ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 30.12.2016, 20:56
نیم میلیون توییت درخواست نجات آرش صادقی

کاربران شبکه اجتماعی توییتر امروز در سراسر جهان با هشتگ SaveArash# برای نجات جان آرش صادقی زندانی عقیدتی که ۶۸ روز در اعتصاب غذاست، طوفان توییتری به راه انداختند که برای مدتی اولین ترند جهانی در توییتر بود.

در این طوفان توییتری بیش از نیم میلیون توییتر با استفاده از این هشتگ توسط کاربران توییتر فارسی زبان و غیر فارسی زبان ارسال شد که خواستار نجات جان آرش صادقی بودند. سرعت ارسال این توییت‌ها به قدری بالا بود که خواندن همه آنها را بسیار دشوار می‌کرد. بسیاری از کاربران همچنین بر روی فیس‌بوک و اینستاگرام نیز با نوشتن مطالبی و با استفاده از هشتگ SaveArash#، نگرانی خود را نسبت به وخامت وضعیت سلامتی این زندانی عقیدتی نشان دادند.

در میان این کاربران روحانیون و افراد تندروی بودند که در ترند شدن این هشتگ به صورت جهانی شک کردند و دلیل آن را استفاده از ربات‌های توییتری عنوان کردند. در واکنش به این ادعا صدها کاربر با نوشتن هشتگ SaveArash بر روی دست خود و انتشار آن در توییتر به این ادعا پاسخ دادند. ترند کردن یک هشتگ با استفاده از ربات‌ها کاری بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد چرا که توییتر خیلی سریع نسبت به آنها واکنش نشان ‌می‌دهد و چنین حساب‌هایی را مسدود می‌کند.

حمایت گسترده از هشت‌تگ SaveArash#  درحالی آن را به ترند اول جهانی تبدیل کرد که این شبکه‌اجتماعی در ایران فیلتر است. اگر چه بررسی‌های کمپین نشان می‌دهد که طی هفته‌های گذشته، برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در ایران، از توییتر رفع فیلتر کرده‌اند. این تغییر باعث شده است که طی هفته‌های گذشته فعالیت‌ کاربران ایرانی بر روی این شبکه‌اجتماعی افزایش چشمگیری داشته باشد.

تعدادی از نماینده‌های مجلس در واکنش به کاربرانی که با ارسال توییت به آنها در خواست پیگیری پروند زندانیان اعتصاب غذا کرده را می‌کردند ضمن نقد روند بررسی پرونده این زندانیان در دادگاه خواستار شفافیت قضایی قوه قضایه شدند.

به عنوان نمونه احمد مازنی نماینده تهران در توییتی با هشتگ SaveArash ضمن یاد آوری ماده ۶۱ حقوق شهروندی که در هفته گذشته توسط حسن روحانی رونمایی شده بود، نوشت: «ماده ۶۱ مشنور حقوق شهروندی، محاکمه شهروندان با اتهام سیاسی و مطبوعاتی در دادگاه‌های دادگستری،‌علنی و با حضور هیئت منصبه انجام م‌یشود.»

با رو به وخامت گذاشتن وضعیت جسمی آرش صادقی در زندان و چندین ساعت پس از آغاز طوفان توییتری، یک فعال مدنی در ایران در توییتر خود و به نقل از امیر رئیسیان وکیل او نوشت که پرونده گلرخ ایرایی، همسر آرش، برای اعاده دادرسی به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور به ریاست محمد نیازی رفته است و از او خواسته شده تا اعتصاب غذایش را بشکند تا همسرش به مرخصی بیاید. مریم عبدی، فعال مدنی با اعلام این خبر نوشت که این خبر «به شکل رسمی» به او گفته نشده است. مقامات قوه قضاییه هنوز به صورت رسمی نسبت به واکنش گسترده درخصوص سکوت مقامات این قوه در رسیدگی نکردن به درخواست‌های این زندانی سیاسی موضع گیری رسمی نکرده‌‌اند.

رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر تهران نیز که خود یک پزشک است در توییت خبر از تلاش برای ملاقات با آرش صادقی داد و نوشت: «چندین بار سعی کردم با دادستان تهران تماس بگیرم تا بتوانم مجوز عیادت از آرش صادقی را بعنوان یک پزشک بگیرم، امیدوارم این امر محقق شود.»

آرش صادقی از روز ۳ آبان ۱۳۹۵ پس از بازداشت و انتقال همسرش گلرخ ایرایی به زندان و در اعتراض به روند رسیدگی به پرونده و حکم شش سال زندان برای همسرش اعتصاب غذا کرده است. او به دلیل فعالیت‌های مسالمت آمیز به ۱۵ سال زندان محکوم و روز ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ برای تحمل حکم زندان خود به اوین منتقل شد. آقای صادقی بازداشت، روند رسیدگی به پرونده و حکم شش سال زندان برای همسرش را «غیرقانونی» خوانده است.

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آقای صادقی به دلیل داستانی منتشر نشده در یادداشت‌های خصوصی‌اش متهم به «توهین به مقدسات» و به شش سال زندان محکوم شده است و هم اکنون در بند زنان زندان اوین نگهداری می شود.

آرش صادقی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به ۱۵ سال زندان محکوم شد. او علاوه بر ۱۵ سال حبس خود، در پرونده بازداشت سال ۱۳۸۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به چهار سال حبس تعلیقی محکوم شده است که در صورت اجرا شدن به حکم فعلی اش افزوده خواهد شد. با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره تعدد جرائم، حکم زندان او کمتر خواهد شد. چرا که طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. به این ترتیب این احتمال وجود دارد که به جای ۱۵ سال، آرش صادقی پس از اعمال این ماده هفت‌ونیم سال در زندان باشد. هنوز مشخص نیست که اجرای حکم چهارسال زندانی که او پیش از این دریافت کرده بود به حکم کنونی اضافه خواهد شد یا معلق خواهد ماند.

یک منبع آگاه به کمپین در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۹۵ به کمپین گفت: «وزن آرش به دلیل اعتصاب غذا به شدت کاهش پیدا کرده و دچار مشکلات روده و معده شده، افت شدید فشار خون و مشکلات ناشی از اعتصاب غذا باعث شده که در هفته گذشته مدام در بهداری زندان باشد و حتی خون بالا آورده و به زور می‌تواند سر پا بایستد و به زحمت می‌تواند حرف بزند و وضعیت سلامتی اش جدا وخیم و نگران‌کننده است.»

مقام‌های قوه قضائیه یا زندان اوین تاکنون درباره اعتصاب عذای آرش صادقی و وضعیت جسمی او ابراز نظری نکرده‌اند. در سال های گذشته در موارد متعددی اعتصاب غذا منجر به مرگ زندانیان در زندان‌های ایران و به ویژه زندان اوین شده است از جمله در سال ۸۵ وقتی اکبر محمدی، فعال دانشجویی و از بازداشت شدگان اعتراضات کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸ وقتی در مرخصی از زندان بود توسط ماموران در خانه پدریش در استان مازندران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اکبر محمدی پس از این بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و بعد از اعتصاب غذا در زندان جان خود را از دست داد. همچنین در خرداد ماه سال ۱۳۹۰ هدی صابر، فعال ملی و مذهبی که در اعتراض به مرگ هاله سحابی اعتصاب غذا کرده بود جان سپرد.

از آبان ماه سالجاری(۹۵) علاوه بر آرش صادقی، هفت زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر مهدی رجبیان، حسین رجبیان، علی شریعتی، وحید صیادی نصیرپور و محمدعلی طاهری در زندان اوین تهران و رسول رضوی و مرتضی مرادپور در یکی از زندان‌های کرج به دلیل اعتراض به وضعیت قضایی و رسیدگی به پرونده به طور جداگانه و در اعتراض به وضعیت رسیدگی قضایی به پرونده های‎شان و یا وضعیت نگهداری اعلام اعتصاب غذاکردند. از بین این زندانیان تنها مهدی رجبیان از زندان به مرخصی اعزام شد اما مسئولان قضایی و مقامات این زندان‌ها با وجود خطرات جسمی ناشی از اعتصاب غذا تاکنون درباره خواسته‌های دیگر زندانیان یا وضعیت جسمی آنها توضیحی ارائه نکرده اند.

یک منبع آگاه به کمپین در تاریخ هفتم آذر ماه  ۱۳۹۵: «طبق نظر مکتوب پزشک فشار خون آرش ۷ روی ۶ بوده و قند ۵۰ که احتمال به کما رفتن وجود دارد، غلظت خون ۲۰ که احتمال لخته شدن و سکته را در پی دارد، وضعیت قلبش خطرناک است ضربان نامنظم و ماهیچه‌های قلب به دلیل اعتصاب تحلیل رفته و ضعیف شده، به دلیل احتمال زخم معده انجام آندوسکوپی لازم است اما با امتناع آرش از دریافت سرم، آندوسکوپی میسر نیست، همچنین پزشک احتمال خونریزی معده در زمان خواب را داده که می تواند منجر به کما و حتی فوت شود و احتمال چسبندگی روده هم بالا است.»