ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.12.2016, 9:30
محکومیت ۷۰ تن از تجمع‌کنندگان در پاسارگاد به زندان

یک منبع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که بیش از هفتاد تن از شهروندان ایرانی که روز هفتم آبان ماه ۱۳۹۵ در تجمعی در شیراز از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند، همچنان در زندان عادل آباد شیراز به سر می‌برند. به گفته این منبع، دادگاه انقلاب شیراز این افراد را بدون دسترسی به وکیل به زندان های از شش ماه تا هشت سال محکوم کرده و در تمام مراحل بازجویی و دادگاه نیز، نیروهای امنیتی و قضایی خانواده‌های بازداشت شدگان را نسبت به عواقب منفی اطلاع رسانی تهدید کرده اند.

طی سال‌های گذشته جمعی از ایرانیان در روز هفتم آبان برای بزرگداشت کوروش کبیر به منطقه پاسارگاد در شهر شیراز می‌روند که مقبره این پادشاه سلسله هخامنشی در آنجا قرار گرفته است. نهادهای امنیتی با این تجمع و بزرگداشت شاهان قدیمی ایران به عنوان مسئله‌ای علیه امنیت ایران برخورد می کنند و در هفتم آبان ۱۳۹۵ اقدام به بازداشت گسترده تجمع کنندگانی کردند که از نقاط مختلف ایران برای بزرگداشت این روز به منطقه پاسارگاد در ایران سفر کرده بودند.

یک منبع مطلع درباره تعداد و محل نگهداری بازداشت شدگان به کمپین گفت: «تعداد بازداشت‌ها در روزهای اول که بین سیصد تا هفتصد نفر بود ولی بعد از یک مدت تعدادی را آزاد کردند و نهایتا برای بیش از صد نفر قرار بازداشت دو ماهه صادر شد. دو هفته در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بازجویی شدند و بعدا به بازداشتگاه مرکزی شیراز منتقل شدند که کنار زندان عادل آباد است. بعد از دو هفته برایشان کیفرخواست صادر شد و پرونده شان به شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز منتقل شد، دادگاه در مرحله بدوی، اواخر آذرماه حکم بیش از هفتاد نفر را صادر کرده که به زندان از شش ماه تا هشت سال محکوم شدند و پرونده شان پس از اعتراض به دادگاه تجدیدنظر رفته است.»

این منبع درباره تعداد دقیق بازداشت شدگان و اتهاماتشان نیز به کمپین گفت: «تعداد دقیق مشخص نیست چون دادگاه اطلاع رسانی نکرده و به خانواده‌ها و متهمان هم از روز اول برای جلوگیری از اطلاع رسانی تاکید شده است. اتهامات اغلب بازداشت شدگان هم تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی است و به همه بازداشت شدگان یکی از این موارد یا هر سه تفهیم اتهام شده است.»

پدر یکی از بازداشت شدگان نیز به کمپین گفت که مقامات قضایی به آنها هشدار داده اند که اطلاع رسانی و «تهیه خوراک خبری» برای رسانه‌های خارجی موجب سنگین تر شدن حکم و پرونده آنان می شوند.

منبع مطلع کمپین همچنین گفت که متهمان در طول دوران بازجویی و دادگاه نخست از حق دسترسی به وکیل محروم بوده اند: «بازجویان و بازپرس پرونده گفته بودند موضوع خاصی نیست و نیازی به گرفتن وکیل نیست، اعزام به دادگاه هم آنقدر غیرمنتظره بود که کسی فرصت نکرد وکیل بگیرد، هیچ اطلاع رسانی از قبل درباره تاریخ دادگاه نشده بود. تازه بعد از صدور احکام سنگین بود که تعدادی از خانواده ها به فکر گرفتن وکیل برای دادگاه تجدیدنظر افتادند.»

یکی دیگر از نزدیکان بازداشت شدگان به کمپین گفت که جلسه دادگاه در کمتر از ۱۵ دقیقه به پایان رسیده و تمام مدت هم به قرائت کیفرخواست سئوالات کوتاه از متهمان گذشته و فرصت دفاع برای متهمان وجود نداشته است.

منبع مطلع همچنین به کمپین گفت که با درخواست متهمان و خانواده هایشان برای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه مخالفت شده است: «ما چندین بار درخواست دادیم چه شفاهی چه نامه نگاری و درخواست کتبی، ولی گفتند به هیچ وجه قبول نمیکنیم. ولی شایعات زیاده. مثلا شنیدیم کسانی بودند که همین اخیرا با وثیقه دویست میلیونی ازاد شدند ولی اصلا موثق نیست و خانواده‌های زیادی را هم دیدیم که گفتند با درخواست تبدیل قرار بازداشت با وثیقه آنها موافقت نشده است.»

هفتم آبان ۱۳۹۵ جمعیتی چند هزار نفری برای بزرگداشت روزی که به صورت غیررسمی به نام کوروش نامگداری شده است، در پاسارگاد گرد هم آمدند و به سر دادن شعار و خواندن شعر پرداختند، این تجمع، اعتراض بعضی از مراجع تقلید و روحانیون را در پی داشت. آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در واکنش به این تجمع با لحنی حاوی تهدید و دستور برخورد با تجمع کنندگان، گفت: «تعجب می‌کنم چه طور می‌توانند در مزار کوروش جمع شوند، همان شعارهایی که برای رهبر معظم انقلاب می‌دهیم، برای کوروش بدهند و باز ما زنده، نشسته‌ایم و تماشاگر هستیم.»

در حالی که اخبار زیادی از بازداشت تجمع کنندگان منتشر شده بود، سه روز پس از برگزاری تجمع در دهم آبان ۱۳۹۵، دادستان شیراز بدون توضیح درباره اتهامات و وضعیت نگهداری متهمان، از بازداشت و تشکیل پرونده قضایی برای تجمع کنندگان خبر داد.

اطلاعات و اسامی نه چندان کاملی از تعدادی از بازداشت شدگان روز هفتم آبان ماه در منابع غیر رسمی منتشر شده است ولی نگرانی خانواده‌ها از سنگین‌تر شدن حکم در صورت اطلاع رسانی، تشخیص هویت دقیق همه بازداشت شدگان را دشوار کرده است، یکی از افراد نسبتا شناخته شده ای که در میان بازداشت شدگان است، همایون پناهی یک فعال فرهنگی اهل اراک است که در زندان عادل آباد به سر می برد و در دادگاه نخست به شش سال زندان محکوم شده است. ویدئویی که در یوتیوب منتشر شده، همایون پناهی را در حال شعرخوانی در میان جمعیت در تجمع هفتم آبان در پاسارگاد نشان می دهد.