ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.02.2017, 9:55
تبریزی‌ها تحسین برانگیزند

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: «مردم تبریز را باید ستود و تحسین کرد؛ بی هیچ تردیدی. آنها از همگراترین مردمان ایران هستند و رشد همه‌جانبه این شهر در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی رهین همین همبستگی و دوراندیشی مردمانش هست.

زمانی آنها تصمیم گرفتند دیگر به هیچ گدایی پول ندهند تا شهرشان اولین کلانشهر بی‌گدای ایران باشد. به جایش مؤسسات خیریه مردمی تشکیل دادند که نیازهای فقرای واقعی را برآورده سازند. نکته اینجاست که اگر تنها تعدادی از مردم با این عزم گروهی همراهی نمی‌کردند، عنوان شهر بدون متکدی، به تبریز نمی‌رسید.

زمانی دیگر که مهاجران به شهرهای مختلف ایران روانه شدند و بسیاری از کارفرمایان با قیمت‌های ارزان آنها را به کار گرفتند، تبریزی‌ها تصمیم گرفتند فرصت‌های شغلی شهرشان را برای فرزندان خود نگه دارند و به همین خاطر از خیر کارگران ارزان و بدون بیمه افغان گذشتند. بدین ترتیب تبریز تنها شهر صنعتی ایران شد که هیچ کارگر افغانی در آن کار نمی‌کند.

سال‌ها پیش اتوبوسرانی تبریز چند ریال بر قیمت بلیت افزود و تبریزی‌ها که این افزایش را غیر منصفانه می‌دانستند، تصمیم گرفتند که تا برگشت قیمت‌ها به وضعیت قبلی سوار اتوبوس نشوند و در نهایت هم همان شد که مردم می‌خواستند.

در دوران اصلاحات نیز وقتی مدیریت ارشد استان، شرکتی عمومی برای بهسازی شهر تشکیل داد، مردم تبریز با سرمایه‌های خرد و کلان‌شان در آن مشارکت و در اندک سالی چهره شهرشان را دگرگون کردند.

این روزها نیز از بازار تبریز خبری می‌رسد که می‌تواند برای همه ما مردم ایران الگوی عملی باشد. بسیاری از بازاریان تبریز تصمیم گرفته‌اند دیگر منتظر تصمیمات و اقدامات مسؤولان برای مبارزه با قاچاق کفش نباشند و خودشان کاری کنند کارستان. آنها تابلوهایی پشت ویترین مغازه‌هایشان زده‌اند که رویش نوشته است فقط کفش ایرانی می‌فروشیم.

بدین‌ترتیب، کفش‌های بی‌کیفیت چینی که در سایه بی‌عملی مسؤولان خود را بازار تحمیل کرده و باعث بیکاری بسیاری از کارگران و ورشکستگی تولیدکنندگان شده بوده بودند، بعد از سال‌ها ناگزیر از عقب‌نشینی شده‌اند و رونق، بار دیگر به این صنعت پرقدمت تبریز بازگشته است. امروز کفش تبریز که جزو برندهای معتبر کفش در ایران است، جان دوباره‌ای گرفته است. مردم تبریز هم، همانند همیشه تاریخ‌شان در این باره نیز همگرا شده‌اند و دیگر کفش‌ چینی نمی‌خرند.

این الگو اگر درباره کالاهای با کیفیت دیگر ایرانی و نیز در شهرهای دیگر کشور تکرار شود، آنگاه می‌توان گفت که مردم ایران، بدون نیاز به مصوبات مجلس و هیات دولت و نظام بروکراتیک اداری و همایش‌های آنچنانی و وعده و وعیدهای تو خالی و بودجه‌های کلان و ... توانسته‌اند از خود و فرزندان خود در قبال کالاهای قاچاق حمایت کنند و رونق اقتصادی را به دست خودشان رقم بزنند.

تبریز را به عنوان «شهر اولین‌ها» می‌شناسیم و اینک بار دیگر این شهر، اولین شهری شده است که مردمش برای نجات اقتصادی دست به انتخاب زده‌اند. تبریزی‌ها تحسین برانگیزند.»