ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 28.12.2016, 11:53
بازداشت دو روزنامه‌نگار در ایران

طاهره ریاحی، روزنامه‌نگار،  صبح سه‌شنبه (۷ دی/ ۲۷ دسامبر) در محل سکونت خود در تهران بازداشت شده است. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اتهام این خبرنگار «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

طاهره ریاحی  دبیر اجتماعی خبرگزاری «برنا» بود. خبرگزاری برنا به وزارت ورزش و جوانان وابسته است و خبرها و مطالب حوزه ورزش و جوانان را پوشش می‌دهد. خانم ریاحی پیشتر با روزنامه‌های «شرق» و «مردم امروز» نیز همکاری داشت.

یکی از همکاران طاهره ریاحی به «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» گفته است: «ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران صبح زود وارد خانه طاهره ریاحی شدند و پس از تفتیش وسایل خانه و ضبط وسایل شخصی او ،مانند تلفن همراه و کیس کامپیوتر، دبیر اجتماعی خبرگزاری برنا را بازداشت کرده و با خود بردند.»

به گفته همکار خانم ریاحی، این روزنامه‌نگار چند ساعت پس از بازداشتش در یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده‌اش خبر داده که هم اکنون در زندان اوین است. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) روز سه‌شنبه ضمن انتشار خبر بازداشت طاهر ریاحی، تنها نوشت که اتهام این خبرنگار «تبلیغ علیه نظام» اعلام شده است.

بازداشت مدیر مسئول «وطن یولی»

یک روز پیش از بازداشت خبرنگار برنا، نیروهای امنیتی داوود دشتبانی، مدیر مسوول هفته‌نامه «وطن یولی» را بازداشت کردند. بنابر گزارش وبسایت «کلمه»، همسر داوود دشتبانی از وضعیت او اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است: «داوود تنها با یک تماس چند ثانیه‌ای فقط گفت حالم خوب است.»

هفته‌نامه «وطن یولی» (راه وطن) بنابر نوشته مدیر مسوول آن، داوود دشتبانی، یک نشریه فرهنگی و تاریخی است و گردانندگان و بیشتر نویسندگان آن دانشجویان و پژوهشگران و استادان آذربایجانی هستند. این نشریه علیرغم نام ترکی‌اش، به زبان فارسی است. سیاست آن نیز به دور از قومیت‌خواهی بوده و بر پیوستگی تاریخی و فرهنگی ایران تأکید دارد.

«وطن یولی» که پیشتر به همین نام به عنوان یک نشریه دانشجویی در دانشگاه تهران فعالیت داشت در سال ۱۳۹۴ به صورت هفته‌نامه آغاز به فعالیت کرد. به علت پاره‌ای مشکلات، انتشار این هفته‌نامه برای چندین ماه متوقف شد، اما در آذر ماه ۱۳۹۵ فعالیت آن از سر گرفته شد.

براساس گزارش‌های «گزارشگران بدون مرز»، ایران یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین آمار روزنامه‌نگاران زندانی را دارند.

«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» نوشته است بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی و سیاسی در ماههای پیش از انتخابات، به ویژه ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، سابقه‌ای طولانی دارد و بیم آن می‌رود که بازداشت خانم ریاحی آغازی بر بازداشتهای دیگر، پنج ماه پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد.