ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2017, 20:25
ثروت ۸ نفر برابر نیمه فقیر جمعیت جهان است

بی بی سی: موسسه خیریه آکسفام اعلام کرده است که هشت نفر از ثروتمندان جهان، ثروتی معادل نیمه فقیرتر جمعیت دنیا دارند که ۳.۶ میلیارد نفر هستند.

آکسفام گفته است این آمار نشان می‌دهد شکاف بین ثروتمندان و فقرا بسیار بیشتر از تصور اولیه است.

آکسفام خواستار «یک اقتصاد انسانی‌تر» شده است و به دولت‌ها فشار می‌آورد که در مورد دستمزدهای بالا و فرارهای مالیاتی مدیران سخت‌گیری بیشتری داشته باشند. این موسسه خیریه همچنین خواستار اعمال نرخ مالیاتی بیشتر برای ثروتمندان شده است.

بر اساس گزارش آکسفام ثروتمندترین میلیاردرهای جهان به ترتیب زیر هستند:

* بیل گیتس (آمریکا): بنیانگذار مایکروسافت (ثروت خالص: ۷۵ میلیارد دلار)

* آمانسیو اورتگا (اسپانیا): بنیانگذار فروشگاه‌های زارا و صاحب موسسه مد ایندیتکس (ثروت خالص ۶۷ میلیارد دلار)

* وارن بافت (آمریکا): بزرگترین سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری و بیمه برکشایر هاتاوی (ثروت خالص ۶۱ میلیارد دلار)

* کارلوس اسلیم هلو (مکزیک): صاحب شرکت خوشه‌ای مکزیکی گروپو کارسو (ثروت خالص ۵۰ میلیارد دلار)

* جف بزوس (آمریکا): بنیانگذار و مدیر اجرای شرکت آمازون (ثروت خالص ۴۵ میلیارد دلار)

* مارک زاکربرگ (آمریکا): بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک (ثروت خالص ۴۵ میلیارد دلار)

* لری الیسون (آمریکا): بنیانگذار مدیر عامل شرکت نرم‌افزار اوراکل (ثروت خالص ۴۴ میلیارد دلار)

* مایکل بلومبرگ (آمریکا): صاحب موسسه رسانه‌ای بلومبرگ (ثروت خالص ۴۰ میلیارد دلار)

تعدادی از این هشت میلیاردر در سال‌های گذشته ده‌ها میلیارد دلار از ثروت خود را صرف امور خیریه کرده‌اند. برای نمونه بیل گیتس و همسرش ملیندا بیش از ۴۴ میلیارد دلار وقف بنیادی خصوصی کردند که در سال ۲۰۰۰ تاسیس کردند.

مارک زاکربرگ و همسرش نیز سال گذشته اعلام کردند که ۹۹ درصد دارایی خود را می‌بخشند. بر اساس ارزش سهام فیسبوک در آن زمان این مبلغ معادل ۴۵ میلیارد دلار محاسبه شده است.

مارک لیتلوود، مدیر موسسه مطالعات اقتصادی در لندن، می‌گوید که آکسفام به جای انتشار چنین گزارشی باید روی روش‌های تسریع رشد اقتصادی تمرکز کند.

مدیر این موسسه مطالعاتی بازار آزاد می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آکسفام به عنوان یک خیریه ‘ضد فقر’ به طرز عجیبی مشغول ثروتمندان است.»

او اضافه کرد برای آنهایی که نگران «ریشه‌کنی فقر مطلق» هستند، تمرکز باید بر روی معیارهایی باشد که رشد اقتصادی را تشویق می‌کند.

بن ساوتوود، مدیر پژوهشی موسسه آدام اسمیت، می‌گوید آنچه اهمیت دارد میزان دارایی ثروتمندان جهان نیست، بلکه رفاه فقرای جهان مهم است که هر سال بهبود می‌یابد.

»هر سال ما با آمار ثروت که آکسفام ارائه می‌دهد، گمراه می‌شویم. داده‌های این گزارش که از کردیت سوییس گرفته شده درست هستند، اما تفسیر آنها ایراد دارد.»

جرارد لیونز، اقتصاددان بریتانیایی، می‌گوید که تمرکز بر ثروت‌های بسیار زیاد «همیشه تصویر کامل» را ارائه نمی‌دهد و باید به «بزرگتر کردن این کیک اقتصادی» توجه شود.

با این حال آقای لیونز معتقد است که آکسفام در برجسته کردن فعالیت شرکت‌هایی که به نابرابری اقتصادی دامن می‌زنند، درست عمل کرده است. «مدل اقتصادی این شرکت‌ها به طور روز افزونی بر سوددهی هر چه بیشتر به صاحبان ثروتمند و مدیرعامل‌های این شرکت‌ها تمرکز دارد.»

کتی رایت، مدیر امور جهانی آکسفام می‌گوید نابرابری اقتصادی زمینه‌ساز قطبی شدن سیاست بوده است و از پیامدهای آن به انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا و رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، اشاره کرده است.

به گفته خانم رایت «مردم عصبانی هستند و به دنبال جایگزین می‌گردند. آنها حس می‌کنند که عقب مانده‌اند، زیرا با اینکه سخت کار می‌کنند سهمی از رشد اقتصادی کشورشان ندارند.»

نقش سران سیاسی و اقتصادی جهان

گزارش آکسفام همزمان با شروع اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس منتشر شده است.

اجلاس سالیانه داووس، که در دهکده کوچک سوییسی با پیست معروف اسکی برگزار می‌شود، محل گردهمایی بسیاری از سیاستمداران و فعالان اقتصادی بالامرتبه در جهان است.

مدیر امور جهانی آکسفام، می‌گوید که گزارش اخیر کمک کرده است که این موسسه خیریه «نخبگان سیاسی و اقتصادی را به چالش بکشد.»