ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 30.01.2017, 11:07
تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد؟

هفته گذشته باراک اوباما پس از ۸ سال فرماندهی از کاخ سفید، این عمارت را ترک کرد تا سکان دولت آمریکا در هفته جاری به دست دونالد ترامپ سپرده شود. اوباما در خروج از کاخ سفید نگاه مثبت افکار عمومی آمریکا را به دنبال خود دارد به طوریکه در حدود نیمی از مردم آمریکا معتقدند تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد. با این وجود یک قشر مهم از مردم این کشور یعنی نظامیان آمریکا، از عملکرد باراک اوباما ناراضی هستند.

اوباما در حالی کاخ سفید را ترک می‌کند که نرخ موافقت با عملکرد وی تنها اندکی کمتر از ریگان و کلینتون است. در حال حاضر موافقت با عملکرد وی ۵۸ درصد و مخالفت با آن ۳۷ درصد است.

با این حال بررسی پیو حاکی از آن است که تنها ۴۹ درصد افراد می‌گویند دستاوردهای دولت وی از شکست‌های آن بیشتر است. نیمی دیگر از آمریکایی‌ها (۴۴ درصد) معتقدند شکست‌های وی بیش از موفقیت‌هایش بوده است.

این عدد میانگینی از عملکرد جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون است به طوریکه وقتی بوش کاخ سفید را ترک کرد ۶۴ درصد در مقابل ۲۴ درصد می‌گفتند شکست‌های وی از دستاوردهایش بیشتر است. اما در مورد کلینتون ۶۰ درصد در مقابل ۲۷ درصد می‌گفتند دستاوردهایش بیش از شکست‌هایش بوده است.

در حالیکه نرخ محبوبیت شخص باراک اوباما با ۶۴ درصد حتی از نرخ موافقت با عملکرد وی بیشتر است، افکارعمومی آمریکا نگاه مثبت تری نسبت به میشل اوباما دارد به طوریکه نرخ محبوبیت بانوی اول سابق ۷۲ درصد است و وی تنها ۲۲ درصد عدم محبوبیت دارد.

تحسین برانگیزترین مرد سال ۲۰۱۶

مردم آمریکا بیشتر تمایل دارند باراک اوباما را به عنوان تحسین برانگیزترین مرد سال ۲۰۱۶ بدانند. به طوریکه در این سال ۲۲ درصد مردم ایالات متحده این عنوان را به باراک اوباما دادند و دونالد ترامپ این عنوان را از  ۱۵درصد افراد دریافت کرد. این نهمین سال پیاپی است که اوباما در نظرسنجی گالوپ به این عنوان دست می‌یابد اما با 7 درصد اختلاف، امسال کمترین فاصله را با فرد پس از خود داشته است.

عصر اوباما؛ ماه عسل همجنسگرایان

موسسه گالوپ نظر مردم آمریکا را در مورد عملکرد دولت طی ۸ سال گذشته در خصوص ۱۹ حوزه سیاسی جویا شده است. در پاسخ به این سوال مردم آمریکا عملکرد دولت در چهار حوزه وضعیت همجنسگرایان (۶۸ درصد)، انرژی (۴۶ درصد)، تغییر اقلیم (۳۳ درصد) و اقتصاد (۴۲ درصد) را رو به رشد و در مسیر پیشرفت ارزیابی کرده‌اند.

از نظر مردم در ۱۴ حوزه عملکرد دولت با شکست مواجه شده است و در یک مورد اوضاع تغییری نکرده است. بیشترین شکست در حوزه‌های بدهی فدرال (۵۷ درصد)، جرم و جنایت (۵۶ درصد)، شکاف بین ثروتمندان و فقیران (۴۸ درصد) و روابط مابین قومیت‌ها و نژادهای مختلف (۵۲ درصد) بوده است. در حوزه سلامت و بهداشت موافقان و مخالفان عملکرد دولت اوباما برابر هستند.

۳۵ درصد از پاسخ دهندگان به پیو معتقدند اوباما برای حل مشکلات اصلی پیش روی کشور پیشرفت داشت، ۳۲ درصد معتقدند وی تلاش خود را کرد اما نتوانست این مشکلات را حل کند، ۹ درصد می‌گویند وی به این معضلات نپرداخت و ۲۱ درصد باور دارند وی آنها را بدتر کرد. در این زمینه نیز در مقایسه با بوش نگاه‌ها به اوباما مثبت‌تر و در مقایسه با کلینتون کمتر مثبت است.

تاریخ از او به نیکی یاد خواهد کرد

به هر حال آمریکایی‌های بیشتری باور دارند که تاریخ از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به نیکی یاد خواهد کرد. ۴۷ درصد مردم آمریکا او را رییس جمهوری «برجسته» یا «بالاتر از متوسط» ارزیابی می‌کنند در حالیکه ۳۵ درصد او را رییس جمهوری «پایین تر از متوسط» یا «ضعیف» می‌دانند. نکته قابل توجه اینکه در بررسی‌های گالوپ، نرخ نگاه مثبت به دوران اوباما اکنون به طور معناداری مثبت تر از گذشته است.

پژوهش پیو نیز بیانگر آنست که ۴۵ درصد آمریکایی‌ها معتقدند از اوباما به عنوان رییس جمهوری برجسته یا بالاتر از متوسط یاد خواهد شد. ۲۶ درصد می‌گویند وی در قضاوت تاریخ رییس جمهوری متوسط خواهد بود و ۲۷ درصد او را رییس جمهوری ضعیف یا پایین تر از متوسط می‌دانند. از این حیث موقعیت اوباما در مقایسه با سایر روسای جمهور آمریکا خوب است به طوریکه وی در پایان کار خود در کاخ سفید، بسیار مثبت تر از جورج دبلیو بوش و تقریبا برابر با بیل کلینتون دیده می‌شود.

از منظر افکار عمومی آمریکا اوباما بیشتر بخاطر قانون مراقبت مقرون به صرفه (اوباماکر) در یادها خاطر ماند به طوریکه ۳۵ درصد این قانون را عامل به یاد آوردن او می‌دانند در حالیکه تنها ۱۷ درصد می‌گویند انتخاب وی به عنوان نخستین رییس جمهور سیاهپوست آمریکا یاد او را زنده نگه خواهد داشت. در مقابل تنها ۹ درصد به سیاست خارجی وی شامل کشتن اسامه بن لادن و حمله نظامی به داعش اشاره کردند.

نامحبوب در میان نظامیان

اما با وجود نرخ محبوییتی که باراک اوباما در میان کل مردم آمریکا دارد، نظامیان ایالات متحده به طور کلی دیدگاه منفی نسبت به وی دارند.

نتایج نظرسنجی میلیتری تایمز از نظامیان فعال در ارتش آمریکا در مورد عملکرد اوباما به عنوان فرمانده کل در طی هشت سال گذشته نشان می‌دهد که به طور کلی ۶۰٫۳ درصد از تکاوران دریایی، ۵۳ درصد از ارتش، ۴۹٫۶ درصد از نیروی هوایی و ۴۵٫۹ درصد از نیروی دریایی می‌گویند مخالف عملکرد اوباما هستند. اوباما در طی دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد نقش ارتش را کمرنگ کند به طوریکه با کاهش نیرو در عراق و افغانستان اندازه کلی ارتش را کاهش داد. نظامیان آمریکا اینک معتقدند این اقدامات منجر به ناامن تر شدن آمریکا گردید به طوریکه در سال‌های پایانی ریاست جمهوری اوباما، داعش در عراق پیشروی کرد و طالبان در افغانستان تجدید حیات یافت.


منابع: گالوپ، پیو، بیزینس اینسایدر
انتشار: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) به نقل از شفقنا