ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.01.2017, 23:50
تلاش کنگره برای جلوگیری از فروش بوئینگ به ایران

پایگاه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: لایحه‌ای در کنگره آمریکا ارائه شده که ممکن است قراردادهای میان ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را محدود کند.

به گزارش ایسنا، پیتر روسکام، نماینده جمهوریخواه کنگره لایحه‌ای را برای آغاز تحقیقات از سوی مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ درباره ایران ایر و سایر شرکتهای هواپیمایی ایران ارایه کرد.

بر اساس این گزارش، اگر این تحقیقات نشان دهد ایران ایر یا سایر شرکتهای هواپیمایی ایرانی از نهادهای تحت تحریم یا سازمانهای تروریستی خارجی حمایت کرده‌اند، این شرکت هواپیمایی به فهرست تحریمهای آمریکا افزوده می‌شود و از تحویل هواپیمای جدید یا قطعات یدکی ساخت آمریکا به این شرکت جلوگیری می‌شود.

این قانون کنترل زیادی روی ایرباس که پیش از این یک فروند هواپیما به ایران ایر تحویل داده است، ندارد اما ایران ایر دیگر قادر نخواهد بود قطعات یدکی برای هواپیماهای خریداری شده دریافت کند یا از دریافت خدمات تعمیر و نگهداری در خارج از ایران محروم می شود. اگر ایران ایر در خارج از ایران خدمات تعمیر یا قطعات یدکی دریافت کند، فراهم کننده چنین خدماتی تحت تحریم آمریکا قرار خواهد گرفت.

ماهان ایر که دومین شرکت هواپیمایی بزرگ ایران است به دلیل اتهام کمک به نهادهای نظامی، همچنان در فهرست تحریم قرار دارد و قادر به خرید هواپیماها یا قطعات یدکی غربی نیست.

ایران ایر در ژانویه سال ۲۰۱۶ در راستای اجرای توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی، از فهرست تحریمهای آمریکا خارج شد و راه برای فروش چند میلیارد دلاری ایرباس و بوئینگ به این شرکت هموار شد. این مسئله باعث اعتراض قانونگذارانی مانند روسکام شد که مدعی هستند دولت هیچ دلیلی مبنی بر اینکه ایران ایر حمایتش از نهادهای تحت تحریم یا سازمانهای تروریستی را متوقف کرده، ارایه نکرده است.

روسکام و سایر مخالفان فروش هواپیما می گویند ایران ایر به دلایل سیاسی برای تکمیل توافق دیپلماتیک شش کشور، از فهرست تحریم‌ها خارج شد.

وزارت خزانه داری آمریکا در ۲۳ نوامبر با ارسال نامه‌ای به روسکام، از توافق هسته‌ای دفاع و اعلام کرد ایران ایر پس از بازبینی فعالیتهای این شرکت هواپیمایی و اطمینان از اینکه فروش هواپیما به این شرکت تهدیدی برای امنیت ملی و اهداف سیاست خارجی به وجود نمی آورد، از فهرست تحریمها خارج شد.

لایحه جدید آغاز مجدد تلاشهای روسکام است که سال گذشته لایحه مشابهی را معرفی کرد که در کنگره به تصویب رسید اما سنا درباره آن اقدامی نکرد.

بوئینگ که با احتیاط در خصوص توافق با ایران ایر پیش رفته است، مکررا تاکید کرده است که همچنان به دستورات دولت آمریکا عمل می‌کند و درباره لایحه روسکام اظهارنظر نکرده است.