ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 29.12.2016, 12:19
توافق اسد و مخالفان سوری برای آتش‌بس

رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه از دستیابی به توافق آتش‌بس در سوریه میان دولت دمشق و مخالفان خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با بیان این که مسکو به حمایت خود از دولت دمشق ادامه می‌دهد، عنوان داشت: ما به توافقی برای آتش‌بس در سوریه با تضمین مسکو و آنکارا و آمادگی طرف‌های درگیر برای آغاز مذاکرات دست یافتیم.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: دولت سوریه و گروه‌های مخالف مسلح در این کشور به توافقی برای برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح دست یافته‌اند.

پوتین در این رابطه ادامه داد: به من اطلاع داده شد که ساعاتی پیش اتفاقی رخ داده که ما از مدت‌ها پیش اقدامات بسیاری برای تحقق آن به عمل آوردیم.

وی از امضای سه سند توافق میان مخالفان سوری و دولت دمشق خبر داد و گفت: نخستین سند میان دولت دمشق و گروه‌های مسلح در خصوص برقراری آتش‌بس در خاک جمهوری عربی سوریه است.

پوتین ادامه داد: سند دوم متشکل از مجموعه‌ای از تدابیر برای نظارت بر برقراری آتش‌بس و سند سوم در رابطه با اعلام آمادگی برای آغاز مذاکرات صلح به منظور تحقق سازش در سوریه است.

رئیس جمهوری روسیه اضافه کرد: تمامی این توافق‌ها دارای ماهیتی شکننده و نیازمند به توجه ویژه و تعامل میان طرفین هستند.

پوتین هم‌چنین اعلام کرد آتش‌بس با ضمانت این کشور و ترکیه از امشب در سوریه برقرار می‌شود. وی افزود: در پی این آتش‌بس، مذاکرات صلح با حضور رژیم سوریه و مخالفان سوری در قزاقستان صورت خواهد گرفت. رئیس جمهور روسیه اما درباره تاریخ این مذاکرات در قزاقستان سخنی نگفت.

بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه

وزرات امور خارجه ترکیه طی بیانیه اعلام کرد: ترکیه مدت از مدتها پیش برای حل اختلاف بین مخالفین و رژیم اسد، پایان دادن به خشونت و درگیری و رسیدن کمکهای انسانی به سوریه تلاش های فراوانی انجام داده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است:

در نتیجه این تلاش‌ها از فردا ۳۰ دسامبر آتش بس در این کشور اجرا خواهد شد. گروه‌هایی که از طرف سازمان ملل متحد به عنوان گروه تروریستی شناخته می شوند در این توافق جایی ندارند.

ترکیه و روسیه به عنوان کشورهای ضامن این آتش بس از آن حمایت می کنند. تمام حملات هوایی و زمینی متوقف خواهد شد و طرفها مناطق تحت کنترل خود را گسترش نخواهند داد.

پایبندی به این آتش بس از جانب تمام طرفها بسیار اهمیت دارد. ترکیه و روسیه با همکاری یکدیگر به رعایت و پایبندی این آتش بس نظارت ویژه خواهند داشت.

پایبندی کشورهایی که از برخی گروههای میدان حمایت می کنند نیز حائز اهمیت فراوانی است. ترکیه در تخلیه غیرنظامیان از حلب و آتش بسی که از فردا به اجرا در خواهد آمد نقش بسیار مهم و سرنوشت سازی داشته است.

ترکیه در راستای تحقق آتش بس و روند انتقال سیاسی بر اساس اعلامیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تلاش فروانی انجام داده و امیدوار است در اجلاسی که در آستانه پایتخت قزاقستان با حضور مخالفان و رژیم سوریه و کشورهای ضامن برگزار خواهد شد این بحران را پایان دهد.

وزیر دفاع روسیه: نیروهای خود را در سوریه کاهش می‌دهیم

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به دنبال توافق آتش‌بس میان دمشق و مخالفان سوری، اعلام کرد که مسکو نیروهای خود را در سوریه کاهش می‌دهد.

شبکه خبری اسکای نیوز نیز به نقل از وزیر دفاع روسیه گزارش داد که تماس‌های مستقیمی میان مسکو و آنکارا در جریان است.

وی تأکید کرد که تعداد افراد مسلح وابسته به گروه‌های مخالف که این توافقنامه را با مقامات سوریه امضا کردند، به بیش از ۶۰ هزار تن می‌رسد. بدین ترتیب شرایط لازم برای کاهش تعداد نیروهای روس در سوریه به وجود آمده است.

شویگو تاکید کرد که مصر نیز در روند صلح سوریه مشارکت خواهد کرد.

وی اعلام کرد، آتش‌بس مورد توافق از نیمه‌شب ۳۰ دسامبر اجرا خواهد شد. ارتش سوریه نیز ضمن تأیید این توافق، اعلام کرد که تمامی اقدامات نظامی در سراسر خاک سوریه متوقف می‌شود اما جبهه النصره و داعش از این توافق مستثنی هستند.

هم‌چنین مخالفان سوری اعلام کردند که توافقنامه آتش‌بس فراگیر را امضا کرده‌اند و به زودی جزئیات این اعلام می‌شود. ائتلاف مخالفان سوریه نیز حمایت خود را از این آتش بس اعلام کرد.