ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 30.01.2017, 19:54
طوفانی که سه روز اهواز را فلج کرد

به گزارش ایرنا تبعات طوفان شدید روز جمعه در خوزستان، سه روز، دامن اهواز و شهرهای اطراف را گرفت. آنچه بیش از همه شهروندان را آزار داد، طوفان گرد و خاک با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و آلودگی بیش از ۶۶ برابر حد مجاز نبود، بلکه بی‌نظمی و مشکلاتی بود که بعد از این حادثه بوجود آمد.

* گرد و غبار بیش از ۶۶ برابر حد مجاز در اهواز

علیرضا آذریان کار‌شناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: گرد و غبار از ساعت ۱۰ روز جمعه (۸ بهمن) در اهواز به اوج خود رسید که باعث شد از این ساعت غلظت آلودگی به ۱۰هزار میکروگرم بر مترمکعب افزایش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست نیز این طوفان را نشانه تکرار شدن طوفان‌های شدید گرد و خاک در بهمن ماه ۹۳ در اهواز دانست.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: روز جمعه بادهای جنوب شرق در استان وزیدن گرفته است، که در صورت نبود بارندگی، این بادها منجر به طوفان‌های شدید در جنوب شرق استان به ویژه اهواز می‌شود، که نمونه آن را در بهمن ماه ۹۳ در اهواز شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: بادهای جنوب شرق باعث فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در نزدیک اهواز و به تبع آن افزایش شدید میزان آلودگی هوا در این کلانشهر می‌شود، به طوری که امروز در سایر شهرهای استان میزان آلودگی هوا زیاد نبوده اما در اهواز به ۱۰ هزار میکروگرم برمترمکعب (بیش از ۶۶ برابر حد مجاز) رسیده است و این مساله بیانگر فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در اطراف اهواز است.

لاهیجان زاده اضافه کرد: کانون‌هایی که در شرق اهواز و جنوب شرق استان قرار دارد، بخش غیزانیه همچنین جاده اهواز- رامهرمز، اهواز- ماهشهر، ماهشهر- هندیجان و رامشیر را در برمی گیرد.

وی ادامه داد: این کانون‌ها عمدتا بافت رسی دارند که در صورت بارندگی به مرتع و کشاورزی منجر می‌شوند و در صورت نبود بارندگی منشاء گرد و غبار خواهند شد.

*طوفان گرد و خاک در ۱۰ شهرستان

بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری خوزستان طوفان گرد و خاک در بیش از ۱۰ شهرستان شامل‌های اهواز، هندیجان، حمیدیه، کارون، باوی، سوسنگرد، آبادان، خرمشهر، رامشیر و ماهشهر بسیار بالا بوده و در سایر شهرهای استان آلودگی هوا کمتر بوده است و در پی وقوع توفان گرد و خاک همه دستگاه‌های اجرایی و مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان، در حالت آماده باش به سر می‌برند.

طوفان و گرد وخاک غلیظ مانع اقامه نماز جمعه در مصلای این شهر شد و نمازگزاران به اقامه نماز وحدت پرداختند. این گرد و غبار همچنین ۹ پرواز فرودگاه اهواز را لغو کرد، و قطع برق گسترده در اهواز و شهرهای اطراف را به همراه داشت.

به تبع قطع برق، برخی ایستگاه‌های پمپاژ آب نیز دچار مشکل شده و آب نیز قطع شده است.

با این وجود اما ستاد بحران استان اعلام کرد: هوا در پایان روز جمعه به شرایط عادی بازمی گردد و همه مدارس در روز شنبه دایر است.

* قطع برق زندگی را مختل کرد

به دنبال وقوع پدیده ریزگردها در روز جمعه حدود ۳۰۰ نفر به علت تنگی نفس به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کردند.

قطع کامل آب و برق شهرهای اهواز، باوی و کارون در روز شنبه زندگی روزمره مردم را مختل کرد. چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز خاموش شد که هم برای ماموران راهنمایی رانندگی و هم برای مردم مشکلاتی ایجاد کرد. ۱۸۰ سایت مخابرات از مدار خارج شدند. تعطیل نشدن مدارس نیز اعتراض والدین را به همراه داشت.

تعدادی از شهروندان اهوازی در تماس یا ایرنا نسبت به بی برنامگی مدیران آب و برق و آموزش و پرورش این شهرستان به شدت انتقاد کرده و خواستار بهبود شرایط شدند. این شهروندان همچنین از عدم اطلاع رسانی شرکت‌های خدمات رسان آب و برق اهواز گلایه مند بوده و اظهار داشتند هیچ اطلاعیه‌ای مبنی بر قطعی آب و برق صادر نشد.

مهدی کریمیان شهروند اهوازی گفت: با قطع برق و آب مردم از انجام امور روزمره خود ناتوان شده‌اند.

وی افزود: طوفان گرد و خاک باعث ورود خاک به منازل مردم وارد شده و قطعی آب و برق هم مانع از انجام هر گونه امور نظافتی شده است.

محمد کیانیان دیگر شهروند اهوازی گفت: در حالی که امروز مدارس استان‌های همجوار به دلیل بارش برف و باران تعطیل شده اما مسئولان خوزستان به راحتی از طوفان گرد و خاک که آثار بسیار مخربی برای شهروندان و دانش اموزان داشته عبور کرده و مدارس را تعطیل نکردند.

* نبود آب و برق اضطراری

در نهایت اما به دلیل قطعی آب و برق،ستاد بحران خوزستان مدارس شهرستان‌های اهواز، باوی و کارون را در روز شنبه و آن هم در ساعت ۱۰ صبح تعطیل اعلام کرد و ادارات و دستگاه‌های دولتی شهرستان اهواز نیز در ساعت ۱۲ تعطیل شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان قطع برق شهرستان‌های اهواز و کارون را ناگهانی و ناشی از طوفان گرد و خاک جمعه دانست و گفت: به دلیل نبود امکانات آب و برق اضطراری در ادارات و مدارس ناچار به اعلام تعطیلی در این شهرستان‌ها شدیم.

وی با بیان اینکه قطع برق یک حادثه پیش بینی نشده بود، گفت: پیش از این در اولین بارندگی بعد از گرد و خاک شاهد اختلال در شبکه توزیع برق بودیم که در مدت کوتاهی قابل رفع بود، اما این بار خطوط انتقال با مشکل مواجه شده بود که رفع مشکل زمان بر است و تیم‌های عملیاتی برق از صبح مشغول کار بوده‌اند.

بالدی درباره انتقادها نسبت به تعطیل نشدن مدارس در روز شنبه (امروز) اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تعطیل کردن مدارس را عامل افت تحصیلی دانش آموزان می‌داند و مخالف اعلام تعطیلی بوده که بر اساس نظر این اداره کل، مدارس تعطیل نشد.

وی افزود: تصمیم گیری در ستاد بحران استان بر اساس تمام جوانب و با رای گیری از ادارات هواشناسی، محیط زیست، مرکز بهداشت و آموزش و پرورش انجام می‌گیرد و نتیجه آرای اعضای ستاد بحران مبنی بر عدم اعلام تعطیلی بوده است؛ البته با شرط اینکه آموزش و پرورش تضمین دهد که کلاس‌ها نظافت می‌شود و هواشناسی اعلام کند قرار نیست توده جدید گرد و غبار وارد شود.

*و سرانجام مدارس تعطیل شد

در پی مشکلات پیش آمده از قطع طولانی مدت آب و برق و بی نظمی در تعطیلی مدارس و ادارات، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از مردم اهواز و کارون عذرخواهی کرد.

علی حسین حسین زاده افزود: غلظت این گرد و غبار قابل پیش بینی نبود ولی نیاز است امکانات و تجهیزات بیشتری از جمله ژنراتور برق برای مقابله با این حوادث داشته باشیم.

ستاد بحران خوزستان همچنین همه مقاطع تحصیلی مدارس نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، کارون و باوی را در روز یکشنبه (۹ بهمن) تعطیل اعلام کرد.

* خدشه به اعتماد عمومی

استاندار خوزستان پنجم بهمن به منظور معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری‌های خوزستان در راس هیاتی از مدیران استانی عازم استان لوبلسکی کشور لهستان شده بود. آنطور که پایگاه اطلاع رسانی استانداری گزارش داده، در پی وقوع طوفان گرد و غبار در اهواز و چند شهر خوزستان، سفر خود به لهستان را نیمه تمام گذاشت و به استان بازگشت.

غلامرضا شریعتی در ستاد بحران که روز یکشنبه تشکیل جلسه داد از عملکرد برخی مدیران به شدت انتقاد کرد و گفت: عملکرد ضعیف مدیران در طوفان گرد و خاک به اعتماد عمومی ضربه‌ای وارد کرده که به راحتی قابل جبران نیست.

وی افزود: مشکلات اقلیمی که در ۲ روز گذشته بوجود آمد قابل پیش بینی بود و می‌توانستیم بهتر آنها را مدیریت کنیم تا رنج و محنت کمتری به مردم وارد شود.

وی با تقدیر از حوصله و صبوری و تحمل مردم خوزستان، نسبت به مشکلاتی که در نتیجه گرد و غبار برای مردم اهواز و چند شهر استان ایجاد شد اظهار تاسف کرد و افزود: امیدواریم این مشکلات دیگر تکرار نشود.

شریعتی با بیان اینکه هواشناسی خوزستان وقوع گرد و غبار را پیش بینی کرده و برای آن اخطاریه صادر کرده بود، اضافه کرد: در این شرایط ستاد بحران استان باید تشکیل جلسه داده و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌داد، این در حالیست که ستاد بحران به صدور ابلاغیه بسنده کرده بود.

وی با بیان اینکه ستاد بحران باید روز شنبه را تعطیل اعلام می‌کرد گفت: تردید در تصمیم گیری ستاد بحران باعث وارد شدن اضطراب و رنج به مردم به ویژه دانش آموزان شده است.

شریعتی با انتقاد از مدیران برق در استان تصریح کرد: شرکت‌های برق چسبندگی ذرات گرد و غبار به تاسیسات برق را عامل قطع برق عنوان می‌کنند، در حالی که باید بر اساس برنامه زمانبندی سالانه، شستشوی تاسیسات را انجام دهند تا در صورت وقوع گرد و غبار با بحران قطع ۲۰ ساعته برق مواجه نشویم.

استاندار خوزستان همچنین از سفر مدیر شرکت برق منطقه‌ای به تهران برای حضور در جلسه توانیر به شدت انتقاد کرد و گفت: این مدیر باید شخصا در زمان بحران، امور را اداره می‌کرد و آیا جلسه با توانیر از مسائل استان مهمتر بوده است؟

وی با تاکید بر اینکه در این حادثه نشان دادیم که مدیریت ما پیشگیرانه و فرابخشی نبوده است اظهار کرد: نباید این مشکلات مسکوت بماند و منتظر وقوع آن باشیم، به طور مثال اگر این قطع طولانی آب و برق در تابستان اتفاق می‌افتاد، باید چه پاسخی به مردم می‌دادیم؟

شریعتی درباره غیبت خود در زمان وقوع طوفان به دلیل سفر لهستان نیز توضیح داد: این سفر کاری و دولتی بوده و با حکم وزیر کشور، حسین زاده معاون سیاسی به عنوان جانشین معرفی شده و اختیارات استاندار به ایشان تفویض شده بود.

*ریزگرد و مسئولیت فرابخشی

طوفان گرد و غبار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را نیز به واکنش واداشت. معصومه ابتکار با ارسال پیامی در کانال تلگرام گفت: مقابله با گرد و غبار از برنامه‌های مورد توجه دولت بوده؛ از کاشت نهال با مسئولیت سازمان جنگل‌ها و مراتع تا احیای هورالعظیم که اگر چه هر یک با مشکلات متعددی روبروست، ولی در برخی بخش‌ها کم و بیش و در برخی دیگر به طور قابل ملاحظه‌ای اقدامات مشهود است اما در عین حال روند خشکسالی ۲ دهه‌ای خوزستان و بسیاری از نقاط دیگر غرب آسیا رو به تزاید بوده است.

ابتکار در ادامه این پیام تاکید کرده است: این مسئولیت یک شخص نیست؛ بلکه مسئولیت میان سازمان هواشناسی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و سازمان جنگل و مراتع و آبخیزداری، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حفاظت محیط زیست توزیع شده است، همچنین یک مسئولیت بین المللی هم در میان هست.

وی در این پیام می‌افزاید: با تلاش ایران، قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار دنیا را به این موضوع حساس کرده، به طوری که گزارش جهانی تدوین و دستور کار همکاری جهانی ارایه شد. دولت ایران طرح درخت کاری در راهپیمایی اربعین توسط زائرین را از مرز مهران امسال شروع کرد.

در ادامه آمده است: سیاسی کردن موضوع یا حمله به یک سازمان، کاری را از پیش نمی‌برد. مطالبه گری و پرسش خوب است، به صورتی که همه مسئولین و دستگاه‌های مربوطه را به سمت و سوی همکاری فرابخشی سوق دهد.