ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.01.2017, 22:39
اعتصاب غذای یک شهروند ایرانی‌تبار سوئد در اوین

همسر احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت بحران حوادث غیرمترقبه، و ساکن کشور سوئد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت همسرش پس از سفر به ایران در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده و به «همکاری با دول متخاصم» متهم شده است. ویدا مهران‎نیا همچنین به کمپین گفت که همسرش «در اعتراض به تهدیدات بازجو و بازپرسش برای صدور حکم اعدام، از تاریخ پنجم دی ماه دست به اعتصاب غذا (تر) زده و گفته اگر قرار است اعدامش کنند بهتر است در اعتصاب بمیرد.»

ویدا مهران‎نیا، همسر احمدرضا جلالی، درباره نحو بازداشت همسرش به کمپین گفت: «احمدرضا اواخر فروردین ماه سالجاری(۹۵) به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرد. من فعلا اجازه ندارم جزییات بیشتری از این دعوت بگویم اما همیشه احمدرضا با دعوت مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‎های تهران و حتی هلال احمر برای شرکت در سمینارها و ورک شاپ‎ها به ایران سفر می‎کرد و هیچ وقت برایش مشکلی پیش نیامده بود. او اواخر فروردین ماه امسال هم به ایران رفت اما روز ۵ اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ حین رانندگی در جاده تهران-کرج از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او پنج روز بعد قرار بود به سوئد و پیش ما برگردد.»

احمدرضا جلالی، متولد ۲۴ دی ۱۳۴۹(۱۴ ژانویه ۱۹۷۱)، پزشک عمومی و استاد و پژوهشگر مدیریت بحران، حوادث غیرمترقبه، است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفت و از مدتی پیش به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی پس از سفر به ایران در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول‌های انفرادی به بند هفت زندان اوین منتقل شد و در حال حاضر در آنجا به سر می‎برد. آقای جلالی با اتهام همکاری با دول متخاصم روبه رو است.

خانم مهران‏‌نیا درباره مصادیق و مستنداتی که همسرش بر پایه آنها به اتهام همکاری با دول متخاصم متهم شده به کمپین گفت:‌ «علیه همسرم هیچ مدرکی وجود ندارد. قبلا به او گفته بودند که پرونده‎اش بررسی شده، مشکلی ندارد و دادگاهش به زودی برگزار خواهد شد اما ۱۲ روز قبل بازجویانش طی ملاقاتی در زندان به او گفتند تو را به اشد مجازات محکوم خواهیم کرد. او را آنقدر تحت فشار روحی و روانی قرار داده‎اند که از همان روز دست به اعتصاب غذا زد. به من گفت اگر قرار باشد که اعدامم کنند بهتر است که خودم بمیرم تا اینطور اعدام شوم. هنوز دادگاهی برگزار نشده، محاکمه ای صورت نگرفته اما بازجویش گفته حکم اعدام می‎گیرد. آیا این رفتارها قانونی است؟»

همسر احمدرضا جلالی در ادامه گفت: «ما در این مدت سکوت کرده بودیم چون فکر می کردیم حتما اشتباه شده و همسرم به دلیل سوء تفاهم بازداشت شده و با برگزاری دادگاه تبرئه و آزاد می‎شود.»  ویدا مهران‎نیا درباره جزییات بیشتر پرونده همسرش به کمپین گفت: «احمدرضا تا هفت ماه پس از بازداشت اجازه داشتن وکیل نداشت اما پس از انتقالش به بند هفت این اجازه را یافت. متاسفانه وکیلش به ما گفت که پرونده امنیتی است و اجازه ندارد محتوای پرونده را با ما در میان بگذارد بنابراین من اطلاع زیادی از محتویات پرونده ندارم.»

ویدا مهران‎نیا ضمناعتراض نسبت به تهدید همسرش توسط بازجویان مبنی بر صدور «حکم اعدام»، به کمپین گفت: «من از مقامات قضایی کشور می‎خواهم که پرونده همسرم را عادلانه بررسی کنند، پرونده او را به دادگاه صالحی بفرستند و اجازه دهند قاضی پرونده را بررسی کند و حکم دهد و نگذارند بازجویان احمدرضا برای زندگی او و خانواده اش تصمیم بگیرند. فقط زندگی احمدرضا در میان نیست، زندگی من و دو بچه و خانواده احمدرضا هم در میان است. زندگی ما از زمان بازداشت او از هم پاشیده است. احمدرضا ۱۹ سال است که با کارهای تحقیقاتیش برای ایران زحمت کشیده، او تلاش می‎کرد بین ایران و کشورهای دیگر همکاری علمی برقرار کند. او برای دانشگاه‎های معتبر جهان مانند جان هاپکینز، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه های سوئد و دانشگاه پیه مونتو ایتالیا مقاله داده بود و همکاری علمی داشت. این رفتار حق او نیست.»

تسهیل بازکشت ایرانیان به کشور از جمله وعده های انتخاباتی حسن روحانی در جریان رقابت های ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ بود. او حتی  «دیدار از ایران را حق مسلم ایرانیان» خارج از کشور اعلام کرد. دولت حسن روحانیهمچنین  بر «آزادی آمد و شد» ایرانیان به وطن شان از جمله در ماده ۴۸ «منشور حقوق شهروندی» تاکید کرده، ماده ای که در آن آمده است «حق هر شهروند است که آزادانه در داخل کشور رفت‌وآمد کند و از ایران خارج و یا به ایران وارد شود، مگر این‌که به‌ موجب قانون این حق محدود شده باشد»، اما طی یک‎سال اخیر بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای دیگر یا ایرانیان دو تابعیتی پس از بازگشت به ایران بازداشت شده و با حکم های سنگین زندان مواجه شده اند. اتهام برخی از آنها از جمله سیامک نمازی و باقر نمازی، علیرضا امیدوار، کامران قادری «همکاری با دول متخاصم» عنوان شده است، در حالیکه طبق سند رسمی وزارت امور خارجه  که در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۲ منتشر شد ایران هیچ کشوری جز اسرائیل، را مصداق «کشور متخاصم» و در واقع دشمن با جمهوری اسلامی نمی داند.