید بر حکمرانی نامشروع خامنه‌ای بوده و با تقویت جایگاه کاذب وحدت بخش برای وی، تهدیدی جدی را متوجه همبستگی ملی در شکل حقیقی خود خواهد نمود. همچنین افزوده شدن بر شمار جمعیت در قیاس با دیگر مراسم مشابه حکومتی و نمایشی رویکرد جریان‌های افراطی خارجی که مشوق نادیده گرفتن شکاف دولت- ملت در ایران و یک کاسه کردن مردم و کشور با نظام سیاسی غیر مردم سالار در قالب «تنبیه‌های جمعی» هستند، را تقویت خواهد کرد.

به باور «هجا» امنیت پایدار ایران، دفع تهدیدات خارجی و عزت و اعتلای ایرانی تنها با محوریت مردم ایران در چارچوب سرمشق تکثر گرایی سیاسی و نفی استبداد و مبارزه پیگیر برای دمکراسی، حقوق بشر و حاکمیت ملی حاصل می‌شود.

هیات سیاسی و اجرایی همبستگی برای جمهوری عرفی و حقوق بشر در ایران( هسا)
۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۵