ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2017, 21:18
هنوز سرنوشت ٦ قربانی پلاسکو نامشخص است

شهروند:‌ عملیات آواربرداری پلاسکو درحالی به پایان رسید که پیکر همه ١٥ آتش‌نشان محبوس شده از زیر آوار خارج شد اما از سرنوشت ٦ شهروند عادی مفقود شده در این حادثه هنوز هیچ خبری نیست. پیش از این سردار قادر کریمی، جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ از اعلام مفقودی ١٠ نفر از شهروندان عادی در حادثه پلاسکو خبر داده بود  که پیشتر خبر یافتن اجساد ٤ نفر از آنها منتشر شده بود.

از پنجشنبه صبح با نزدیک شدن تیم‌های جست‌وجو به طبقات همکف و منفی ساختمان پلاسکو، تعدادی از پیکرهای پاک آتش‌نشانان جان‌باخته در حادثه دلخراش پلاسکو کشف شد. کشف و خارج کردن اجساد آتش‌نشانان تا واپسین دقایق پنجشنبه منجر به خارج شدن تمام شهدای آتش‌نشان از زیر خروارها آوار داغ شد. همچنین در  عملیات ٩ روزه  پلاسکو پیکر چهار تن از شهروندان از زیر آوار خارج شد، اما از ٦  قربانی دیگر این حادثه هیچ رد و نشانی به دست نیامده است. هرچند مسئولان حاضر در محل حادثه از پایان عملیات آواربرداری در غروب جمعه خبر می‌دهند، اما از سرنوشت قربانیان دیگر این حادثه  هیچ خبری نیست.

پایان آواربرداری تا غروب جمعه
ماراتن سخت و نفسگیر پلاسکو که زنگ آغازش از ساعت ٨ و ٣٠ دقیقه صبح پنجشنبه ٣٠ دی‌ماه زده شد حالا با گذشت ٩ روز به خط پایان رسید. آواربرداری و خارج کردن نخاله‌ها از محل حادثه یکی از عملیات‌های سنگین چند‌سال گذشته تیم‌های امداد و نجات بود. عملیاتی که به گفته سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در آن بیش از ٢٠ هزار تن نخاله جا‌به‌جا شد. عملیاتی که غروب جمعه با آغاز دیوارکشی در اطراف ویرانه‌های به‌جامانده از پلاسکو به پایان رسید.

جلال ملکی ساعتی قبل از پایان کار آواربرداری پلاسکو، درباره وضع دقایق پایانی این عملیات نفسگیر گفت: «کار آواربرداری تقریبا به پایان رسیده است و تا چند ساعت آینده هم باقیمانده آن حمل می‌شود؛ ضمن این‌که آتش‌نشانان همچنان با کمال دقت و به‌صورت دستی مشغول عملیات هستند که اگر پیکری زیر آوار مانده باشد، بتوانند آن را پیدا کنند.»

ملکی با تأیید پیدا شدن پیکر تمام شهدای آتش‌نشان از زیر آوار پلاسکو، درباره سرنوشت ٦ تن از شهروندان که گفته می‌شود، زمان حادثه داخل ساختمان پلاسکو بودند، توضیح داد: «هر چندساعت یک‌بار با توقف عملیات آواربرداری سگ‌های جسدیاب به میان آوارها آورده شدند تا نشانه‌هایی از پیکرهای این شهروندان را پیدا کنند، اما تا این لحظه پیکری پیدا نشده است. با توجه به این‌که لباس شهروندان احتمالی مدفون شده در زیر آوار معمولی است، قطعا یافتن آنها کمی مشکل‌تر می‌شود اما عملیات آواربرداری با دقت پیگیری شده  تا پیکر شهروندان احتمالی از زیر آوار خارج شود.»

ملکی همچنین درباره حجم بالای کار آواربرداری ویرانه‌های پلاسکو گفت: «آتش‌نشانان با اتخاذ تدابیر خاص و همچنین بکارگیری تجهیزات مخصوص کار آواربرداری را به پایان رساندند. تا ساعت ٦ صبح جمعه حدود ١٦٠٠ کامیون کمپرسی ١٩‌هزار تن آهن، میلگرد شکسته، سیمان، نخاله و بتن از این محل خارج کردند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی همچنین به شایعات  منتسب به او که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، واکنش نشان داد و در این‌باره گفت: «طی چند روز گذشته در فضای مجازی صفحاتی به نام من ایجاد شده است که من همین‌جا اعلام می‌کنم هیچ‌گونه صفحه‌ای در شبکه‌های مجازی ندارم و سعی می‌کنم اخبار را از مجاری قانونی و رسمی اعلام کنم. از مردم نیز تقاضا می‌کنم در این‌خصوص احتیاط کنند و از صحت مطالبی که از طرف من و از افراد دیگر منتشر می‌شود، اطلاع حاصل کنند. مسئولیت انتشار این مطالب نیز با کسانی است که اقدام به این کار می‌کنند.»

شناسایی پیکر ١٠ قربانی پلاسکو
درحالی که در آخرین دقایق پنجشنبه خبر کشف آخرین و پانزدهمین پیکر آتش‌نشان از زیر آوار از سوی مقامات حاضر در محل حادثه اعلام شد و مراجع رسمی هم این خبر را تأیید کردند، اما به گفته مسعود قادی پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران تاکنون فقط پیکر هفت آتش‌نشان به‌طور قطعی شناسایی شده است: «علی مستوفی، حسین حسین‌زاده، محمد آقایی قادرلو، حسین سلطانی، بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی‌تبار هفت آتش‌نشانی هستند که کار شناسایی اجساد آنها به پایان رسیده است.»

او همچنین از پایان یافتن شناسایی اجساد سه شهروند عادی هم خبر داد و در این‌باره گفت: «حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی‌زاده و محمود محسنی سه شهروند غیرآتش‌نشانی هستند که کار شناسایی اجساد آنها به پایان رسیده است.»

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره روند شناسایی اجساد کشف شده طی سه روز گذشته توضیح داد: «با انجام پیکرشناسی و آزمایش‌های ژنتیک روی قطعات بزرگ، اجساد و بقایای انسانی ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران طی روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه، مجموعا هویت ١٠ پیکر شناسایی شده است.»

بررسی قضائی حادثه پلاسکو با عنوان قتل شبه‌عمد
در همین حال شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره روند شناسایی اجساد کشف شده در این حادثه توضیحات جدیدی ارایه داد: «درحال حاضر ١٦ کاور به آتش‌نشانی منتقل شده ولی معلوم نیست که داخل هر کاور، تنها یک جسد باشد یا خیر. احیانا ممکن است قطعاتی از یک بدن داخل هر یک از کاورها باشد و این امر به تلاش‌های بعدی آتش‌نشانان بستگی دارد که این اجزای بدن مربوط به اجساد الحاقی باشد یا اجساد دیگر.»

او ادامه داد: «چهار پیکر غیرآتش‌نشان هم از زیر آوار خارج شده که هویت هر چهار جسد نیز تعیین شده و سه تن از این اجساد صبح جمعه به خانواده‌ها تحویل داده شد و یک پیکر  دیگر هم  تا شنبه تحویل داده خواهد شد.»

سرپرست دادسرای جنایی استان تهران، همچنین از رسیدگی به ابعاد حقوقی و کیفری پرونده پلاسکو خبر داد و در این‌باره گفت: «موضوع فوت‌شدگان در حادثه پلاسکو  در قالب قتل شبه‌عمد بررسی می‌شود.»

او درباره زمان تشکیل پرونده  قضائی و رسیدگی به ابعاد حقوقی و کیفری حادثه پلاسکو توضیح داد: «درحال حاضر در مرحله عبور از بحران، ارایه خدمات قضائی به ساکنان، مالکان و متصرفان در دستور کار است و بعد از عبور از این مرحله، پرونده قضائی در این‌باره تشکیل می‌شود، به‌طوری که ابعاد کیفری تحت بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «ابعاد حقوقی به‌طور قطع در این حادثه باید با تقدیم دادخواست مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین مسأله فوت‌شدگان و مصدومان این حادثه هم به‌عنوان مهم‌ترین ابعاد کیفری این پرونده در قالب قتل شبه‌عمد بررسی می‌شود. موضوع قصورها و سرقت‌های احتمالی که گزارش می‌شود نیز در دستور رسیدگی قرار می‌گیرد.»